Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 19 jun 2025 11:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

bouwwerken uitgebreid zonder vergunning
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Adrie

Adrie

Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: zo 12 feb 2006 20:23    Onderwerp: bouwwerken uitgebreid zonder vergunning Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kennissen van mij hebben door erving een boerderij met erf in eigendom verkregen. Er staan ook bijgebouwen op die door de vorige eigenaar zonder bouwvergunning zijn uitgebreid. Deze situatie is echter al tientallen jaren gedoogd. Mijn vraag is, kan de gemeente van de huidige bezitter vorderen dat deze uitbreidingen worden verwijderd?

Mijn tweede vraag is: Ik overweeg op dit terrein een sta-caravan te plaatsen. Is dit een vergunningplichtig bouwwerk of is dit een kampeermiddel?

Dank voor uw antwoord,

Vriendelijke groet,

Adrie
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 12 feb 2006 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag of een stacaravan een bouwwerk is, is denk ik de vraag of de stacaravan een roerende of onroerende zaak is. Een stacaravan is in beginsel een roerende zaak, maar als je de caravan aansluit aan riolering en gas of op andere wijze vastbouwt, bijvoorbeeld een tuin en een hek eromheen, kan deze onroerend worden.

Dus wil je in de stacaravan gaan wonen, dan zal het al snel een bouwwerk zijn. Wil je het erf gebruiken om tijdelijk een stacaravan te parkeren, dan lijkt het me geen bouwwerk.

Wat betreft het gedogen, ik denk dat de gemeente niet zonder hele goede reden na al die tijd nog kan vorderen dat de bouwwerken worden verwijderd. Misschien is het wel handig om alsnog een vergunning aan te vragen teneinde de situatie te legaliseren. De gemeente zou daaraan moeten meewerken, tenzij de bouwwerken echt conflicteren met bestemmingsplannen of andere regelingen.
Adrie

Adrie

BerichtGeplaatst: zo 12 feb 2006 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Een stacaravan is in beginsel een roerende zaak, maar als je de caravan aansluit aan riolering en gas of op andere wijze vastbouwt

Misschien is het wel handig om alsnog een vergunning aan te vragen teneinde de situatie te legaliseren. De gemeente zou daaraan moeten meewerken, tenzij de bouwwerken echt conflicteren met bestemmingsplannen of andere regelingen.

Bedankt voor het antwoord.

De caravan zal slechts voor een recreatieve doel worden gebruikt, maar een (loskoppelbare) aansluiting op het riool en waterleiding is wel prettig.

En dan: Kan er na een legalisatieaanvraag niet worden geeist dat deze werken aan huidige bouwtechnische eisen moeten gaan voldoen? Kortom, is het wel verstandig om "slapende honden wakker te maken?"

Vriendelijke groet,
Adrie
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 12 feb 2006 21:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Slapende honden maar laten slapen lijkt me ook geen slecht idee, tenzij je echt zeker wilt zijn dat er later geen problemen ontstaan. Ik kan me voorstellen dat de gemeente alsnog tot handhaving overgaat als omwonenden bij verwijdering van de bouwwerken een belang kunnen hebben en bij de gemeente gaan klagen. Of anders als de bouwwerken bouwtechnisch gezien een gevaar vormen, maar dan is het ook in je eigen belang dat er wat gebeurt.

Voor een stacaravan om te kamperen heb je nog wel een kampeervergunning nodig, denk ik?
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 13 feb 2006 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Er staan ook bijgebouwen op die door de vorige eigenaar zonder bouwvergunning zijn uitgebreid.

Bescheiden uitbreiding kan mogelijk op grond van het besluit bouwvergunningsvrije en licht-bouwvergunningsplichtige bouwwerken.
Van belang is dan de oppervlakte van de bijgebouwen (inclusief uitbreidingen), de oppervlakte van het erf, en de functie van de bijgebouwen (woongenot of anderszins).

Wat betreft de stacaravan: het bestemmingsplan kan ook beperkingen aan gebruik stellen. Mogelijk dat ook regels zijn gesteld met betrekking tot het plaatsen van caravans
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: ma 13 feb 2006 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 5:25 lid 1 Awb: De overtreder is de kosten verbonden aan de toepassing van bestuursdwang verschuldigd, tenzij de kosten redelijkerwijze niet of niet geheel te zijnen laste behoren te komen.

