|
Auteur |
Bericht |
Bram
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 47
|
Geplaatst: di 04 apr 2006 18:03 Onderwerp: Bestuur Stichting - ontslag bestuurder |
|
|
Beste allen,
Gaarne jullie mening over het volgende (geen huiswerkcasus maar iets waar ik in real life mee te maken heb):
Een bestuur van een stichting bestaande uit 5 personen (statutaire vastgestelde minimum) kan een bestuurder ontslaan door een daartoe strekkend bestuursbesluit genomen met een meerderheid van tenminste 2/3 van het aantal uitgebrachte stemmen van alle overige! in functie zijnde leden.
Mijn vraag is nu: wil het zinnetje: alle overige in functie zijnde leden zeggen dat het 2/3 van 4 leden moet zijn? Daarnaast, hoe kun je met 5 leden uberhaupt aan de 2/3 meerderheid komen?
Daarnaast is bepaald dat bij staken van de stemmen over personen het lot zal bepalen.
Iemand enig idee hoe ik hiermee om moet gaan? Maw: 5 personen hoe haal je ooit een 2/3 meerderheid? En wat betekend het dat bij het staken van van de stemmen het lot zal bepalen? Hoe gaat dat in zijn werking?
Gaarne jullie mening! (hoop dat ik e.e.a. beetje duidelijk heb kunnen verwoorden). _________________ "Ceterum censeo Carthaginem esse delendam!"
"Over himself, over his own body and mind, the individual is sovereign."
J.S. Mill |
|
|
|
 |
Marco S
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 243
|
Geplaatst: di 04 apr 2006 18:53 Onderwerp: |
|
|
Wat geinig, zo'n probleem hadden wij ook. Wij hebben het zo opgelost dat de desbetreffende bestuurder zelf opstapte
2/3 wordt idd naar boven afgerond, dus 4 personen. Met dat overige wordt bedoeld, dat als 1 der leden geschorst is, deze voor de stemming niet meeteld. Stel, je hebt er 5, 1 geschorst, dus tellen er maar 4 mee en is 2/3 dan dus gelijk aan 3.
Wat betreft de bepaling dat het lot het bepaald, is een goede. Misschien moet de voorzitter een lootje trekken (wel ontslagen/niet ontslagen) ofzo .?? Denk wel dat je in deze richting moet zoeken.
Indien het zo niet lukt, kun je de rechtbank nog altijd verzoeken om de bestuurder te ontslaan.(art. 2:298 BW)
Nog 2 afsluitende opmerkingen:
1: Meestal kan het bestuur de bestuurder pas ontslaan, indien de bestuurder in strijd met de belangen van de stichting handeld. Dus je mag hem er niet uitgooien, omdat zijn gezicht je niet aanstaat. Let daar op.
2: Vraag na deze perikelen om een statutenwijziging, dat je 2/3 laat veranderen naar 3/5. Dit voorkomt dus dat het gehele bestuur muv degene die ontslagen gaat worden, voor moet stemmen. Ook zou ik "het lot" nader laten omschrijven in een reglement, voor wat betreft de te volgen procedure.
Succes en hou ons op de hoogte. Ik ben zeer geinteresseerd in Corporate Governance voor stichtingen en verenigingen en dit soort dingen dus ook. _________________ Waarvan akte! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 04 apr 2006 18:59 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat het staken van de stemmen betrekking heeft op een situatie waarbij een gewone meerderheid nodig is, en het aantal stemmen op 50% blijft steken. Ik weet niet zeker of het hier moet gaan om een situatie waarbij er een besluit voor of tegen moet vallen. (Ik denk aan de situatie waarin de tweede kamer bij de stemming voor een wetsvoorstel blijft steken op 75-75; dan staken de stemmen niet, want dan is er gewoon geen meerderheid en wordt het voorstel niet aangenomen / er valt geen besluit.)
2/3 meerderheid van 5 personen is 4 of 5.
2/3 meerderheid van 4 personen is 3 of 4.
Bij 3 stemmen totaal kom je met 2 stemmen vóór precies op de grens, het lijkt me dat je dat ook moet zien als een 2/3 meerderheid, omdat het nu eenmaal de meerderheid is en voldoet aan de vereiste kwalificatie.
En ja, 2/3 van de overige lijkt me ook 2/3 van de andere 4.
In boek 2 BW staat dacht ik wel iets over het staken van stemmen en het trekken van een lot. Misschien geeft dat meer (en betere ) informatie.
Blijft over de vraag of een besluit dat het aantal bestuursleden onder het statutair vastegestelde minimum brengt wel kan. Daar was in de Ondernemingsrechtrubriek al een thread over dacht ik. |
|
|
|
 |
|