|
Auteur |
Bericht |
anr
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 10 dec 2005 15:45 Onderwerp: mondelinge afspraak opgenomen op band ? |
|
|
Beste Lezers,
Ik zit met het volgende probleem :
Ik ben benaderd door een media bureau met de vraag of wij een advertentie wilden plaatsen in een uitgave van een bepaald blad. Prijs etc. zijn door de telefoon vermeld, en we zijn hiermee akkoord gegaan. Een paar uur later werden we gebeld door iemand anders van hetzelfde bureau ter controle van de afspraak akkoord te gaan met het mogen plaatsen van een advertentie. Dit gesprek blijkt op band te zijn opgenomen als bewijs.
Kort daarop ontvingen wij een drukproef van de advertentie zoals men deze wilde plaatsen. Deze advertentie vonden wij echter helemaal niet goed, en hebben deze dus afgekeurd.
We hebben toen ook een voorbeeld meegestuurd die we zelf even snel in elkaar hebben gezet van hoe we de advertentie eventueel wel zouden willen zien.
Vervolgens horen we helemaal niets meer, en ineens ontvangen we na een tijdje de uitgave van het blad met daarin de door ons opgestuurde voorbeeldadvertentie.
Omdat dit snel door ons is gemaakt als voorbeeld, is de kwaliteit hiervan slecht. Omdat we de eerste drukproef hebben afgekeurd (en naar onze mening dus ook het plaatsen hiervan) verwachtte wij een nieuwe drukproef van het door ons aangeleverde materiaal waarmee we eventueel wel akkoord konden gaan.
Men zegt dit te hebben gestuurd, maar wij hebben het nooit mogen ontvangen, dus konden ook niet kijken of we hier wel of niet mee akkoord gingen.
In het blad zelf staan diverse advertentie's en die van ons springt eruit door zijn slechte kwaliteit. Hadden we de drukproef van de 2e advertentie dus gezien hadden we nooit akkoord gegaan.
Nu krijgen we keurig een rekening voor het plaatsen van de advertentie omdat we namelijk akkoord zijn gegaan met het plaatsen van de adverentie ???
Hiermee zijn we het niet eens en hebben dit ook gemeld.
Niettemin zeggen ze daar dat wij akkoord zijn gegaan en dat het op band is opgenomen dus moeten we maar betalen.
Sterker nog, we hebben telefonisch contact gehad, en men zou dit even gaan uitzoeken waarna er door iemand anders telefonisch contact zou worden opgenomen. Tot die tijd zou de betaling komen stil te liggen. Moi niet blijkaar, want de eerste aanmaning MET aanmaningskosten en dreiging van een incassoburo is ook al binnen.
We weten zeker dat we over de 2e advertentie, die door ons is opgestuurd, nooit zijn benaderd of we hiermee wel of niet akkoord gingen, dus staan we nu wel of niet in ons recht door te zeggen dat we het niet willen betalen ???? |
|
|
|
 |
Mechmichael
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 12 dec 2005 15:00 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat hier 2 dingen gesplitst moeten worden, n.l. aan de ene kant dat men mondeling akkoord is gegaan met het plaatsen van een advertentie (dat is het probleem ook niet, jullie wilden nl. wel een advertentie plaatsen) en aan de andere kant de lay-out van de advertentie. En in de lay-out zit het probleem. Jullie hebben een voorbeeld-advertentie toegezonden gekregen. Staat er dit document (is het digitaal of via brief/fax?) iets vermeld over voorwaarden of op welke wijze/termijn er wijzigingen doorgegeven moeten worden?
Groet,
Michael |
|
|
|
 |
anr
|
Geplaatst: ma 12 dec 2005 16:20 Onderwerp: |
|
|
In de 1e drukproef die door hun naar ons is gestuurd (degene waar we niet mee akkoord gingen) staat dat wijzigingen uitsluitend schriftelijk via email of naar hun adres kunnen worden gestuurd voor een bepaalde datum.
Dit hebben we na ontvangst van de 1e drukproef ook meteen gedaan via email, en ook verteld dat we de door hun ontworpen advertentie helemaal niets vonden. We hebben in datzelfde mailtje het door ons gemaakte vorbeeldje mee gestuurd. Daarna hebben we nooit meer iets ontvangen tot het moment dat we ineens een uitgave van dat blad voor onze neus kregen opgestuurd met daarin het door ons gemaakte voorbeeldje.
we hebben dus geen drukproef gekregen met ons eigen ontwerpje, en hebben dus ook nooit toestemming kunnen geven dat het akkoord was om te plaatsen. Sterker nog, we hebben niet eens toestemming gegeven om het ontwerp überhaupt te gebruiken |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 12 dec 2005 16:31 Onderwerp: |
|
|
Heb je bij het door jullie gemaakte ontwerp duidelijk gesteld dat het ging om een voorbeeld, en dat jullie verwachtten dat dit door het advertentiebureau nader zou worden uitgewerkt?
Ik raad aan het blad dat jullie ontvangen hebben eens grondig te bekijken. De werkwijze die jullie aangeven lijkt sterk op die van bekende malafide advertentiebureaus uit het noorden des lands.
Als je de artikelen in het blad kunt herleiden op openbare persberichten of gratis uitgaven van andere bladen (al dan niet verouderd), dan kun je ervan uitgaan dat het blad slechts in een beperkte oplage is gedrukt, en alleen aan de diverse adverteerders is gestuurd. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
anr
|
Geplaatst: ma 12 dec 2005 17:17 Onderwerp: |
|
|
Dit is de exacte tekst die ik hun heb gemaild :
Geachte lezer,
Ik heb de drukproef ontvangen behorende bij opdrachtbevestiging 39402, maar dit is niet echt zoals wij het graag zouden zien.
Daarom hebben we hierbij een nieuwe gestuurd
Mvg, |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
|
Geplaatst: ma 12 dec 2005 17:22 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Dit is de exacte tekst die ik hun heb gemaild : |
Daar haal ik niet duidelijk uit dat het een voorbeeld betreft. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
JV
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: ma 12 dec 2005 17:37 Onderwerp: |
|
|
anr schreef: | Dit is de exacte tekst die ik hun heb gemaild :
Geachte lezer,
Ik heb de drukproef ontvangen behorende bij opdrachtbevestiging 39402, maar dit is niet echt zoals wij het graag zouden zien.
Mvg, |
Je geeft hier aan dat je het niet 'zo', maar 'met de bijgesloten nieuwe' wilt zien...
Als het echter een nep tijdschrift betreft, zoals eerder gezegd, waarvan oplage en daadwerkelijke verspreiding niet overeenkomen met wat je toegezegd werd; dan heb je in ieder geval een goede reden om niet te betalen, lijkt me. Maar wellicht is dat helemaal niet het geval. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
|
Geplaatst: ma 12 dec 2005 17:42 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Maar wellicht is dat helemaal niet het geval. |
Google eens op een paar van de titels uit de in het blad opgenomen artikels.
Of lees ze eens aandachtig door. Ik ben in zo'n blad eens een artikel tegengekomen dat ondernemers waarschuwde voor strenge controles van de Arbo-dienst in januari 2003, terwijl het blad werd gedrukt in juli 2003. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
Mechmichael
|
Geplaatst: ma 12 dec 2005 17:43 Onderwerp: |
|
|
anr schreef: | Dit is de exacte tekst die ik hun heb gemaild :
Geachte lezer,
Mvg, |
Uit deze tekst blijkt duidelijk dat de intentie van de e-mail is om door te geven niet akkoord te gaan met het voorbeeld en dat men het volgens het nieuwe voorbeeld wil hebben. Ik neem aan dat je de mail nog ergens in je sent items hebt staan. Geef aan het bedrijf door dat ze niet geleverd hebben waarom jij gevraagd hebt (voeg de verzonden e-mail nogmaals toe met attachement en voorbeeld) en dat er dus een wanprestatie geleverd is. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
|
Geplaatst: ma 12 dec 2005 18:24 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Uit deze tekst blijkt duidelijk dat de intentie van de e-mail is om door te geven niet akkoord te gaan met het voorbeeld en dat men het volgens het nieuwe voorbeeld wil hebben. |
Dat haal ik er dus ook uit. En dat is wat het advertentiebureau er ook mee gedaan heeft.
