|
Auteur |
Bericht |
wibi
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: zo 12 feb 2006 13:42 Onderwerp: Niet-ontvankelijkheid OvJ |
|
|
Voor een project op school spelen wij naar aanleiding van een casus een strafzitting na. Ik speel de rol van advocaat en wil graag de OvJ niet-ontvankelijk verklaren omdat de zaak te lang heeft gelegen en omdat belangrijke stukken niet in het dossier zitten. Mijn vraag is nu op grond van welke art. kan ik dit het beste doen?
Hopelijk is er iemand die bij uit de brand kan helpen, bedankt! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 12 feb 2006 13:47 Onderwerp: Re: Niet-ontvankelijkheid OvJ |
|
|
wibi schreef: | Voor een project op school spelen wij naar aanleiding van een casus een strafzitting na. Ik speel de rol van advocaat en wil graag de OvJ niet-ontvankelijk verklaren omdat de zaak te lang heeft gelegen en omdat belangrijke stukken niet in het dossier zitten. Mijn vraag is nu op grond van welke art. kan ik dit het beste doen?
Hopelijk is er iemand die bij uit de brand kan helpen, bedankt! |
Is het nu niet precies het doel van de opdracht dat je nu juist deze vraag zelf beantwoord ? |
|
|
|
 |
quinty
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: zo 12 feb 2006 14:24 Onderwerp: |
|
|
Quote: |
wil graag de OvJ niet-ontvankelijk verklaren omdat de zaak te lang heeft gelegen en omdat belangrijke stukken niet in het dossier zitten
|
je zet hoog in, is dat haalbaar?? er zijn wel een aantal wetsartikelen die over het dossier gaan hoor, kwestie van goed zoeken.
kun je misschien wat meer vertellen over de inhoud van de zaak?? misschien zijn er wel meer aanknopingspunten dan alleen de ontvankelijkheid van de ovj. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 12 feb 2006 14:50 Onderwerp: |
|
|
Welke artikelen heb je zelf nu al in gedachten? En welke stukken mis je in het dossier? (en hoe weet je evt. dat ze missen?) En zitten die ook niet in het rechtbankdossier?
Je kunt altijd nog primair-subsidiair te werk gaan, dus verzin een aantal dingen voor als het beroep op de niet-ontvankelijkheid niet zou slagen.
En vergeet niet die niet-ontvankelijkheid als preliminair verweer te voeren! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
wibi
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: zo 12 feb 2006 17:48 Onderwerp: |
|
|
De casus betreft een man (client) die met zijn aanhangwagen een fietser bij het inhalen raakt waarbij de fiester ernstig gewond raakt. Na 1,5 jaar komt de zaak voor bij de kantonrechter, deze rechter wijst de zaak door naar de meervoudige kamer. Ook wijst de kantonrechter op het feit dat in het dossier een medische verklaring zit waar iemand een wijziging op heeft aangebracht zonder nadere aanduiding. De kantonrechter bepaald dat hert OM een verklaring moet geven over de latere aanpassing van het medisch dossier.
Bij aanvang van zitting voor de meervoudige kamer is de OvJ nog niet met een verklaring gekomen. Ik denk dat ik een beroep moet doen op art. 283 Sv maar kan nergens vinden op welke gronden de OvJ niet-ontvankelijk kan worden verklaard. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 12 feb 2006 18:54 Onderwerp: |
|
|
wibi schreef: | De casus betreft een man (client) die met zijn aanhangwagen een fietser bij het inhalen raakt waarbij de fiester ernstig gewond raakt. Na 1,5 jaar komt de zaak voor bij de kantonrechter, deze rechter wijst de zaak door naar de meervoudige kamer. Ook wijst de kantonrechter op het feit dat in het dossier een medische verklaring zit waar iemand een wijziging op heeft aangebracht zonder nadere aanduiding. De kantonrechter bepaald dat hert OM een verklaring moet geven over de latere aanpassing van het medisch dossier.
Bij aanvang van zitting voor de meervoudige kamer is de OvJ nog niet met een verklaring gekomen. Ik denk dat ik een beroep moet doen op art. 283 Sv maar kan nergens vinden op welke gronden de OvJ niet-ontvankelijk kan worden verklaard. |
Voor niet-ontvankelijkheid moet je kijken naar 359a, maar dan zul je zien dat die kans heel klein is.
1,5 jaar is zeker niet te lang voor een vervolging, dus op termijnoverschrijding kom je er al niet en het niet verklaren van de wijziging is iets wat de rechter tijdens het onderzoek nog kan onderzoeken.
Ik zou 't maar aan een inhoudelijk verweer gaan werken en ik vermoed dat de bedoeling eerder een strafmaatverweer is. |
|
|
|
 |
quinty
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: zo 12 feb 2006 19:06 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat ik een beroep moet doen op art. 283 Sv maar kan nergens vinden op welke gronden de OvJ niet-ontvankelijk kan worden verklaard.
|
zou dat niet doen...je moet, zoals al was aangegeven, kijken naar de vragen van 348/350 Sv.
m.b.t. de redelijke termijn en niet-ontvankelijkheid van het OM wil ik je wijzen op twee arresten van de Hoge Raad:
- HR 30 maart 2004, nwsbrf’04, 175
- HR 30 maart 2004, NJ 2004, 376
daar is wel in te vinden hoe de HR denkt over niet-ontvankelijkheid van het OM!
welke feiten staan er op de dagvaarding overigens?
@StevenK:
Is het nu niet precies het doel van de opdracht dat je nu juist deze vraag zelf beantwoord
|
heb je m nu toch beantwoord  |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: zo 12 feb 2006 19:42 Onderwerp: |
|
|
quinty schreef: |
heb je m nu toch beantwoord  |
Sorry meester, zal 't niet meer doen  |
|
|
|
 |
faya
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 61
|
Geplaatst: zo 12 feb 2006 23:33 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat de bedoeling van je opdracht is dat je een verweer verzint? Kijk in de artikelen vanaf ik meen 39 Sr. En bedenk een goede noodsituatie of iets dergelijks. Kijk bijv eerst wat het behandeld wordt in de week dat jij de pleitnota moet schrijven, lees ook de jurisprudentie van die week. Of doe je strafprocesrecht? Dan zijn deze artikelen (iets) minder aan de orde. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 12 feb 2006 23:34 Onderwerp: |
|
|
Sluit me bij de heren Steven en Quinty aan. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|