|
Auteur |
Bericht |
martijn-koemar
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 29 mrt 2006 11:53 Onderwerp: Stuk grond uitlenen aan de buurman |
|
|
Ik zit erover na tedenken om een klein stukje grond uit te lenen aan de buurman.
Ik heb een vrijstaand huis en dit strookje grond grenst aan zijn veranda.
Deze buurman heeft mij gevraagd om dit stukje te mogen gebruiken voor zijn potjes en plantjes.
Deze meneer is een eigenaar van een groot bouwbedrijf en weet ook hoe het recht in elkaar zit.
Ik vindt het geen probleem dat hij dit strookje grond gaat gebruiken maar wat moet ik in de gaten houden zodat ik altijd aanspraak heb op dat stukje grond en niet dat er ergens in kleine letters staat dat ik volgens de regels pas dat strookje moeilijk terug kan krijgen?
Hij had het ook over een contract maken en dat hij er jaarlijks voor wilde tekenen....... Daarom zegt mijn gevoel dat er meer achter zit dan alleen uitlenen |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 29 mrt 2006 11:55 Onderwerp: Re: Stuk grond uitlenen aan de buurman |
|
|
martijn-koemar schreef: | Ik zit erover na te denken om een klein stukje grond uit te lenen aan de buurman.
Ik heb een vrijstaand huis en dit strookje grond grenst aan zijn veranda.
Deze buurman heeft mij gevraagd om dit stukje te mogen gebruiken voor zijn potjes en plantjes.
Deze meneer is een eigenaar van een groot bouwbedrijf en weet ook hoe het recht in elkaar zit.
Ik vindt het geen probleem dat hij dit strookje grond gaat gebruiken maar wat moet ik in de gaten houden zodat ik altijd aanspraak heb op dat stukje grond en niet dat er ergens in kleine letters staat dat ik volgens de regels pas dat strookje moeilijk terug kan krijgen?
Hij had het ook over een contract maken en dat hij er jaarlijks voor wilde tekenen....... Daarom zegt mijn gevoel dat er meer achter zit dan alleen uitlenen |
Nee, dat laatste is juist goed; wanneer iemand zonder dingen vast te leggen gebruik maakt van die grond, zou hij nog kunnen proberen met een beroep op 'verkrijgende verjaring' de eigendom van die grond te krijgen, maar juist wanneer hij er steeds weer voor tekent dat het in bruikleen is, heb je dat risico niet. |
|
|
|
 |
martijn-koemar
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 29 mrt 2006 12:40 Onderwerp: Re: Stuk grond uitlenen aan de buurman |
|
|
Quote: | wanneer hij er steeds weer voor tekent dat het in bruikleen is, heb je dat risico niet |
Moet dit via een notaris of kunnen we dit zelf opstellen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 30 mrt 2006 1:31 Onderwerp: Re: Stuk grond uitlenen aan de buurman |
|
|
martijn-koemar schreef: | Quote: | wanneer hij er steeds weer voor tekent dat het in bruikleen is, heb je dat risico niet |
Moet dit via een notaris of kunnen we dit zelf opstellen? |
Dat kunnen jullie zelf opstellen.
Alleen als jullie het zo willen regelen dat je buurman ook gebruik kan blijven maken van het stukje grond nadat jij het huis aan een ander hebt verkocht, moet je bij de notaris zijn. Maar dat is geloof ik niet wat je wilt.
Zolang je je buurman steeds weer voor 1 jaar toestemming geeft van het stukje grond gebruik te maken (of tot het moment dat je de boel verkoopt, misschien wel zo handig om dat er ook in te zetten), lijkt het me ok. |
|
|
|
 |
|