|
Auteur |
Bericht |
martin34
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 24 jan 2006 23:52 Onderwerp: Terugbetaling lening (schoon)moeder |
|
|
Even het volgende probleem
Mensen lenen geld van hun moeder/schoonmoeder.
Er worden geen voorwaarden op papier gezet aangaande terugbetaling.
Schoonmoeder schakelt zonder aankondeging een incassobureau in om het gehele bedrag op te eisen.
Men is geschrokken en maakt een heel summier briefje met een bedrag van de schuld en maandelijkse aflossing.
Nadien twijfelt men aan de juistheid van de bedragen.
Is de overeenkomst zonder ontbindende voorwaarden nu wel rechtgeldig???
Moderatie: verplaatst & titel aangepast. |
|
|
|
 |
meester
Leeftijd: 77 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 25 jan 2006 1:12 Onderwerp: Lening schoonmoeder |
|
|
Is hier geen enkele vorm van overleg, of voor mijn part ruzie, aan vooraf gegaan? Is er al wat afbetaald? Zijn er factoren die je nu over het hoofd ziet, maar die toch van belang kunnen zijn om een oordeel te geven? B.v een acute reden voor de geldlener om op deze manier haar geld terug te krijgen? _________________ Nil desperandum! |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 25 jan 2006 11:25 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Is de overeenkomst zonder ontbindende voorwaarden nu wel rechtgeldig??? |
Aanbod en aanvaarding. Begrijp ik goed dat er helemaal geen voorwaarden waren besproken, maar dat de geldleners later eenzijdig een brief naar de (schoon)moeder hebben gestuurd met een voorstel voor aflossing en andere voorwaarden? Als dat voorstel niet door de (schoon)moeder wordt geaccepteerd, dan is er nog geen sprake van een overeenkomst.
Ineens een incassobureau op je eigen kind afsturen klinkt vreemd. Doet in ieder geval denken dat er enige frictie tussen partijen is. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
martin34
|
Geplaatst: wo 25 jan 2006 15:57 Onderwerp: |
|
|
Hallo
Na de lening is er nooit iets afgesproken en ook nooit wat voor gevallen.
Nadat ze ineens het incassobureau op hun dak kregen is de wind natuurlijk heel anders gaan waaien.
Ze hebben een eigen huis en 7 kids en hebben om buiten schot van het incassobureau te blijven een heel summier briefje waarin de hoogte staat(niet de juiste blijkt achteraf) en een maandelijkse aflossing van 100€
Op dit briefje staan echter geen voorwaarden of gevolgen zoals bij overlijden of het achterwege blijven van betalingen.
Gezien het feit alles rond de wisselingstijd heeft gespeeld zijn bedragen in euro's en guldens door elkaar gehaald.
Nu vragen ze dus ook om duidelijke stukken waaruit de hoogte van de lening blijkt zodat ze opnieuw een overeenkomst kunnen maken met alle bijbehorende voorwaarden alleen het enige wat ze krijgen is een kopie van het incassobureau en het summiere briefje.
Schoonmoeder weigert perminent de stukken te overhandigen waaruit de hoogte blijkt. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
|
Geplaatst: wo 25 jan 2006 16:12 Onderwerp: |
|
|
Dus die terugbetaling met € 100,-- per maand is al jaren gaande, zodat er van uit gegaan kan worden dat dat door (schoon)moeder geaccepteerd is.
Quote: | Schoonmoeder weigert perminent de stukken te overhandigen waaruit de hoogte blijkt. |
Welke stukken zouden dat moeten zijn? Er zal toch ook een bankafschrift van de ontvanger zijn waaruit het een en ander blijkt? _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 26 jan 2006 0:03 Onderwerp: |
|
|
Ik heb de indruk dat het idee bestaat dat er teveel wordt terugbetaald. Als er totaal meer dan het verschuldigde bedrag is betaald kun je het meerdere terugeisen op grond van onverschuldigde betaling. De betalingsregeling die is getroffen is geen zelfstandige overeenkomst die door de schoonmoeder kan worden afgedwongen. Er is gewoon wat nader geregeld over hoe het geleende bedrag wordt terugbetaald.
Laten we even aannemen dat de schuld nog niet volledig voldaan is. Als de maandelijkse stortingen dan ophouden, kan schoonmoeder weer tot betaling manen en eventueel weer een incassobureau inschakelen. Maar nu is het wel even van belang wat je rechten zijn. Zo'n incassobureau kan je namelijk vrijwel niets maken, en zeker niet als er geen bewijzen zijn waaruit het bestaan van de schuld blijkt. Schoonmoeder zal dus wel enige opening van zaken moeten bieden. Stel ze kan het allemaal bewijzen, dan kan het incassobureau voor haar een dagvaarding sturen en de schuldenaren voor de rechter dagen. Zover wil je het vermoedelijk niet laten komen, maar dat is dus pas zodra je zelf de gelegenheid hebt gehad om te controleren dat die schuld er inderdaad is en wat de hoogte ervan is.
Een probleem kan nu wel zijn dat het summiere briefje als schuldbekentenis kan worden uitgelegd.
Ik zou zeggen stuur een brief naar schoonmoeder waarin je vraagt om duidelijke stukken en aangeeft dat je bij uitblijven van dergelijke stukken de betaling staakt, zelf een schatting zult maken, en het te veel betaalde terug zult vorderen.
(Ik weet dat ik in mijn antwoord jou en "mensen" door elkaar haal; het is wat onhandig om het alleen over "mensen" en "ze" te hebben zonder op die mensen een naam of label te plakken.) |
|
|
|
 |
martin34
|
Geplaatst: do 26 jan 2006 10:48 Onderwerp: |
|
|
Nou je antwoorden zijn goed te volgen hoor...
Je zei al dat het briefje als schuldbekentenis gezien zou kunnen worden.
Nu is dat op zich nog geen probleem want er is ook wel een schuld en die willen ze ook zeker inlossen alleen is er een meningsverschil over de hoogte daarvan.
En als ze een incassobureau in zou schakelen is dat bureau dan verplicht om de stukken te laten zien????
Dit is de vorige keer namelijk ook niet gebeurd...
Uiteindelijk willen ze gewoon de exacte hoogte weten(dus copie afschriften e.d) zodat men opnieuw een overeenkomst aan kan gaan waar de juiste bedragen in staan want wat gebeurt er nu als schoonmoeder komt te overlijden????
En dat willen ze dus allemaal op papier hebben.
Zoals ik al zei...willen de mensen de schuld wel inlossen alleen de exacte hoogte wil mevrouw niet uit de doeken doen.
Kijk als er een bedrag van 20.000 gulden geleend wordt en e.e.a wordt verwisseld naar 20.000 is er een aanzienelijk verschil en willen de mensen graag weten wat hun rechten zijn(de betalingsverplichtingen kennen ze wel) want mevrouw weigerd dus de gevraagde stukken te overhandigen |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
|
Geplaatst: do 26 jan 2006 11:06 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Kijk als er een bedrag van 20.000 gulden geleend wordt en e.e.a wordt verwisseld naar € 20.000 is er een aanzienelijk verschil en willen de mensen graag weten wat hun rechten zijn(de betalingsverplichtingen kennen ze wel) want mevrouw weigerd dus de gevraagde stukken te overhandigen |
Zo'n bedrag zal niet contant zijn geleend, dus is er een bankafschrift waar precies opstaat hoe hoog het ontvangen bedrag was, en daar blijkt ook uit of het in guldens of euro's is.
Daar haal je alle gedane betalingen vanaf, en je hebt het nog openstaande bedrag van de lening.
Als je aan kan tonen dat het bedrag in de overeenkomst onjuist is, dan kan dat worden teruggedraaid. Het ligt eerder bij de geldleners om dit aan te geven dan bij de (schoon)moeder. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 26 jan 2006 12:07 Onderwerp: |
|
|
martin34 schreef: | En als ze een incassobureau in zou schakelen is dat bureau dan verplicht om de stukken te laten zien????
Dit is de vorige keer namelijk ook niet gebeurd... |
Het incassobureau is niets verplicht, maar kan je ook nergens toe verplichten. Via de rechter kan dat wel, maar de rechter zal een eis niet toekennen zonder enig bewijs.
