|
Auteur |
Bericht |
bazzdaciple
|
Geplaatst: do 08 dec 2005 18:18 Onderwerp: Recht op Retour |
|
|
Bepaalde produkten die je koopt mag je thuis eerst uitproberen. Bevalt het niet dan kun je ze terugbrengen en krijg je je geld terug.
Geldt dit voor ALLE produkten? Voorbeeld: ik heb voor onze keuken onlangs een afzuigkap en vier-pitter gekocht. Beiden kun je pas echt testen op het moment dat ze geïnstalleerd zijn. In hoeverre heb ik het recht om de spullen om te ruilen/ geld terug te vragen? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 08 dec 2005 19:17 Onderwerp: Re: Recht op Retour |
|
|
bazzdaciple schreef: | In hoeverre heb ik het recht om de spullen om te ruilen/ geld terug te vragen? |
Alleen wanneer het onder de wet 'koop op afstand' valt of de leverancier expliciet die mogelijkheid biedt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 09 dec 2005 15:39 Onderwerp: |
|
|
Vanzelfsprekend heb je ook recht op vervanging of geld terug als thuis in de keuken blijkt dat de vier-pitter niet de eigenschappen heeft die je ervan mocht verwachten. Misschien kun je iets specifieker zijn en aangeven wat je eventueel niet bevalt aan de vier-pitter? |
|
|
|
 |
bazzdaciple
|
Geplaatst: vr 09 dec 2005 20:15 Onderwerp: |
|
|
hoi,
de vierpitter was meer als voorbeeld. Ik heb een beeldige vriendin die altijd lief voor me kookt maar ze vind bijvoorbeeld dat de vierpitter geen "zacht" standen heeft. En inderdaad, de laagste stand per pit is nog steeds een behoorlijke vlam.
De afzuigkap vind ik zelf echter ook erg storend. Het heeft 3 standen. In de eerste stand zuigt het nauwelijks en de 2e stand maakt een ongelooflijk lawaai. Om van de 3e stand maar te zwijgen. Die gebruikt mijn vriendin niet eens omdat ze dan nagenoeg doof de keuken uitkomt.
Dit zijn beide echter conclusies die je pas kunt trekken nadat je de produkten hebt aangesloten en geprobeerd. De vraag rees dientengevolge bij mij of je de produkten dan mag retourneren.
Ik kocht ooit een draadloze koptelefoon. Aangesloten. Ruiste en stoorde als een gek. Alleen redelijk goede ontvangst als je muisstil op max 2 meter van de zender ging zitten. Totaal waardeloos. Heb de koptelefoon toen teruggebracht en netjes mijn geld teruggekregen. Dit was geen koop op afstand. |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: ma 12 dec 2005 12:46 Onderwerp: |
|
|
Je eerste vraag was, mag ik ruilen als het niet bevalt. Hiermee impliceer je dus dat als jij bijv. een rode trui hebt gekocht maar toch niet tevreden bent over de kleur en liever een zwarte wilt, of je dan dus altijd mag ruilen. Nee dus, als het product conform is ( deugdelijk en aan de verwachtingen voldoet) dan heb je geen recht op retour. De winkel kan je dat recht wel geven maar is hiertoe niet verplicht.
Later geef je aan dat de producten die je gekocht hebt wellicht niet deugdelijk zijn, je mocht er misschien iets anders van verwachten ( dat is dan nog wel de vraag, ik kan dat niet met zekerheid uit de casus halen). Als dat het geval is heb je wel áltijd recht op retour. Dan is er namelijk sprake van non-conformiteit en kun je recht hebben op een vervangend deugdelijk product of geld terug. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 13 dec 2005 1:09 Onderwerp: |
|
|
Heb je twijfels bij een bepaalde aankoop, dan kun je altijd proberen af te spreken dat je mag retourneren of ruilen. Als dat bij die winkel geen gewoonte is, laat het dan op de bon zetten. Gaan ze niet akkoord, dan ga je naar een andere winkel. Of als het om 1 specifieke eigenschap gaat, laat de verkoper dan garanderen dat het product die eigenschap bezit. |
|
|
|
 |
Onderzoek
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 30 jan 2006 8:36 Onderwerp: |
|
|
Je mag redelijkerwijs verwachten dat een apparaat voldoet aan de normale verwachtingen bij normaal gebruik, ook wanneer het niet getest kan worden voor aanschaf omdat het eerst moet worden gemonteerd.
Dus als bijvoorbeeld een kooktoestel in de sudderstand nog grote vlammen geeft waardoor twee liter soep overkookt voldoet het niet aan wat je mag verwachten. Kan het zijn dat deze vierpitter oorspronkelijk was bedoeld voor de duitse markt? Dit is te controleren aan de hand van het serienummer, meestal te vinden op een sticker aan de onderzijde van het apparaat. (lade of kastje onder gastoestel eruit en dan even een spiegeltje eronder houden kan een hoop sloopwerk sparen). In dat geval is er kans op grotere vlammen omdat er een andere maat gasblok in zit. De leverancier zou dat dan gratis kunnen vervangen zodat je daarna normaal kunt koken.
Wat de ventilator betreft zijn er heel veel apparaten die erg veel herrie maken. Vaak is er zoveel aandacht aan het uiterlijk gegeven dat de feitelijke functie minder goed is. Het lijkt mij dat je allereerst moet nagaan of het ding echt goed volgens de instructie is gemonteerd en er niet iets aanloopt of zo. Ook de vorm van de afvoer en de gebruikte materialen kunnen zorgen voor veel herrie in de vorm van resonantie. Hebben jullie een soortgelijk apparaat vooraf kunnen horen bijvoorbeeld in een showroom? Wellicht geeft dat je nog een mogelijkheid om te kunnen ruilen. In het andere geval kan de leverancier misschien stellen dat jullie onzorgvuldig hebben gekocht. Los van de juridische kant lijkt het mij goed zakendoen om klachten goed op te lossen. Immers positieve verhalen over een leverancier gaan gemiddeld slechs drie maal rond en negatieve verhalen twintig maal. Succes! |
|
|
|
 |
|