Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 11:39
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nog steeds geen arbeidscontract.
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Walter

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: di 07 feb 2006 16:36    Onderwerp: Nog steeds geen arbeidscontract. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Graag uw hulp in de volgende kwestie. Een ongelooflijk verhaal.

Ik zal eerst de vraag stellen. Daarna volgt een verhaal die misschien wat minder relevant is, maar de situatie wel duidelijk schetst.

- Is er een wettelijk maximale gestelde tijd tussen het aannemen van personeel en het versturen van het arbeidscontract?
- Mag er een proeftijd van enkele dagen aangeboden worden(nadat de werknemer reeds is gestart)?
- Verandert de onderhandelingspositie voor de werknemer wanneer er zo een lange tijd (ruim 2 maanden) zit tussen het aannemen voor de baan en het werkelijk verstrekken van het arbeidscontract?

In november van 2005 heb ik voor een part-time functie gesolliciteerd bij een uitgeverij in Amsterdam. Begin december werd mij telefonisch medegedeeld dat ik op 1 januari 2006 zou kunnen beginnen. Het contract (een oproepcontract i.t.t. het 16 uren contract wat ze beloofden) zouden ze mij diezelfde week in december per post doen toekomen. U raadt het al: deze kwam er niet. Toen ik het contract na twee weken nog niet ontvangen had belde ik maar weer eens. 'Druk druk druk' was hun argument en daar moest ik het mee doen. Na nog een valse belofte stelde ze mij uiteindelijk voor het contract in januari door te nemen op de dag dat ik zou starten. Dus ik sta daar de eerste woensdag -zoals mondeling was overeengekomen- op de Herengracht voor de stoep. Ik kwam echter voor niks, want nu beweerden ze stellig dat ze gezegd hadden dat ze mij zouden bellen wanneer ik met de baan zou beginnen.
Er werd met mij afgesproken dat ik (1.5 maand na mijn eerste sollicitatie en ruim een maand nadat ze mij aangenomen hadden) opnieuw een gesprek zou hebben. Deze keer met de directeur die graag wilde weten wat voor vlees ze in de kuip zou krijgen. Dit gesprek verliep positief en nu mocht ik op 1 februari beginnen. Nogmaals werd er beloofd mij het contract toe te sturen. Weer gebeurde dit niet want 'druk druk druk en de financiele mevrouw is ziek.'
Afin, ik ben daar 1 feb. begonnen met werken. Alles leuk en aardig en in de drie dagen dat ik er werkte heeft de directeur mij dagelijks beloofd het contract door te nemen. Op vrijdag beloofde ze het in het weekend te emailen. Niks van dat.

Nu, vandaag, zou het er dan toch van komen. Ik ging in gesprek met de directeur. Maar in plaats van dat ze een contract met me door ging nemen, deelde ze doodleuk mede dat ze nog niet helemaal overtuigd was van mijn kunnen en dat ze twijfelde of ze mij wel in dienst wilde nemen. De uren die ik tot nu toe had gewerkt wil ze freelance uitbetalen, en ze geeft mij een proeftijd van een week waarin ik moet aantonen een goede toevoeging te zijn voor het bedrijf.

Nu was een normaal persoon al lang gillend weggerend maar ik zit bepaald niet in een onderhandelingspositie. Ik ben student en ben aangenomen voor een zeer interessante bijbaan waar voor mij ook veel te leren valt. Dat mensen/bedrijven van hun machtspositie misbruik maken en zo andere mensen gigantisch aan het lijntje te houden is natuurlijk ethisch niet verantwoord. Maar dat zal ze een worst wezen. Het gaat hun om de continuiteit, overleven enzo. Weet ik ook wel. Nadat ik ben aangenomen heb ik diverse andere lopende sollicitaties afgewezen en daarmee andere kansen verspild.

Ik vraag me af of bedrijven dit zomaar kunnen flikken, of dat er wellicht bepaalde wettelijke richtlijnen bestaan die mij zouden kunnen helpen in deze kwestie. Al is het alleen maar om hun hiermee te kunnen confronteren. Ik ben de baan niet per definitie kwijt, maar vrees er wel voor. Ik voel me dan ook behoorlijk in de aap gelogeerd.

Ik hoop dat iemand hier antwoord op kan geven.

MvG,

Walter
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M

Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 07 feb 2006 18:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je gedurende bepaalde periode arbeid verricht (ik meen minstens 3 maanden) dan mag je ervan uitgaan dat er een arbeidsovereenkomst tussen jou en je werkgever is volgens artikel 7:610a BW.

Maar zover ben je nog niet. Je kunt je beroepen op de mondelinge overeenkomst, maar je zit dan met het bewijselement wat vermoedelijk lastig zal zijn.

Bovendien geldt voor de standaard arbeidsovereenkomst een proefperiode waarin de werkgever/werknemer de mogelijkheid hebben om de arbeidsovereenkomst per direct op te zeggen. Normaal gesproken is dat een maand.

Dus... je werkgever is niet netjes bezig, maar ik denk niet dat je er veel aan kunt doen. Misschien ook beter om toch maar eens verder te kijken dan dit bedrijf want als ze nu al zo met je omgaan, kun je nog wel eens meer problemen met ze in de toekomst krijgen als de arbeidsovereenkomst toch doorgezet mocht worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds