|
Auteur |
Bericht |
JBA
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 21 jul 2006 20:46 Onderwerp: Advocaat tijdens eerste 6 uren |
|
|
Ik was altijd in de veronderstelling dat een aangehouden verdachte pas vanaf de inverzekeringstelling recht had op een raadsman.
Nu lees ik zojuist art. Art. 539n WvSv. Begrijp ik goed dat een aangehouden verdachte altijd recht heeft op een raadsman?
Groeten,
Jerry |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 22 jul 2006 9:28 Onderwerp: |
|
|
Heb het even nagezocht, maar kan het niet precies vinden. Volgens mij zit het zo: na de in verzekeringstelling wordt door de politie de piketdienst gebeld, waarbij ofwel degene die piket heeft wordt ingeschakeld of een specifieke advocaat (al dan niet als "gekozen" raadsman optredend). Dan MOET het dus.
Het zou wel "logisch" zijn als het recht op bijstand door een raadsman ook in die eerste 6 uren zou gelden en volgens mij is dat ook wel zo, maar zegt men in de praktijk vaak: "Wacht maar even af wat er gebeurt, of er een ivs volgt". Ik zou dat van die eerste 6 uren echter moeten onderbouwen. Op grond van het wetsartikel lijkt het wel het geval, maar ja, een artikel behoeft wel vaker een nadere uitleg ....
Het Sv-artikel dat jij noemt slaat overigens op een bijzondere situatie, namelijk strafvordering buiten het gebied van een rechtbank. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 22 jul 2006 11:53 Onderwerp: |
|
|
Aanvulling: De praktijkdeskundige die ik hierover heb geraadpleegd deelt mee dat je die eerste 6 uren geen recht op bijstand door een raadsman hebt, zelfs niet als je minderjarig bent. Er schijnt in het verlede nogal wat over gedebatteerd te zijn in de Tweede Kamer, maar het antwoord was en bleef "nee". _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 22 jul 2006 19:31 Onderwerp: |
|
|
Hartelijk dank voor de uitgebreide info  |
|
|
|
 |
Arnold van Eijsden
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 23 jul 2006 18:55 Onderwerp: |
|
|
Zie voor dit onderwerp boek 1 van het Wetboek van Strafvordering (WvSv), titel 3 (over de raadsman) en titel 4 (over de bijzondere dwangmiddelen). |
|
|
|
 |
JBA
|
Geplaatst: do 27 jul 2006 12:02 Onderwerp: |
|
|
Volento Deo schreef: | Hartelijk dank voor de uitgebreide info  |
en ook namens mij... |
|
|
|
 |
Volento Deo
|
Geplaatst: do 27 jul 2006 12:49 Onderwerp: |
|
|
JBA schreef: | Volento Deo schreef: | Hartelijk dank voor de uitgebreide info  |
en ook namens mij... |
na-aperd  |
|
|
|
 |
Modena360
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 27 jul 2006 13:57 Onderwerp: |
|
|
Is er wetsartikel, waar in staat dat een minderjarige de eerste 6 uur geen recht op een raadsman heeft? _________________ "Goed begonnen is het halve werk."
Aristoteles |
|
|
|
 |
Volento Deo
|
Geplaatst: do 27 jul 2006 15:23 Onderwerp: |
|
|
Modena360 schreef: | Is er wetsartikel, waar in staat dat een minderjarige de eerste 6 uur geen recht op een raadsman heeft? |
Hoe jong is de minderjarige? Dat maakt wel wat uit denk ik. |
|
|
|
 |
speurder
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: vr 28 jul 2006 0:42 Onderwerp: Re: Advocaat tijdens eerste 6 uren |
|
|
Een verdachte die is aangehouden heeft altijd recht op een raadsman.
Alleen in een 6 uurs zaak hoeft de politie de raadsman niet in kennis te stellen. Als de verdachte inverzekering wordt gesteld dan moet de politie de raadsman van verdachte inkennisstellen De verdachte mag overleg voeren met zijn of haar raadsman (vrijverkeer tussen verdachte en raadsman) Er wordt wel de voorwaarde aangesteld dat het politieonderzoek niet gehinderd mag worden.
Dit geldt ook bij minderjarigen, alleen moet bij een minderjarige na inverzekeringstelling ook de ouders en de kinderbescherming op de hoogte worden gesteld. Vaak wordt er door de politie bij minderjarigen tot 16 jaar, bij 6 uurszaken, de ouders al ingelicht
Een raadsman (lees advocaat)
Ook kan gekozen worden dat de raadsman tijdens het verhoor aanwezig is. Maar dat is geen recht. De raadsman mag zich niet niet met het verhoor bemoeien. De raadsman is als toehoorder aanwezig. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: vr 28 jul 2006 19:27 Onderwerp: |
|
|
Het lastige (en hetgeen dus vragen oproept) is dat de wet er juist niet zo helder over is. Je moet dan de Kamerstukken ter aanvulling opzoeken. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
JBA
|
Geplaatst: zo 30 jul 2006 17:28 Onderwerp: |
|
|
Een extra recht bij minderjarigen (<1 is dat de ouders dezelfde rechten hebben als de raadsman (vrij telefonisch contact en bezoek bijv.) vanaf de IVS. |
|
|
|
 |
sandra1983
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 50
|
Geplaatst: wo 02 aug 2006 13:56 Onderwerp: |
|
|
JBA schreef: | Een extra recht bij minderjarigen (<1 is dat de ouders dezelfde rechten hebben als de raadsman (vrij telefonisch contact en bezoek bijv.) vanaf de IVS. |
Waar staat dat dan? |
|
|
|
 |
JBA
|
Geplaatst: wo 02 aug 2006 19:39 Onderwerp: |
|
|
Artikel 490 WvSv. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 02 aug 2006 20:22 Onderwerp: |
|
|
JBA schreef: | Artikel 490 WvSv. |
Kluwer 2005/2006 zegt: vervallen, maar
www.wetten.nl schreef: | Artikel 490
Indien de verdachte rechtens zijn vrijheid is ontnomen en niet is geplaatst in een justitiële jeugdinrichting, is ten aanzien van zijn ouders of voogd artikel 50 van overeenkomstige toepassing. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|