Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 21:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Optreden wapenstok politie art.8 Polw 1993?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 15:35    Onderwerp: Optreden wapenstok politie art.8 Polw 1993? Reageer met quote Naar onder Naar boven

hey,

Begin januari heeft een politieagent mij met een wapenstok geslagen, zonder enige waarschuwing/sommering. (ja hij riep dat ik weg moest maar hij porde zijn stok meteen tussen mijn ribben). Nu mag ik op gesprek komen.

Ik zie in Ambsinstructie voor de politie geen enkel artikel mbt het gebruik van de wapenstok, ook niet in Polw 1993.

Alleen art. 8 lid 1 Polw 1993 kan mij helpen in het gesprek ( om aan te tonen dat hij zich niet aan de regels heeft gehouden en mij dus niet rechtens heeft geslagen ).

Heeft iemand nog tips voor me? (tijdens het gesprek, enige artikelen die me kunnen helpen, jurisprudentie?)

thanks!

(ik heb echt niets gedaan, ik stond alleen naar arrestatie te kijken en kreeg te horen GA WEG HIER met meteen een por)

NJ 2005/310 was het wel rechtmatig, maar ik zoek een geval waar het niet rechtmatig was.

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 16:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

check dit eens:

http://www.politie.nl/KLPD/PolitieABC/Werkwijzepolitie/uitrusting.asp

in de ambstinstructie wordt overigens verwezen naar een ministriele regeling. Ik heb het even niet bij de hand, maar dat lijkt me niet moeilijk te vinden!

Als jij het niet eens bent met een bepaalde behandeling door de politie, kun je een klacht indienen. Ook dit kun je vinden op bovengenoemde site.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Pax et iustitia

Pax et iustitia

BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klacht is al ingediend, moet op gesprek komen voor een bemiddeling, het enige wat ik wil is een excuus. Op die site die jij me gaf staat staat:

'Een tik met een korte wapenstok komt hard aan. De politie mag er dan ook niet zomaar mee slaan. Als ze de wapenstok inzet, moet de politie zich richten op armen en benen.'

Richten op armen en benen, ik kreeg een harde por tussen mijn ribben. Lijkt me dan ook niet echt goed van desbetreffende politieagent..?

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 19:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is inderdaad geen specifieke bepaling over de wapenstok. De algemene bepalingen over geweld uit de Ambtsinstructie en de Politiewet zijn van toepassing.

De mededeling op de website heeft geen enkele juridische waarde. Daarnaast heb ik twijfels bij de vraag of de agent iets fout heeft gedaan, een por na een waarschuwing komt wel vaker voor en wat ik weet is dat meestal legitiem. Meestal gebeuren dat soort dingen tijdens het uitgaan (weet niet of dat nu ook is), maar dan worden dergelijke omstandigheden zoals drukte en alcoholgebruik van aanwezigen vaak meegerekend.
quinty

BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 20:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is wel degelijk een specifieke bepaling te weten de bewapeningsregeling van de politie en daar wordt de wapenstok genoemd. Zie www.overheid.nl en zoek op staatscourant 1997, 246.

er is hier sprake van een stukje gelede normstelling en vergt dus iets verder kijken dan je neus lang is.

de website heeft wat mij betreft ook geen juridische waarde en zo was het ook niet bedoeld.

Voor zover ik het kan beoordelen is een dergelijk 'por' niet echt normaal. Het is niet de bedoeling dat de politie, wanneer zij wil, geweld gaat gebruiken, ook al sta je (in dit geval) te kijken bij een arrestatie. Zolang jij je er niet mee bemoeit als burger, is er niets aan de hand en heeft de politie absoluut geen recht/ bevoegdheid om iemand met een wapenstok te slaan.
Verstuur e-mail
Pax et iustitia

Pax et iustitia

BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 21:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MterHeide schreef:

De mededeling op de website heeft geen enkele juridische waarde. Daarnaast heb ik twijfels bij de vraag of de agent iets fout heeft gedaan, een por na een waarschuwing komt wel vaker voor en wat ik weet is dat meestal legitiem. Meestal gebeuren dat soort dingen tijdens het uitgaan (weet niet of dat nu ook is), maar dan worden dergelijke omstandigheden zoals drukte en alcoholgebruik van aanwezigen vaak meegerekend.

Question Question Dus meneer agent mag mij zomaar slaan? 'He ga eens even weg en meteen een por? Dat is normaal? Met meteen bedoel ik ook meteen, zat geen 1 seconde tussen.

Het was idd na het uitgaan, maar dan nog. Ik had echt wel naar achter gelopen zonder dat hij mij daarvoor eerst een harde por moest geven, heb er nog beurse een plek van.

@quinty: er staat idd iets in dat blad maar niet wanneer de wapenstok gebruikt mag worden.

ty voor tips btw

ps. voor degene die geinteresseerd is in de klachtenbrief die ik heb verstuurd meld dit even.

BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2006 1:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

quinty schreef:
Er is wel degelijk een specifieke bepaling te weten de bewapeningsregeling van de politie en daar wordt de wapenstok genoemd. Zie www.overheid.nl en zoek op staatscourant 1997, 246.

er is hier sprake van een stukje gelede normstelling en vergt dus iets verder kijken dan je neus lang is.

Had deze inderdaad gevonden maar die zegt verder niets over wanneer deze mag worden toegepast, had 'm daarom niet genoemd.

Verder wat betreft de rechtmatigheid, we zullen zien waar de klacht toe leidt Smile
quinty

BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2006 2:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer dit middel mag worden toegepast is geregeld in de ambtsinstructie:

Quote:

Artikel 4

Het gebruik van een geweldmiddel is uitsluitend toegestaan aan een ambtenaar:

aan wie dat geweldmiddel rechtens is toegekend, voor zover hij optreedt ter uitvoering van de taak met het oog waarop het geweldmiddel hem is toegekend, en

die in het gebruik van dat geweldmiddel is geoefend.

Naar mijn mening is een wapenstok een geweldmiddel, althans voor zover ik het kan beoordelen in het licht van de algemene bepalingen van de instructie (hoofdstuk 1): art 1 lid 3 onder d. Daar wordt bijvoorbeeld verwezen naar art 49 Politiewet 1993. Daar is geregeld dat de ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken regels geven over de bewapening van de politie, hetgeen dus nader is uitgewerkt in de Bewapeningsregeling politie.
Verstuur e-mail
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2006 2:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gebruik van de wapenstok is inderdaad een geweldsmiddel.
Zelfs het dreigen met het gebruik van de wapenstok is een geweldsmiddel.
JBA

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2006 11:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er moet eerst gekeken worden of er geweld is gebruikt.

Geweld is iedere dwangmatige kracht van meer dan geringe betekenis gericht tegen goederen of personen.

M.a.w.: Er is geweld gebruikt.

Artikel 8
1. De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak is bevoegd in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening geweld te gebruiken, wanneer het daarmee beoogde doel dit, mede gelet op de aan het gebruik van geweld verbonden gevaren, rechtvaardigt en dat doel niet op een andere wijze kan worden bereikt. Aan het gebruik van geweld gaat zo mogelijk een waarschuwing vooraf.

Het gaat er dus om dat moet worden getoetst of art. 8 lid 1 is nagleefd.

Was de ambtenaar in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening? Ja, hij assisteerde bij een aanhouding.
Had hij dit doel op een andere wijze kunnen bereiken (subsidiariteit/proportionaliteit)? Daar kan ik niet over oordelen.
Had hij de gelegenheid om vooraf te waarwschuwen? Kan ik ook niet over oordelen.

Er is al snel onbegrip over dit soort optreden van de politie, echter, bekijk het wel van twee kanten. De politieagent die jou die por gaf werd mogelijk daarvoor door andere mensen wel belaagd.
En hoe kan het zo zijn, dat een politieman een collega afschermd en dat jij daar zo dicht op staat dat hij je een pro kan geven met de wapenstok??
Bij het geven van een por wordt de wapenstok met een hand aan de achterzijde vastgepakt en de voorzijde met de andere hand, met andere woorden, om iemand een por te geven moet ie op minder dan een halve meter afstand staan. Dat is heeel dichtbij.
En dan bedoel ik niet te zeggen dat jij je misdragen zou hebben of zo, maar er is kennelijk een situatie ontstaan die als dreigend moet zijn ervaren door de politieman, dat moet wel als er iemand zo kort op hem staat. Deze situatie kan wel ontstaan zijn door gedrang ofzo, maar daar was jij bij, misschien kun je daar wat meer duidelijkheid over geven.

Overigens, 9 van de 10 keer kom je zo een gesprek wel met een goed gevoel uit omdat er naar je geluisterd wordt en ook wordt verteld waarom de politieagent deze keuze maakte. En als de politieagent achteraf beseft dat hij/zij fout was zal deze ook echt wel bereid zijn excuses te maken. Het zijn ook mensen.
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2006 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin.B schreef:
...het enige wat ik wil is een excuus.

Dit zou ik tijdens dat gesprek zeker naar voren laten komen, de politie zijn ook maar mensen, en mensen kunnen fouten maken.
Pax et iustitia

Pax et iustitia

BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2006 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik stond een arrestatie te filmen, die politieagent (hij liep met hond) liep meerdere malen voor me langs zonder wat te zeggen of te doen, en ineens, stapt hij naar me toe GA WEG HIER + por.

jaja, alles staat op film..

Het gaat mij er niet om dat de politieagent wordt gestraft ofzo, excuus lijkt me meer dan op zijn plaats.

Pax et iustitia

BerichtGeplaatst: do 16 mrt 2006 15:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vanmiddag op gesprek, nog laatste tips?

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 16 mrt 2006 16:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin.B schreef:
Ik stond een arrestatie te filmen

Mag dat zomaar?
MterHeide

BerichtGeplaatst: do 16 mrt 2006 17:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat betreft dat laatste punt is het vrij simpel althans volgens de politie zelf: er is sprake van vrije nieuwsgaring waardoor het een ieder geoorloofd is om politieoptreden te fotograferen of te filmen. Alleen wanneer dit het optreden van de politie belemmerd of verstoord (op wat voor manier dan ook) dan mag de politie ingrijpen. Een vorm hiervan is te dicht bij komen staan.

Problematisch punt kan wel zijn de publicatie in verband met artikel 21 Auteurswet.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds