Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 30 jul 2025 7:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Garantie kopen?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
*Marly*

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 11 jan 2006 21:21    Onderwerp: Garantie kopen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zag laatst een Volkswagen uit 2002 bij een Bovag-garage te koop staan. Ik heb toen met de verkoper gesproken en deze bood mij aan om deze auto goedkoper te kunnen kopen als ik geen garantie zou nemen. Als ik de auto met garantie wou kopen dan zou ik de garantie moeten betalen en werd de auto dus duurder.

Ik heb nog nooit eerder een dergelijke verkooptechniek meegemaakt en mensen in mijn omgeving hadden ook nog nooit van zoiets gehoord.

Is het niet zo dat een verkoper sowieso een gratis garantie voor een bepaalde tijd bij zijn product moet leveren?
Of is het in de autowereld normaal dat je bij aanschaf van een auto de garantie betaald?
Of zitten deze kosten van garantie altijd in de prijs van de auto bij aanschaf inbegrepen, maar bieden de meeste verkopers de kopers geen keuze om de auto met/zonder garantie te kopen?

Omdat ons aangeboden werd om de auto zonder garantie te kopen, vertrouwden wij niet dat deze auto geen geborgen gebreken zou vertonen, daarom hebben wij afgezien van de aankoop van deze auto.

Maar we zijn wel heel nieuwsgierig wat nou eigenlijk verstaan wordt onder garantie in de autowereld?

Groetjes Marly
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 11 jan 2006 22:18    Onderwerp: Re: Garantie kopen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

*Marly* schreef:
Ik zag laatst een Volkswagen uit 2002 bij een Bovag-garage te koop staan. Ik heb toen met de verkoper gesproken en deze bood mij aan om deze auto goedkoper te kunnen kopen als ik geen garantie zou nemen. Als ik de auto met garantie wou kopen dan zou ik de garantie moeten betalen en werd de auto dus duurder.

Ik heb nog nooit eerder een dergelijke verkooptechniek meegemaakt en mensen in mijn omgeving hadden ook nog nooit van zoiets gehoord.

Is het niet zo dat een verkoper sowieso een gratis garantie voor een bepaalde tijd bij zijn product moet leveren?

Ja, in zoverre dat iets de gegarandeerd moet worden de eigenschappen te hebben die je er van mag verwachten. Dat betekent dus ook dat wanneer je de garantie niet wil, je ook geen verhaal meer hebt.
Quote:

Of is het in de autowereld normaal dat je bij aanschaf van een auto de garantie betaald?
Of zitten deze kosten van garantie altijd in de prijs van de auto bij aanschaf inbegrepen, maar bieden de meeste verkopers de kopers geen keuze om de auto met/zonder garantie te kopen?

Omdat ons aangeboden werd om de auto zonder garantie te kopen, vertrouwden wij niet dat deze auto geen geborgen gebreken zou vertonen, daarom hebben wij afgezien van de aankoop van deze auto.

Maar we zijn wel heel nieuwsgierig wat nou eigenlijk verstaan wordt onder garantie in de autowereld?

Groetjes Marly

Een bovag garage moet voor elke auto die met garantie verkocht wordt, een bedrag afdragen aan de verzekeraar; het door jou beschrevene komt vaak voor.
Bekijk de homepage
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 11 jan 2006 23:54    Onderwerp: Re: Garantie kopen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

*Marly* schreef:

Iedere verkoper van wat voor product dan ook, zal de "gratis" garantie altijd in de productprijs doorberekenen.

Eva

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 12 jan 2006 22:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ergo sum: Misschien bij dit soort grote/dure producten maar je hebt in principe garantie op alles, ook op een goudvis, en dat zit natuurlijk niet in de prijs berekend.

Verder is het een heel rare manier van garantie geven. Want je hebt in principe áltijd wettelijke garantie, dus ook als je de auot had gekocht voor het lage bedrag, had je alsnog die wettelijke garantie gehad. Wat wel vaker voorkomt ( in bijv. witgoedzaken) is dat je garantie kunt bijkopen voor bijv. 3 of 5 jaar ( voor meestal een aanzienlijk bedrag). Het enige wat je hier aan hebt is dat je voor die hele periode de bewijslast bij de verkoper legt. Ookal koop je die garantie niet bij heb je, in de regel, na 4 jaar ook nog garantie op een dure wasmachine, maar de bewijslast is vaak bij dit soort consumentenzaken wel erg belangrijk. Beetje dubbel dus. Maar ik zou iniedergeval nooit garantie bijkopen ,voor zulke aanzienlijke bedragen dan.....
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 12 jan 2006 23:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die wettelijke garantie geldt toch alleen voor nieuwe produkten?
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2006 0:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Eva: elke zakenman zal de garantie die hij moet verlenen doorberekenen in de prijs van het product, ook bij een goudvis.

Verder lijkt het mij niet onaannemelijk dat garantie een recht is waarvan je afstand kan doen. Zodoende kan je dus best afspreken dat je van de garantie afziet, als daar een lagere koopprijs tegenover staat.

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2006 1:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Nee, de wet maakt geen uitzondering voor tweedehands goederen die door een professionele verkoper worden verkocht. Zodoende dat het dwingend consumentenkooprecht ook van toepassing is op de koop van b.v. een tweedehands auto.

Voor wat betreft de suggestie dat je als consument je bij overeenkomst van enige garantieverplichtingen kunt afzien, me dunkt dat dit niet verder kan gaan dan enige bijzondere voordelen die een dergelijke garantie zou kunnen bieden boven de wettelijke bepalingen. Juist het feit dat het gaat om dwingendrechtelijke bepalingen die ertoe nopen de consumentkoper te beschermen (onder meer tegen zichzelf) verzet zich tegen het afwijken daarvan bij overeenkomst.
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2006 1:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
tikSimone schreef:
Nee, de wet maakt geen uitzondering voor tweedehands goederen die door een professionele verkoper worden verkocht. Zodoende dat het dwingend consumentenkooprecht ook van toepassing is op de koop van b.v. een tweedehands auto.

Voor wat betreft de suggestie dat je als consument je bij overeenkomst van enige garantieverplichtingen kunt afzien, me dunkt dat dit niet verder kan gaan dan enige bijzondere voordelen die een dergelijke garantie zou kunnen bieden boven de wettelijke bepalingen. Juist het feit dat het gaat om dwingendrechtelijke bepalingen die ertoe nopen de consumentkoper te beschermen (onder meer tegen zichzelf) verzet zich tegen het afwijken daarvan bij overeenkomst.

Maar: de wettelijke garantie biedt slechts een garantie dat een produkt de eigenschappen heeft die je er van mag verwachten. Als je bij de koop van een gebruikte (of voor mijn part een nieuwe) auto afziet van garantie, terwijl je weet dat iets met bewegende delen kapot *kan* gaan, dan kun je niet meer een gerechtvaardigd beroep doen op het 'ja, maar, ik mocht toch verwachten dat 'ie niet kapot zou gaan ?' argument.

Net zo goed als je bij een winkel die geen pixelgarantie biedt, die garantie met een beroep op de wet makkelijker kunt afdwingen dan bij een een winkel die expliciet, bij het aanbieden van de pixelgarantie, vertelt dat tft's niet perfect zijn...
Bekijk de homepage
Sovereign

BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2006 2:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

Maar: de wettelijke garantie biedt slechts een garantie dat een produkt de eigenschappen heeft die je er van mag verwachten. Als je bij de koop van een gebruikte (of voor mijn part een nieuwe) auto afziet van garantie, terwijl je weet dat iets met bewegende delen kapot *kan* gaan, dan kun je niet meer een gerechtvaardigd beroep doen op het 'ja, maar, ik mocht toch verwachten dat 'ie niet kapot zou gaan ?' argument.
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan wat er bij de koop verteld is, in de zin van een concrete mededeling omtrent de staat van enige onderdelen. Louter de wetenschap aan de kant van de koper dat iets met bewegende delen kan slijten is pertinent onvoldoende als enige (slechte) eigenschappen van een auto tijdens de verkoop niet ter sprake zijn gekomen die normaal gebruik van de auto zouden kunnen verhinderen.

Het is natuurlijk heel wat anders als koper en verkoper beiden in de wetenschap verkeren dat men een slechte auto koopt/verkoopt, tegen b.v. een zeer lage prijs.

Vandaar ook dat rechters pertinent een streep halen door algemene exoneratieclausules waarin bijvoorbeeld wordt gesteld dat een auto voetstoots is gekocht, en een beroep op de wettelijke garantie dan ook zonder meer wordt gehonoreerd.
Bekijk de homepage
*Marly*

BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2006 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er bestaat dus niet echt een eensgezindheid over of het nu wettelijk allemaal ok is.

Ik denk zelf dat een mondelinge overeenkomst ook geldend is. De verkoopwijze van deze autohandelaar is dus niet echt normaal, want als er meerdere verkopers zo te werk zouden gaan, dan waren daar meer mensen van op de hoogte. Het zal heus wel wettelijk zijn wat ie doet, maar toch geeft het wel een idee dat het product dat ie wilde verkopen niet 100% in orde was. Alhoewel hij misschien een exclusieve verkooptechniek heeft om zoveel mogelijk auto's binnen een bepaalde periode te kunnen verkopen?

Groetjes Marly
Sovereign

BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2006 18:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

*Marly* schreef:
Er bestaat dus niet echt een eensgezindheid over of het nu wettelijk allemaal ok is.
Allesbehalve dat, want garantiekwesties zoals deze zijn wat mij betreft gewoon duidelijk.

Wettelijk gezien kan de verkoper dat gewoon doen, er is niets wat hem verbiedt enige contractuele garantie uit te sluiten. Zo word ook nog wel eens BOVAG garantie uitgesloten, bijvoorbeeld.

Bovenstaande neemt echter niet weg dat de verkoper alsnog te maken heeft met het dwingend kooprecht wat zijn eigen 'garantie' kent en waar de consumentkoper de nodige rechten aan kan ontlenen.

Wat jij beschrijft mag dus best, of de verkoper er uiteindelijk wat mee opschiet is een tweede.

Eva had het e.e.a. al eerder redelijk goed verwoord vond ik.
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: za 14 jan 2006 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

Quote:

Nee, zoals ik wel eens eerder betoogd heb is garantie een kwalitatief recht dat overgaat op de ene naar de andere koper. Dit geld dus ook bij tweedehandsproducten.

Over het afzien van garantie, dat gaat dan dus alleen over de extra garantie die de verkoper aanbiedt. In principe heb je, als je dit accepteert, een garantieovereenkomst dus daaruit maak ik op dat je waarschijnlijk ook zou mogen weigeren. Maar dan heb je altijd nog wel de wettelijke garantie.
*Marly*

BerichtGeplaatst: za 14 jan 2006 20:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
Eva had het e.e.a. al eerder redelijk goed verwoord vond ik.

Nou, om eerlijk te zijn vind ik jullie taalgebruik best wel lastig. Very Happy . Dat vind ik niet erg hoor. Door jullie studie zijn jullie onderling dat taalgebruik wel gewend. Maar ik doe diergeneeskunde en daar gebruiken ze natuurlijk weer een heel ander jargon Very Happy .

Het is dus gewoon zo dat er sowieso wettelijke garantie is, maar dat de Bovaggarantie erbij gekocht kan worden?

Groetjes Marly
Sovereign

BerichtGeplaatst: za 14 jan 2006 21:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

*Marly* schreef:

Het is dus gewoon zo dat er sowieso wettelijke garantie is, maar dat de Bovaggarantie erbij gekocht kan worden?
Dat zie je juist, jongedame. Wink
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 14 jan 2006 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

*Marly* schreef:

De "garantie" die je sowieso hebt hangt af van wat je van het gekochte product mag verwachten. Ik neem aan dat de verkoper in dit geval uitdrukkelijk aangeeft dat eventuele gebreken voor jouw risico zijn, en dat hij zulke gebreken niet uitsluit. Ga je dan tot koop over, dan voldoet de auto, ook als deze de volgende dag de geest geeft, aan wat je ervan mocht verwachten, en kun je tegen de verkoper niet veel beginnen.

Ik kan me voorstellen dat de verkoper handelt tegen de eisen die de Bovag aan haar leden stelt, maar dat weet ik eigenlijk niet en ik kan het heel goed mis hebben.

Verder denk ik dat je wel iets tegen de verkoper kunt beginnen als hij je een auto verkoopt waarvan hij behoort te weten dat het een direct gevaar op de weg is.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds