|
Auteur |
Bericht |
Barry
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: di 14 mrt 2006 16:20 Onderwerp: AIDS besmetting in ziekenhuis: wanprestatie of o.d. |
|
|
Stel iemand is in het ziekenhuis besmet met aids, is er dan sprake van wanprestatie omdat er een overeenkomst bestond tussen het ziekenhuis en de man(overeenkomst van genezen/behandelen) of valt dit feit niet onder de overeenkomst en is hier sprake van onrechtmatige daad ?
groetjes,
Barry  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 15 mrt 2006 0:29 Onderwerp: |
|
|
Als ik me goed herinner (over samenloop) heb je in het algemeen de keuze tussen wanprestatie en onrechtmatige daad. Wanprestatie lijkt me de beste mogelijkheden geven, gezien 7:462 en 7:463. Je kunt dan ook het ziekenhuis aanspreken, en de aansprakelijkheid kan niet worden beperkt.
Bij vervoerovereenkomsten (boek 8 BW) is een uitzondering van toepassing in die zin dat aansprakelijkheid op grond van onrechtmatige daad niet verder kan gaan dan de aansprakelijkheid uit overeenkomst. |
|
|
|
 |
Marco S
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 243
|
Geplaatst: wo 15 mrt 2006 17:24 Onderwerp: |
|
|
Precies. De parallelactie mag in het gewone verbintenissenrecht wel en in het vervoer niet. _________________ Waarvan akte! |
|
|
|
 |
meester
Leeftijd: 77 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 15 mrt 2006 22:47 Onderwerp: Onrechtmatige daad of.. |
|
|
Is wanprestatie niet het toerekenbaar niet nakomen van een verbintenis?
Is het in dit geval geen OD? Inbreuk op iemand's recht? _________________ Nil desperandum! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 15 mrt 2006 23:45 Onderwerp: |
|
|
Marco S schreef: | Precies. De parallelactie mag in het gewone verbintenissenrecht wel en in het vervoer niet. |
Om nog iets preciezer te zijn: in het vervoer mag de parallelactie wel, maar 6:162 biedt hooguit de bescherming van 6:74, en onder omstandigheden minder. (Tenminste, zo legt Nieuwenhuis het uit in hoofdstuk 4 van het boekje "Onrechtmatige daden"). |
|
|
|
 |
Marco S
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 243
|
Geplaatst: wo 15 mrt 2006 23:52 Onderwerp: |
|
|
Als Nieuwenhuis 8:362 zo interpreteert, dan is dat een aparte redenering. Hij zegt dus dat de OD regeling hooguit de bescherming van de wanprestatie biedt. Hoe kan dat? _________________ Waarvan akte! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 16 mrt 2006 0:06 Onderwerp: Re: Onrechtmatige daad of.. |
|
|
meester schreef: | Is wanprestatie niet het toerekenbaar niet nakomen van een verbintenis?
Is het in dit geval geen OD? Inbreuk op iemand's recht? |
Inbreuk op recht van 6:162 ziet op inbreuken op subjectieve rechten. Een subjectief recht is een aan het objectieve recht ontleende bevoegdheid. Je hebt het subjectieve recht om nakoming te vorderen, maar niet-nakoming is daarmee nog geen inbreuk op dat recht.
Ik denk dat de redenering zo ongeveer zou moeten zijn, maar in ieder geval is wanprestatie op zichzelf geen onrechtmatige daad. |
|
|
|
 |
Marco S
|
Geplaatst: do 16 mrt 2006 0:11 Onderwerp: |
|
|
Dat is een stuk duidelijk. Blijft toch altijd lastig, dat abstracte gedoe met het BW. Het is natuurlijk wel de grondgedachte en zeer belangrijk. _________________ Waarvan akte! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 16 mrt 2006 0:20 Onderwerp: |
|
|
Marco S schreef: | Als Nieuwenhuis 8:362 zo interpreteert, dan is dat een aparte redenering. Hij zegt dus dat de OD regeling hooguit de bescherming van de wanprestatie biedt. Hoe kan dat? |
Volgens Nieuwenhuis kan dat doordat de gedaagde bij zijn verdediging tegen onrechtmatige daad alle tegenwerpingen mag gebruiken die hem ter beschikking staan in een verdediging tegen wanprestatie.
Nieuwenhuis citeert uit een arrest van de HR die verwijst naar het in 1991 in werking getrede nieuwe vervoerrecht waarin is gekozen voor:
Quote: | het stelsel dat de vervoerder de bepalingen van de daar bedoelde overeenkomsten mag tegenwerpen aan hen die uit anderen hoofde dan uit overeenkomst tegen de vervoerder ageren ter zake van schade die zich bij het vervoer voordoet. |
8:362 BW lijkt me overigens ook alleen te zeggen dat buitencontractuele aansprakelijkheid niet verder kan gaan dan de contractuele aansprakelijkheid. Een interpretatie die 6:162 helemaal uitsluit is wellicht praktischer, maar dat staat er wat mij betreft niet. Ik geef toe dat ik bevooroordeeld ben na het lezen van Nieuwenhuis .
Het arrest van de HR is overigens Van Gend & Loos/Vitesse (HR 6 april 1990, NJ 1991, 157). |
|
|
|
 |
|