Een incassobureau kan dreigend overkomen, maar heeft geen bevoegdheden. Het nut van het inschakelen van een incassobureau zit er deels in dat mensen wel degelijk geďntimideerd raken door het idee dat een incassobureau achter ze aan zit, en alsnog tot betaling overgaan. Bij een gerechtvaardigde claim is dat ook verstandig: anders volgt alsnog de gang naar de rechter en kan er uiteindelijk ook echt beslag worden gelegd op je bezittingen. |
|
|
|
 |
martin34
|
Geplaatst: do 26 jan 2006 13:16 Onderwerp: |
|
|
ben idd een belanrijk iets vergeten.
De lening als dusdanig was een openstaande schuld die hun schoonmoeder heeft betaald.
Zelf hebben ze dus het geld niet gekregen en gaat het verhaal van de eigen afschriften niet op.
Dus deze zullen dan toch bij mevrouw weg moeten komen....
En zoals al eerder aangegeven doet ze dat niet dus wat is dan voor hun de mogelijkheid om alsnog aan deze documenten te komen zodat ze wellicht samen een overeenkomst op kunnen stellen waarin wel de voorwaarden uiteen zijn gezet en dingen vast worden gelegd zoals overlijden bij 1 van de partijen.... |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
|
Geplaatst: do 26 jan 2006 13:33 Onderwerp: |
|
|
Quote: | De lening als dusdanig was een openstaande schuld die hun schoonmoeder heeft betaald. |
Geen aanmaningen te vinden waar het bedrag op staat?
Quote: | zoals overlijden bij 1 van de partijen.... |
Gaat het er dan om dat bij overlijden van (schoon)moeder de vordering op de geldeners mogelijk overgaat op andere kinderen van (schoon)moeder, of is het eerder dat je wil indekken dat (schoon)moeder de kleinkinderen niet aan zal kunnen spreken voor betaling mocht er iets met beide ouders gebeuren? _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Laatst aangepast door Suijkerbuijk op do 26 jan 2006 14:20, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
martin34
|
Geplaatst: do 26 jan 2006 13:54 Onderwerp: |
|
|
het enige waar bedragen op staan is dus de kleine overeenkomst die onder druk van t incassobureau is opgesteld en de papieren van het incassobureau waar dezelfde bedragen op staan en verder niet
Ja er is een brief van een gerechtsdeurwaarder maar die is aangeschreven omdat er niet de juiste weg was bewandeld dus die heeft uiteindelijk niks meer van zich laten horen.
En ze willen dus uiteindelijk een overeenkomst waarbij beide partijen baat hebben.
Het juiste bedrag en de juiste voorwaarden idd geen aansprakelijkheid o pkleinkinderen en geen overgang naar de andere kinderen |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
|
Geplaatst: do 26 jan 2006 14:24 Onderwerp: |
|
|
Die schuld die door (schoon)moeder betaald is moet toch op enige wijze boven tafel te halen zijn? Brieven van die schuldeiser en dergelijke? _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
martin34
|
Geplaatst: do 26 jan 2006 14:28 Onderwerp: |
|
|
Ja weet t is een heel lastig verhaal.
Ze hebben al brieven weer aangevraagd alleen krijgen ze die ook niet.
Wellicht dat zij daar ook een stokje voor steekt maar dat weet ik niet
Dat is ook een beetje het probleem.
Als ze die papieren elders konden krijgen was het probleem er ook niet |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
|
Geplaatst: do 26 jan 2006 15:10 Onderwerp: |
|
|
Of de schuldeiser heeft gewoon geen afschriften van deze aanmaningen meer. Het incassobureau kwam pas in beeld rond de eurowisseling in begin 2002, dus al 4 jaar terug. De schuld en de betaling daarvan met de lening ligt daar waarschijnlijk nog een paar jaar voor. Ik kan mij dan voorstellen dat de schuldeiser of deze niet meer heeft, of diep in het archief moet duiken. Terwijl zij er geen enkel belang bij hebben om enige inspanning te verrichten.
Dan lijkt een brief sturen waarin wordt aangegeven dat ten onrechte een bedrag in euró's staat aangegeven, maar dit een bedrag in guldens moet zijn, de enige mogelijkheid. En daarbij aangeven dat de betalingsregelin slechts door zal lopen totdat dit bedrag geheel is betaald.
Gezien de omvang van de lening (ook in guldens), duurt het dan nog wel een aantal jaar voor de betaling ook daadwerkelijk wordt stopgezet, en er echt reden ontstaat om er een rechtszaak van te maken. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
|