Zie:
Quote: | Vervolgens horen we helemaal niets meer, en ineens ontvangen we na een tijdje de uitgave van het blad met daarin de door ons opgestuurde voorbeeldadvertentie. |
Het probleem is dat Anr verwachtte dat het advertentiebureau op basis van dit voorbeeld een nieuwe advertentie zou opstellen, terwijl het advertentiebureau er kennelijk van uitging dat zij de nieuw aangeleverde advertentie "as-is" moesten plaatsen. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
Mechmichael
|
Geplaatst: di 13 dec 2005 13:08 Onderwerp: |
|
|
Sorry, ik had inderdaad niet begrepen dat de advertentie geplaatst is zoals het voorbeeld wat vervolgens is doorgegeven. Indien de advertentie inderdaad is geplaats zoals jullie die hebben doorgegeven hebben zij aan al hun verplichtingen voldaan. Je zou inderdaad dan als laatste nog kunnen uitzoeken of het inderdaad een malafide advertentieverkoper is zoals de laatste tijd wel vaker voorkomt. Check inderdaad google even op "malafide advertentie" en wellicht zijn er overeenkomsten met jullie advertentie man. |
|
|
|
 |
anr
|
Geplaatst: wo 14 dec 2005 12:49 Onderwerp: |
|
|
Misschien dat wij het dan verkeerd begrepen hadden, maar even het woord drukproef (of proefdruk) opgezocht in het woordenboek.
betekenis is :
1 eerste afdruk, dienend als proef => preprint
Als wij dus een drukproef krijgen toegestuurd en er niet mee akkoord gaan, vervolgens zeggen een nieuwe te sturen, ga ik er nog steeds van uit, dat het om een voorbeeld gaat, een exemplaar dienend als proef, en niet een definitief model.
Vandaar dat wij ook heel raar opkeken toen men ons voorbeeld (wat gewoon slechte kwaliteit is) als definitief gebruikt heeft.
Zeker omdat wij na het versturen nog telefonisch contact hebben gehad om te vragen of het voorbeeld is aangekomen en dat de kwaliteit moest worden verbeterd. Antwoord was dat we nog een nieuwe drukproef zouden krijgen.
Die hebben we dus nooit gekregen, maar men heeft meteen ons onbewerkt "kladje" gebruikt.
Als je nu het blad bekijkt, waar vele adveetenties instaan, zie je meteen die van ons te staan vanwege de slechte kwaliteit.
Als drukker zou er toch ook een belletje moeten rinkelen als je ziet dat er allemaal keurige advertenties instaan en eentje die er slechter uitziet ? |
|
|
|
 |
Mechmichael
|
Geplaatst: wo 14 dec 2005 14:17 Onderwerp: |
|
|
Ok, het verhaal blijft wel veranderen en dan is het moeilijk in eerste instantie een juist antwoord te geven. Als er mondeling overeengekomen is dat er nog een 2e proefdruk gestuurd zou worden is in mijn ogen de advertentiezetter in gebreken gebleven door het simpele feit dat zij geen 2e proefdruk hebben geleverd (zoals wel beloofd is) en jullie niet de kans hebben gegeven eventuele wijzigingen aan te brengen. Je moet hierbij wel rekening houden met de tijdsduur die zit tussen het aangeven door jullie dat de advertentie niet juist is en het moment van verschijnen van de uitgave c.q. drukken hiervan. Nogmaals, ik neem aan dat de betreffende organistatie iets van een website heeft. Check de algemene voorwaarden die hier opstaan en controleer zoals ik reeds eerder heb aangegeven of het hier geen malafide adverteerder betreft. Is dit laatste niet het geval heeft het bedrijf zeker algemene voorwaarden die ze kunnen overhandigen of die je kunt raadplegen. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
|
Geplaatst: wo 14 dec 2005 14:39 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Zeker omdat wij na het versturen nog telefonisch contact hebben gehad om te vragen of het voorbeeld is aangekomen en dat de kwaliteit moest worden verbeterd. Antwoord was dat we nog een nieuwe drukproef zouden krijgen. |
Kijk, als je dat hard kunt maken, dan heb je een goed punt. Maar dat gesprek zal waarschijnlijk niet op band staan.
Quote: | ....of het hier geen malafide adverteerder betreft. Is dit laatste niet het geval heeft het bedrijf zeker algemene voorwaarden die ze kunnen overhandigen of die je kunt raadplegen. |
Ook malafide advertentiebureaus hebben algemene voorwaarden, meestal met zulke beperkingen als "een telefonische opdracht kan niet worden geannuleerd" en dergelijke bepalingen. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
Mechmichael
|
Geplaatst: wo 14 dec 2005 14:51 Onderwerp: |
|
|
Ja, maar wat ik bedoel te zeggen is dat je een malafide adverteerder nog kunt pakken op het feit dat het malafide adverteerder is (gewoon keihard bluffen wil nog wel eens helpen bij dit soort bedrijven) |
|
|
|
 |
|