Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 12:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rokende gastouder, voldoende reden voor opzegging per direct
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pantagruel

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2006 14:30    Onderwerp: Rokende gastouder, voldoende reden voor opzegging per direct Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is er gebeurdt?

Medio November 2005 hebben wij moeten constateren dat onze zoon, na het afhalen uit de gastouderopvang, sterk naar sigaretten rook ruikte (stonk zou je kunnen zeggen). Onze zoon rook dermate dat het niet kon zijn van rook die aan kleding of meubilair hangt, hij stonk als na een avondje café bezoek.

In een evaluatie gesprek met het gastouderbureau hebben wij hier melding van gemaakt, maar tot op heden is het bureau weinig voorkomend en moeten ze nog steeds een gesprek hebben met de gastouder. Wij hebben in het gesprek wel te kennen gegeven zeker te willen zijn van onze vermoedens maar zodra er actie volgende contact met het bureau op te nemen.

Na dit evaluatiegesprek heeft mijn vrouw de gastouder met de constatering geconfronteerd maar de gastouder deed dit als zijnde normaal af en de 'dader' in kwestie negeerde mijn vrouw volledig.
De daarop volgende dag heb ik zodoende de opvang per direct opgezegd met als begrondinging dat roken in de opvangruimte (al dan niet in de aanwezigheid van het op te vangen kind) niet door de beugel kon. Er waren nog wel wat meer redenen en gebeurtenissen die ons recentelijk niet op t gemak hadden gesteldt maar dit roken deed de deur dicht.

Het gastouderbureau werkt uitermate lax, ik heb meerdere malen gebeldt en ge-emailt om dan eindelijk een fax van ons inschrijf/aanvraag formlier te verkrijgen. Op dit formulier hebben wij 'Ja' geantwoord op de vraag op er bezwaar is tegen een rokende gastouder / oppas. Ik mag hopen dat dit ook voor aanwezige partner en de ruimte waarin de opvang plaatsvind geldt. Ik heb ookal meerdere malen gevraagd om mij een transcript of een kopie van de aantekeningen/notulen van het evaluatie gesprek te sturen, echter het gastouderbureau vindt dit een dermate raar verzoek dat ik enkel de aantekening e.d. mag inzien.

Hoe staat het er nu voor?

De gastouder houd vast aan de opzeg termijn van 1 maand en eist dat deze voor de volledige duur uitbetaald wordt (alsof er daadwerkelijk opvang plaats heeft gevonden) en wil gewoonweg niet begrijpen dat een rokerige opvangomgeving niet kan in de kinderopvang (oost-indisch doof zal ik maar zeggen). Aan gezien er voor mij geen discussie kan zijn over het roken (ja/nee, hoeveelheid sigaretten, etc) volhardt ik natuurlijk ook in mijn standpunt. Inmiddels zijn er al wat brieven heen en weer gegaan en nu heeft de gastouder haar rechtsbijstandsverzekering op ons dak gestuurdt (DAS).
Het gastouderbureau blijft onverminderd lax, zij doen niet wat ze volgens haar eigen voorwaarden zou moeten doen (medieeren) en interpreteerde onze opzegging aan het adres vd gastouder als een volledige opzegging en wenste ons (zonder ook maar moeite te doen voor vervangende opvang) succes in de nieuwe KDV.

Wat vinden jullie hier van ???

- Is de constatering ruiken naar rook voldoende om het contract op te zeggen ? (of is onze reactie overtrokken/ te zwaar)

- Is zal DAS wel willen luisteren naar ons argument of enkel kijken naar de exacte letter van de overeenkomst? (Wet kinderopvang vermeldt wel zaken als een veilige en hygnische opvang omgeving)

- Wat te doen met het gastouderbureau ? zij zijn niet van willen om data van het evaluatiegesprek ter beschikking te stellen en doen eigenlijk vooral niets hetgeen zeer frustrerend is (wel maandelijks betaald krijgen en nu dommertje spelen)

- In hoeverre is het slim om hiervan melding te maken bij het GG&D en de lokale gemeente? (zijn zijn respectievelijk uitvoerende en toezienende partij mbt de wet kinder opvang) en maakt dit onze 'zaak' sterker'

- En als laatste: is de eis van 'betaling binnen 7 dagen na dagtekening' door DAS billijk (als ik me niet vergis is de wettelijke termijn 30 dagen bij een sommatie), zo ja wat is een slimme wijze de betaling te doen ?

