|
Auteur |
Bericht |
winus
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 17 mrt 2006 18:54 Onderwerp: Bedrijf recht op domeinnaam? |
|
|
Ik heb dus een domeinnaam geregistreerd, voor het gemak
'domein.nl 'genoemt hierin.
Nu is er dus een bedrijf die die naam draagt, en die wil dat domein graag hebben. Ze hebben het domein, 'domein.com' al in hun bezit.
Nu belde iemand van dat bedrijf(wat overigens een internationaal bedrijf is) op, met de mededeling dat hun heel graag het domein van mij willen overnemen. Daarbij vermelde hij dat ik in principe geen rechten had op het domein, omdat de naam van het bedrijf ook geregistreerd is.
Hier heb ik dus twijfels bij. Hij gaf als voorbeeld dat mcdonalds.nl ook niet geregistreerd zou mogen worden omdat het een bedrijf is en de rechten van die naam dus bij hun liggen.
Mij vraag is dus eigenlijk: Moet ik het tekoop aanbieden, of moet ik het weggeven omdat ik er toch geen rechten op heb?
Met vriendelijke groeten,
winus |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 17 mrt 2006 19:02 Onderwerp: |
|
|
Wanneer jij een bedrijfsnaam van een ander gebruikt, bijvoorbeeld als domeinnaam, wordt dat over het algemeen als onrechtmatig geoordeeld, want het is een inbreuk op het handelsnaamrecht. |
|
|
|
 |
winus
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 17 mrt 2006 19:23 Onderwerp: |
|
|
dus eigenlijk heb ik geen poot om op te staan ? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 17 mrt 2006 19:25 Onderwerp: |
|
|
Dat is wel een redelijk accurate vertaling van wat Steven zegt, ja. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
BoeZ
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 63
|
Geplaatst: za 18 mrt 2006 21:13 Onderwerp: |
|
|
Dat is nog maar helemaal de vraag. Het zal er aan liggen waarop de eiser zich gaat baseren.
Merknaam: Van merkinbreuk is pas sprake als het teken/merk in het economisch verkeer wordt gebruikt. Ligt er nu dus aan waar je je domeinnaam voor gebruikt. Overigens heeft het hof het enkele registreren van een domeinnaam al eens aangemerkt als gebruik van het merk in het economisch verkeer.
Handelsnaam: Het hof heeft aangegeven dat een domeinnaam ook daadwerkelijk als handelsnaam gebruikt moet worden alvorens er sprake kan zijn van inbreuk op een handelsnaamrecht.
Onrechtmatige daad: In dit kader zal er van OD sprake zijn als de domeinnaam alleen is geregistreerd om deze later voor veel geld door te verkopen (domainname-grabbing). Misbruik van recht zal dit evt. kunnen opleveren.
Op zich zou je gewoon kunnen afwachten wat de eiser gaat doen. De kosten van een procedure om de domeinnaam te pakken te krijgen kunnen redelijk hoog worden. Met een beetje mazzel doen ze een redelijk aanbod en kun je er een redelijke vergoeding voor krijgen als je de domeinnaam opgeeft. In een procedure heb je in principe niet al te veel te vrezen en het enige risico daar is dat je alsnog de domeinnaam moet afgeven. |
|
|
|
 |
BoeZ
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 63
|
Geplaatst: za 18 mrt 2006 21:15 Onderwerp: |
|
|
Overigens.. In geval van inbreuk op een merknaam is te koop aanbieden zeker geen goed idee. Dan zal namelijk meteen aangenomen worden dat er sprake van gebruik is van het merk in het economisch verkeer. |
|
|
|
 |
|