Mijns inziens betekent dat in dit specifieke geval:
- dat B&W in principe bestuursdwang kan toepassen (gedoogbeleid en verjaring even buiten beschouwing gelaten)
- tegen de overtreder: dit is degene die de onrechtmatige uitbouw heeft gedaan! Dus niet de koper die het uitgebouwde huis koopt!!
- de koper, a.k.a. kennis van Adrie, in ieder geval niet met de kosten voor bestuursdwang opgezadeld kan worden.

In het ergste geval sloopt B&W de uitbouw, maar kost het jou geen cent. Jij hebt dan vervolgens (civielrechtelijk) weer verhaal op de verkoper van het huis.

Dit is natuurlijk niet het scenario waar je op zit te wachten, maar ik vind het altijd een prettig idee om te weten wat het worst case scenario zou kunnen zijn.

Dan volgt nu dus de vraag of B&W uberhaupt tot bestuursdwang, of last onder dwangsom, kunnen overgaan. In verband met een naderend college ga ik deze echter even doorgeven aan collega-forummers Wink
Staat er niets in de APV hierover?
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 13 feb 2006 15:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
- tegen de overtreder: dit is degene die de onrechtmatige uitbouw heeft gedaan! Dus niet de koper die het uitgebouwde huis koopt!!

Overtreder is degene die de illegale bouwwerken (als ze dan al illegaal zijn) in stand houdt. De huidige eigenaar dus, niet de vorige.
Als met overtreder de vorige eigenaar bedoeld zou worden, dan zou het helemaal niet mogelijk meer zijn bestuursdwang toe te passen. De vorige eigenaar heeft immers helemaal niets meer te zeggen over laten staan of slopen.

Quote:
Jij hebt dan vervolgens (civielrechtelijk) weer verhaal op de verkoper van het huis.

Dat klopt dan weer wel. De vorige eigenaar is aansprakelijk o.g.v. onrechtmatige daad. '
Schade bestaat niet alleen uit eventuele kosten van bestuursdwang, maar tevens uit schade omdat de koopsom inclusief de illegale uitbouwen is.

Quote:
Staat er niets in de APV hierover?

Voor wat de caravan betreft misschien, maar voor de uitbouwen moet je het bestemmingsplan en de Woningwet hebben.
Adrie

Adrie

BerichtGeplaatst: ma 13 feb 2006 19:23    Onderwerp: Re: bouwwerken uitgebreid zonder vergunning Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor de antwoorden.

Adrie schreef:
Kennissen van mij hebben door erving een boerderij met erf in eigendom verkregen.

Degene die de uitbouwen heeft gerealiseerd is overleden. De huidige bewoners zijn de erfgenamen, hoewel ze al wel een deel tijdens het leven van de erflater hebben gekocht.
Op kadastrale tekeningen zijn de uitbreidingen ingetekend.
Ook is volgens mij het huidige bestemmingsplan vastgesteld nadat deze uitbreidingen al gerealiseerd waren. Er rust geen agrarische bestemming meer op.
Er zijn geen buren die bezwaar zullen aantekenen.

Wat kan de gemeente nog eisen (behalve misschien bouwkundige) indien de eigenaar verzoekt de zaak te legaliseren?
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: ma 13 feb 2006 21:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Quote:

Overtreder is degene die de illegale bouwwerken (als ze dan al illegaal zijn) in stand houdt. De huidige eigenaar dus, niet de vorige.
Als met overtreder de vorige eigenaar bedoeld zou worden, dan zou het helemaal niet mogelijk meer zijn bestuursdwang toe te passen. De vorige eigenaar heeft immers helemaal niets meer te zeggen over laten staan of slopen.

Dit staat lijnrecht tegenover wat ik geleerd heb. Tenminste, als ik het goed onthouden heb Wink.
Het klopt dat het bestuursorgaan een probleem heeft als ze de overtreder, in 'mijn' definitie, niet meer op kan sporen en dus geen verhaal heeft. Echter dit kan in alle redelijkheid niet op het bordje van de huidige eigenaar worden geschoven.
Het artikel doelt trouwens enkel op het vorderen van de door het bestuursorgaan gemaakte kosten, niet over de mogelijkheid een illegale situatie wel of niet ongedaan te maken. Die bevoegdheid heeft het B.O. sowieso.
Wanneer de huidige eigenaar wordt gesommeerd om de illegale situatie ongedaan te maken, en hij voldoet hier niet aan, handelt hij in strijd met deze beschikking en is in die zin overtreder.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds