Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 18 mei 2024 5:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bezwaarschrift vergunning viskraam
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wreckless



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 17


BerichtGeplaatst: di 14 feb 2006 22:29    Onderwerp: Bezwaarschrift vergunning viskraam Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik moet een bezwaarschrift maken tegen een viskraam die een marktvergunning wil krijgen voor een staanplaats op de markt. Ik (degene die naast de markt woont en belanghebbende is) wil 2 argumenten geven tegen het verlenen van deze vergunning: stankoverlast en geluidsoverlast. Ik wil deze argumenten nu ook juridisch onderbouwen, maar ik kan hierover geen artikelen vinden in de AWB. Weet iemand misschien waar ik mijn juridische onderbouwing in de wettenbundel kan vinden?

Bij voorbaat dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 14 feb 2006 23:18    Onderwerp: Re: Bezwaarschrift vergunning viskraam Reageer met quote Naar onder Naar boven

wreckless schreef:
Hallo,

Ik moet een bezwaarschrift maken tegen een viskraam die een marktvergunning wil krijgen voor een staanplaats op de markt. Ik (degene die naast de markt woont en belanghebbende is) wil 2 argumenten geven tegen het verlenen van deze vergunning: stankoverlast en geluidsoverlast. Ik wil deze argumenten nu ook juridisch onderbouwen, maar ik kan hierover geen artikelen vinden in de AWB. Weet iemand misschien waar ik mijn juridische onderbouwing in de wettenbundel kan vinden?

Bij voorbaat dank.

Bij een bestuursrechtprocedure zul je de redenen (stank/geluid) eerst moeten vertalen naar gronden om de vergunning te weigeren. En dan moet je dus eerst kijken naar de manier waarop de vergunningverlening geregeld is en op welke gronden zo'n vergunning geweigerd kan worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 15 feb 2006 0:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stank- en geluidsoverlast zijn inbreuken op je persoonlijke levensfeer. Het afgeven van de vergunning zou je daarom schaden in je belangen. Bij het besluit tot al dan niet verlenen van de vergunning moet men rekening houden met de belangen van belanghebbenden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 15 feb 2006 0:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien zijn er overigens nog meer argumenten te vinden Bijv. op grond van afval of dat het ongedierte aantrekt ofzo. Weet ik veel ....
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 15 feb 2006 9:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Stank- en geluidsoverlast zijn inbreuken op je persoonlijke levensfeer. Het afgeven van de vergunning zou je daarom schaden in je belangen. Bij het besluit tot al dan niet verlenen van de vergunning moet men rekening houden met de belangen van belanghebbenden.

'voor zover die belangen beschermd worden door de regelgeving waarvoor een vrijstelling wordt verleend'.

En ik kan me niet voorstellen dat een marktreglement tot doel heeft de persoonlijke levenssfeer te beschermen ?

Bij de vergunning wordt gewoon het standaard zinnetje 'behoudens rechten van derden' genoteerd en daarmee is die inbreuk afgedekt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 15 feb 2006 16:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet direct weet waar het afgeven van een marktvergunning geregeld moet zijn. Bestemmingsplan? APV?

Waarom zou een viskraam eigenlijk qua geluid en stank anders zijn dan anderen op de markt?
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 15 feb 2006 17:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De meest concrete bepalingen hierover zul je in een marktverordening/APV aantreffen. Die moet uiteraard binnen de grenzen van de wet uitgevaardigd worden. Het bestemmingsplan geeft ongetwijfeld aan op welke plek de markt gehouden kan worden. Daartegen in bezwaar gaan is echter heel moeilijk. Ik geloof niet dat dat de bedoeling is van de casus.

Overigens vind ik het een merkwaardige methode om eerste argumenten te verzinnen en daarna pas een vertaalslag naar juridische gronden te maken. Is het niet veel makkelijker om eerst uit te zoeken wat het wettelijk kader is? Dan weet je meteen wat voor soort argumenten wel en niet relevant zijn. Ik neem aan dat de APV iets zegt over de voorwaarden waaronder een vergunning afgegeven kan worden. Meestal worden daarbij te beschemen belangen genoemd. Als stank- en geluidsoverlast daaronder te brengen zijn, kan je verder gaan kijken naar die argumenten. Zit je wel inderdaad nog met de vraag wat deze kraam nou zoveel erger maakt dan andere.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 16 feb 2006 0:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
bona fides schreef:
Stank- en geluidsoverlast zijn inbreuken op je persoonlijke levensfeer. Het afgeven van de vergunning zou je daarom schaden in je belangen. Bij het besluit tot al dan niet verlenen van de vergunning moet men rekening houden met de belangen van belanghebbenden.

'voor zover die belangen beschermd worden door de regelgeving waarvoor een vrijstelling wordt verleend'.

Klopt, maar in ieder geval ben je belanghebbende. Je bezwaarschrift is dus ontvankelijk. Als je nu hard kunt maken dat de beschikking tot afgifte van de vergunning onrechtmatig is wegens die stank- en geluidsoverlast, zal de vergunning m.i. toch moeten worden vernietigd. Vermoedelijk gaat het inderdaad niet om een belang dat in bezwaar moet worden meegewogen, maar je mag wel altijd verwachten dat besluiten rechtmatig zijn.

Of je veel kans maakt bij het aantonen van de onrechtmatigheid is een andere zaak. Dat zal op basis van de gegevens niet meevallen.

Quote:
Bij de vergunning wordt gewoon het standaard zinnetje 'behoudens rechten van derden' genoteerd en daarmee is die inbreuk afgedekt.

Besluiten dienen duidelijk en ondubbelzinnig geformuleerd te zijn. Tegen een standaardzin als deze kan m.i. met succes bezwaar worden gemaakt omdat het nu volstrekt onduidelijk is wat wel en wat niet onder de vergunning valt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 16 feb 2006 7:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Besluiten dienen duidelijk en ondubbelzinnig geformuleerd te zijn. Tegen een standaardzin als deze kan m.i. met succes bezwaar worden gemaakt omdat het nu volstrekt onduidelijk is wat wel en wat niet onder de vergunning valt.

Nee, die vlieger gaat niet op: de vergunning wordt alleen in een specifiek kader verleend en creëert daarnaast geen rechten. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk een bouwvergunning aan de te vragen op andermans grond, maar dat wil nog niet zeggen dat er daar dan van de eigenaar gebouwd mag worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: do 16 feb 2006 10:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De meest concrete bepalingen hierover zul je in een marktverordening/APV aantreffen.

Dan is dat de start: een afschrift van de marktverordening opvragen bij de gemeente.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
wreckless



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 17


BerichtGeplaatst: do 16 feb 2006 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de apv heb ik het volgende kunnen vinden:

Artikel 8.9

Verontreiniging van de weg en het water.

6. Het is verboden, stoffen en voorwerpen die een hinderlijke stank verspreiden, het water kunnen verontreinigen, voor de gezondheid s chadelijk kunnen zijn of tot verondieping van het water kunnen leiden, of blijven drijven, rechtstreeks in het openbaar water dan wel op een plaats vanwaar deze stoffen of die voorwerpen direct in het openbaar water kunnen terechtkomen, te deponeren of te doen geraken.

Dit artikel is waarschijnlijk niet relevant voor mijn casus, waarbij een omwonende last heeft van stankoverlast vanwege een viskraam op de markt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: do 16 feb 2006 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dit artikel is waarschijnlijk niet relevant voor mijn casus, waarbij een omwonende last heeft van stankoverlast vanwege een viskraam op de markt.


Dat lijkt mij ook niet.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
wreckless



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 17


BerichtGeplaatst: do 16 feb 2006 15:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor zover ik heb gezocht, zijn er vrijwel geen gronden voor stankoverlast. Heeft iemand misschien andere argumenten/gronden voor een bezwaar tegen een viskraam?

ps: in de apv van Amsterdam is vrijwel niets te vinden over een marktvergunning, dus graag gronden/argumenten m.b.t. de wet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: do 16 feb 2006 16:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
ps: in de apv van Amsterdam is vrijwel niets te vinden over een marktvergunning, dus graag gronden/argumenten m.b.t. de wet.


Ah, we hebben een plaatsnaam. Dat maakt het e.e.a. makkelijker.

In de APV staat niet "vrijwel niets", er staat gewoon niets over marktvergunningen.
Het marktbeleid van Amsterdam is neergelegd in de "verordening op de straathandel", te vinden via de website van de gemeente (www.Amsterdam.nl). Kijk daar eens voor relevante bepalingen.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
wreckless



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 17


BerichtGeplaatst: do 16 feb 2006 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij de verordening op de straathandel heb ik het volgende gevonden:

Art. 5.4

Verontreiniging en afval.

Eenieder is verplicht, op de markt afval te deponeren in de
daarvoor bestemde containers of gebruik te maken van andere
door Burgemeester en Wethouders ter bestrijding van
verontreiniging getroffen voorzieningen.

Dit zou wel met stank in aanmerking kunnen komen, alleen moet er dan nog een goed argument voor zijn. Zou het misschien iets zijn, om te zeggen dat de zogenaamde ''bestemde containers' en andere spullen tegen verontreiniging niet aanwezig zijn op deze markt en daardoor het afval op straat belandt, waardoor er een gigantische stank ontstaat Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds