Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 17 jul 2025 22:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Niet-ontvankelijkheid OvJ
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wibi

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: zo 12 feb 2006 13:42    Onderwerp: Niet-ontvankelijkheid OvJ Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor een project op school spelen wij naar aanleiding van een casus een strafzitting na. Ik speel de rol van advocaat en wil graag de OvJ niet-ontvankelijk verklaren omdat de zaak te lang heeft gelegen en omdat belangrijke stukken niet in het dossier zitten. Mijn vraag is nu op grond van welke art. kan ik dit het beste doen?

Hopelijk is er iemand die bij uit de brand kan helpen, bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 12 feb 2006 13:47    Onderwerp: Re: Niet-ontvankelijkheid OvJ Reageer met quote Naar onder Naar boven

wibi schreef:
Voor een project op school spelen wij naar aanleiding van een casus een strafzitting na. Ik speel de rol van advocaat en wil graag de OvJ niet-ontvankelijk verklaren omdat de zaak te lang heeft gelegen en omdat belangrijke stukken niet in het dossier zitten. Mijn vraag is nu op grond van welke art. kan ik dit het beste doen?

Hopelijk is er iemand die bij uit de brand kan helpen, bedankt!

Is het nu niet precies het doel van de opdracht dat je nu juist deze vraag zelf beantwoord ?
Bekijk de homepage
quinty

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: zo 12 feb 2006 14:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

wil graag de OvJ niet-ontvankelijk verklaren omdat de zaak te lang heeft gelegen en omdat belangrijke stukken niet in het dossier zitten

je zet hoog in, is dat haalbaar?? er zijn wel een aantal wetsartikelen die over het dossier gaan hoor, kwestie van goed zoeken.

kun je misschien wat meer vertellen over de inhoud van de zaak?? misschien zijn er wel meer aanknopingspunten dan alleen de ontvankelijkheid van de ovj.
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 12 feb 2006 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welke artikelen heb je zelf nu al in gedachten? En welke stukken mis je in het dossier? (en hoe weet je evt. dat ze missen?) En zitten die ook niet in het rechtbankdossier?

Je kunt altijd nog primair-subsidiair te werk gaan, dus verzin een aantal dingen voor als het beroep op de niet-ontvankelijkheid niet zou slagen.

En vergeet niet die niet-ontvankelijkheid als preliminair verweer te voeren!
wibi

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: zo 12 feb 2006 17:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De casus betreft een man (client) die met zijn aanhangwagen een fietser bij het inhalen raakt waarbij de fiester ernstig gewond raakt. Na 1,5 jaar komt de zaak voor bij de kantonrechter, deze rechter wijst de zaak door naar de meervoudige kamer. Ook wijst de kantonrechter op het feit dat in het dossier een medische verklaring zit waar iemand een wijziging op heeft aangebracht zonder nadere aanduiding. De kantonrechter bepaald dat hert OM een verklaring moet geven over de latere aanpassing van het medisch dossier.

Bij aanvang van zitting voor de meervoudige kamer is de OvJ nog niet met een verklaring gekomen. Ik denk dat ik een beroep moet doen op art. 283 Sv maar kan nergens vinden op welke gronden de OvJ niet-ontvankelijk kan worden verklaard.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 12 feb 2006 18:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wibi schreef:
De casus betreft een man (client) die met zijn aanhangwagen een fietser bij het inhalen raakt waarbij de fiester ernstig gewond raakt. Na 1,5 jaar komt de zaak voor bij de kantonrechter, deze rechter wijst de zaak door naar de meervoudige kamer. Ook wijst de kantonrechter op het feit dat in het dossier een medische verklaring zit waar iemand een wijziging op heeft aangebracht zonder nadere aanduiding. De kantonrechter bepaald dat hert OM een verklaring moet geven over de latere aanpassing van het medisch dossier.

Bij aanvang van zitting voor de meervoudige kamer is de OvJ nog niet met een verklaring gekomen. Ik denk dat ik een beroep moet doen op art. 283 Sv maar kan nergens vinden op welke gronden de OvJ niet-ontvankelijk kan worden verklaard.

Voor niet-ontvankelijkheid moet je kijken naar 359a, maar dan zul je zien dat die kans heel klein is.

1,5 jaar is zeker niet te lang voor een vervolging, dus op termijnoverschrijding kom je er al niet en het niet verklaren van de wijziging is iets wat de rechter tijdens het onderzoek nog kan onderzoeken.

Ik zou 't maar aan een inhoudelijk verweer gaan werken en ik vermoed dat de bedoeling eerder een strafmaatverweer is.
Bekijk de homepage
quinty

Leeftijd: 42
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: zo 12 feb 2006 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Ik denk dat ik een beroep moet doen op art. 283 Sv maar kan nergens vinden op welke gronden de OvJ niet-ontvankelijk kan worden verklaard.

zou dat niet doen...je moet, zoals al was aangegeven, kijken naar de vragen van 348/350 Sv.

m.b.t. de redelijke termijn en niet-ontvankelijkheid van het OM wil ik je wijzen op twee arresten van de Hoge Raad:
- HR 30 maart 2004, nwsbrf’04, 175
- HR 30 maart 2004, NJ 2004, 376

daar is wel in te vinden hoe de HR denkt over niet-ontvankelijkheid van het OM!

welke feiten staan er op de dagvaarding overigens?

@StevenK:
Quote:

Is het nu niet precies het doel van de opdracht dat je nu juist deze vraag zelf beantwoord

heb je m nu toch beantwoord Very Happy
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 12 feb 2006 19:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

quinty schreef:

heb je m nu toch beantwoord Very Happy

Sorry meester, zal 't niet meer doen Sad
Bekijk de homepage
faya

Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 12 feb 2006 23:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat de bedoeling van je opdracht is dat je een verweer verzint? Kijk in de artikelen vanaf ik meen 39 Sr. En bedenk een goede noodsituatie of iets dergelijks. Kijk bijv eerst wat het behandeld wordt in de week dat jij de pleitnota moet schrijven, lees ook de jurisprudentie van die week. Of doe je strafprocesrecht? Dan zijn deze artikelen (iets) minder aan de orde.
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 12 feb 2006 23:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sluit me bij de heren Steven en Quinty aan.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds