Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Grietje
|
Geplaatst: vr 10 mrt 2006 20:49 Onderwerp: betaalprobleem met veel aanmaningen |
|
|
Mijn onderwijsinstelling kwam in december tot de ontdekking dat er nog een rekening (rekening A) openstond, die ze in oktober 2004 automatisch zouden incasseren. Ik kreeg dus een brief dat men dat alsnog binnen 2 weken zou doen. 11 januari kreeg ik een acceptgiro in de bus, dus ik nam aan dat het incasseren niet gelukt was en betaalde deze rekening.
Nog voor het verstrijken van de betaaltermijn van 10 dagen (al stond er ook op uiterlijk betalen op 06-12-05) zat er al een aanmaning in de bus. Ik was verbaasd, maar heb deze aanmaning genegeerd omdat ik de rekening inmiddels betaald had.
In de loop van januari werden 2 nieuwe rekeningen met hetzelfde bedrag opeisbaar, ik zal het dus hebben over rekening A, B en C. 2 februari ontving ik weer een (eerste) aanmaning, en begreep dus niet bij welke rekening deze hoorde. De enige die ik had ontvangen had ik betaald. Ik heb geïnformeerd waarvan deze 2 aanmaningen waren. Daarop vertelde mij men, dat de gedane betaling hoorde bij rekening B. Ik heb om uitleg gevraagd waaraan ik dat dan kon zien, waarop mij men vertelde dat ze dat alleen zelf konden zien. Er werd niet verteld waarvan de aanmaningen waren maar vroeg wel of ik de andere 2 openstaande rekeningen even wilde overmaken.
Ik had echter geen andere acceptgiro's ontvangen, dus de aanmaningen waren onterecht.
Inmiddels kreeg ik (waarschijnlijk over rekening C?) een brief dat men deze ook automatisch zou gaan incasseren. 2 weken later ontving ik weer een acceptgiro. Omdat ik weer niet kon zien om welke rekening het ging, en het met de vorige rekening eigenlijk mis ging, heb ik deze niet betaald. Ik had immers 1 rekening betaald en de andere 2 zou men via aut.incasso afschrijven. Probleem opgelost, hoopte ik...
Eind februari ontving ik een "2e aanmaning" inclusief dreiging met incassobureau, dus een vervolg op 1 van de vorige, ik weet alleen niet welke.
Dit was TE verwarrend, dus heb ik een brief geschreven met daarin uitleg dat de aanmaningen onterecht waren. Ik stelde ook de vraag waarom men geen aut. incasso uitvoerde of als dit niet lukte mij de 2 acceptgiro's (met duidelijke vermelding rekening A of C) wilde sturen.
Als antwoord kreeg ik dat rekening B betaald was en of ik dus A en C nog wilde betalen.
Ik kreeg op 9 maart een derde "1e aanmaning" in de bus. Dat was onmogelijk: er stonden maar 2 rekeningen open? Op 10 maart een "3e maning" via een incassobureau, maar "toevallig" wel precies dezelfde briefindeling manier van (onduidelijk) factureren als mijn school gebruikt, plus melding dat "u zich met problemen slechts tot uw instelling kunt wenden". Ik heb dus het sterke vermoeden dat dit niet een incassobureau is, maar gewoon mijn school zelf.
Het heeft dus weinig zin nogmaals mijn hele verhaal op papier te zetten en wederom te verzoeken om 2 kloppende acceptgiro's voor de nog openstaande bedragen en een betalingsbewijs van rekening B.
Wie heeft een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik wil deze rekeningen natuurlijk betalen maar omdat het zo'n administratief zootje is bij mijn opleiding, wil ik graag wel op papier hebben staan WAT ik betaal. Ze kunnen anders wel aanmaningen blijven sturen, er is geen touw aan vast te knopen! |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 13 mrt 2006 1:04 Onderwerp: |
|
|
Als het goed is moet je kunnen achterhalen wat je per maand of per jaar verschuldigd bent aan opleidingskosten.
Zorg dat je dat netjes overmaakt. Als ze alsnog gaan incasseren kan je dat bij de bank terugdraaien. ('Storneren' heet dat.)
Dan kunnen ze je aanmaningen sturen wat ze willen, maar die kan je dan gewoon negeren. Incassobureaus kunnen alleen maar dreigen, mochten ze je echt voor de rechter willen slepen (wat ik betwijfel met zo'n chaotische administratie) kan je met je bankafschriften aantonen dat je netjes hebt betaald en dat ze niet moeten zeuren.
Verder zou ik een brief op hoge poten sturen naar de onderwijsinstelling, want dit is echt te gek!
Succes!
Grtz M. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Grietje
|
Geplaatst: di 14 mrt 2006 19:19 Onderwerp: |
|
|
Het probleem is niet dat ik niet weet welke bedragen ik moet betalen, maar dat ik van 3 gelijke openstaande bedragen maar 2 rekeningen heb ontvangen, waaraan ik niet kan zien waar het bij hoort. De eerste rekening heb ik betaald omdat ik toen nog geen twijfel had over waar dat bij hoorde. Later bleek dat mijn school die betaling aan een andere rekening had gekoppeld. Kort samengevat dus: 2 rekeningen ontvangen, 1 betaald, maar van alle 3 rekeningen krijg ik aanmaningen in de bus.
Een meer concrete vraag omtrent deze kwestie is eigenlijk: ben je verplicht rekeningen of aanmaningen te betalen waaraan niet te zien is waar ze van zijn? (en waar ook geen verduidelijking op komt na herhaaldelijk verzoek). Het is toch logisch dat ik later wil kunnen bewijzen WAT ik heb betaald? Een bankafschrift met datum is niet voldoende, als je niet kunt zien waar het bij hoort (het gaat niet om periodieke maar incidentele betalingen).
Ik heb enkel als mogelijk relevant wetsartikel gevonden Art. 43 boek 6 BW, wat mij volgens mij gelijk zou geven in de kwestie waaraan de betaalde rekening toegewezen zou moeten worden: namelijk aan de oudste (aan eerder genoemde eisen in dat artikel voldoen beide rekeningen denk ik). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 14 mrt 2006 23:19 Onderwerp: |
|
|
Je weet toch waar de rekeningen voor zijn? Namelijk termijnbedragen voor je collegegeld en ik neem niet aan dat die bedragen iedere maand anders zijn. Ook het rekeningnummer waarop je betaalt zal steeds wel hetzelfde zijn. Ik zie het in ieder geval als 1 kostenpost, en niet als 10 afzonderlijke vorderingen. Mocht dit juridisch niet de volledige juiste zienswijze zijn, dan nog zal een bepaling als 6:43 BW voldoende soelaas bieden.
Je gaat toch niet serieus steggelen met de universiteit of een nog uitstaande schuld het termijnbedrag van november of dat van december betreft?
Overigens zeker interessant hoor, hoe het juridisch precies in elkaar steekt, maar praktisch gezien zie ik je punt niet helemaal. Ik zou zelf liever maar betalen voordat er een besluit valt dat met terugwerkende kracht je inschrijving intrekt waardoor je tentamenresultaten van rechtswege komen te vervallen.
Ik kan me overigens goed voorstellen dat de verplichting tot betaling van collegegeld geen civielrechtelijke verbintenis is. Voor het naadje van de kous moet je misschien in het betalingsregelingsbesluit van de onderwijsinstelling kijken . |
|
|
|
 |
Grietje
|
Geplaatst: wo 15 mrt 2006 18:31 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Je weet toch waar de rekeningen voor zijn? Namelijk termijnbedragen voor je collegegeld en ik neem niet aan dat die bedragen iedere maand anders zijn. |
Grietje schreef: | Een bankafschrift met datum is niet voldoende, als je niet kunt zien waar het bij hoort (het gaat niet om periodieke maar incidentele betalingen). |
Zoals ik al zei dus, zijn het geen periodieke betalingen en ter verduidelijking: het gaat ook niet om collegegeld. Het gaat om betalingen van losse vervangende thuisopdrachten, ik studeer namelijk via afstandsonderwijs en dan betaal je elke module afzonderlijk, normaal gesproken op het moment dat je die afsluit (via examen, via thuisopdracht of via praktijkdag). Als je ze dus nooit afrond, hoef je die ook niet te betalen (dan krijg je ook geen diploma), maar het zijn dus wel degelijk allemaal afzonderlijke vorderingen. Normaalgesproken worden die via automatische incasso afgeschreven. Probleem is nu dat mijn school ineens heeft besloten niet braaf een automatische incasso uit te voeren, maar mij aanmaningen te gaan sturen, ipv rekeningen nav een brief "sorry het incasseren is niet gelukt". De eerste incasso had al moeten plaatsvinden in oktober 2004 dus het is echt niet mijn administratie waar het een zootje is. Dat wil ik graag zo houden, vandaar dat ik nu de onderwijsinstelling om verduidelijking vraag. Ik wil later graag kunnen bewijzen wat ik betaald heb, om problemen in de toekomst te voorkomen. Ik zie het namelijk nog gebeuren dat men over anderhalf jaar ineens verzint dat er nog een of andere rekening openstaat, zelfs als dat niet zo is. Je weet maar nooit, met hun rommelige administratie. Ik kreeg een overzicht van mijn mentor over de totale administratie betreffende mijn rekeningen van afgelopen 2 jaar en daar staan aardig wat fouten in!  |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 15 mrt 2006 19:15 Onderwerp: |
|
|
Ook in geval van modules weet je toch hoeveel je moet betalen en waarvoor? Dus nog steeds geldt: zoek uit wat je moet betalen en maak dat over. Als je in de omschrijving vermeldt waar het voor is is dat bankafschrift voldoende.
Als je het op de manier van de onderwijsinstelling wilt doen, prima. Maar dan moet je bij hun wezen. En dat zou ik niet aanraden met zo'n slechte administratie.
Nogmaals, als je het zo doet kunnen ze aanmanen wat ze willen, maar dat is tevergeefs. Als ze menen dat ze alsnog geld van je rekening mogen incasseren, kan je dit - binnen een bepaalde termijn dus hou het in de gaten - terugdraaien via jouw eigen bank. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Grietje
|
Geplaatst: wo 15 mrt 2006 20:00 Onderwerp: |
|
|
Dat is inderdaad wel een mogelijkheid: het kenmerk op hun rekening overboord gooien (het zegt mij immers niets, kan het niet aan een module koppelen en is voor mij geen bewijs) en maar gewoon zelf een opmerking aan de overschrijving toevoegen, zodat voor mij altijd te zien is wat ik heb betaald. Ik heb dat tot nu toe niet gedaan omdat ik dacht dat die betaling dan in hun administratie zoekraakt (ze willen waarschijnlijk wel het betalingskenmerk weten). Maar als ik bewijs heb dat het is betaald, is dat eigenlijk hun probleem. Bedankt voor de reacties in ieder geval. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|