Bedankt voor het lezen van het epistel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2006 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze discussie is toch al helemaal in nl.juridisch uitgemolken ?

http://groups.google.com/group/nl.juridisch/browse_frm/thread/74bfe01618e272e/45d54cbf93ac6918?tvc=1&q=group%3Anl.juridisch+insubject%3Arokende&hl=nl#45d54cbf93ac6918
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2006 17:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Deze discussie is toch al helemaal in nl.juridisch uitgemolken ?

Hey wat 'leuk' die site zie ik voor het eerst, alhoewel de eerste kennismaking me niet echt aanspreekt. Razz

[quote]2. Frank Bemelman
28 nov 2005 18:22 opties weergeven

Nieuwsgroepen: nl.juridisch
Van: "Frank Bemelman" <f.bemelm...@xs4all.invalid.nl> - Berichten van deze auteur zoeken
Datum: Tue, 29 Nov 2005 00:22:17 +0100
Lokaal: ma 28 nov 2005 18:22
Onderwerp: Re: Rokende gastouder, voldoende reden voor opzegging per direct
Auteur beantwoorden | Doorsturen | Afdrukken | Afzonderlijk bericht | Origineel weergeven | Misbruik melden

"Pantagruel" <walter...@gmail.com> schreef in bericht
news:1133214350.717050.119950@g14g2000cwa.googlegroups.com...
[snip]

> Het is een hele lap tekst, maar ik wil graag horen wat jullie gevoel en
> gedachten bij dit alles is.

Ik vind het een beetje gezeik op niks af. Bijna een jaar lang
niks gemerkt, en nu slaan ineens de stoppen door. Dat is m.i.
een niet-proportionele reactie. Zelf te belazerd om het eigen
kind op te vangen, en dan een ander afbranden op een totaal
toevallige ontdekking. Had je nog een greintje fatsoen gehad,
dan had je gewoon opgezegd met inachtneming van de opzegtermijn.

Dat zijn *mijn* gevoel en gedachten, en daar zul je het mee
moeten doen.

-- -------------------------------

Iemand die zo makkelijk zelf conclusies trekt is gewoon een oud wijf.
Hier, een paar beuken op je zeikbek, en daar zul je het mee moeten
doen.

Track Vogel

----------------------------
Gosh, fijne reactie hey, daar hebben we wat aan! Mocht jij zomaar een
poosje in de mediatheek van je behandelaar?

An

---------------------------------

Nah ik was gewoon moe en licht ontvlambaar. Nu ik het zelf teruglees
denk ik... hee ik lijk Dirty Harry wel Smile

Jij rookt zeker?

Track Vogel
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2006 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leuk weetje om te zien dat het er ook zo aan toe kan gaan op een forum, maar bij deze het verzoek om inhoudelijk te reageren op de vraag van TS.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2006 18:57    Onderwerp: Re: Rokende gastouder, voldoende reden voor opzegging per di Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pantagruel schreef:
- Is de constatering ruiken naar rook voldoende om het contract op te zeggen ? (of is onze reactie overtrokken/ te zwaar)

Lijkt mij wel; uit de discussie op usenet blijkt echter dat dit al een jaar of langer speelt. Dan komt er zoiets als rechtsverwerking om de hoek kijken.
Quote:

- Is zal DAS wel willen luisteren naar ons argument of enkel kijken naar de exacte letter van de overeenkomst? (Wet kinderopvang vermeldt wel zaken als een veilige en hygnische opvang omgeving)

- Wat te doen met het gastouderbureau ? zij zijn niet van willen om data van het evaluatiegesprek ter beschikking te stellen en doen eigenlijk vooral niets hetgeen zeer frustrerend is (wel maandelijks betaald krijgen en nu dommertje spelen)

Dan kun je hen aansprakelijk stellen voor de kosten die je maakt nu zijn niet bemiddelen.
Quote:

- In hoeverre is het slim om hiervan melding te maken bij het GG&D en de lokale gemeente? (zijn zijn respectievelijk uitvoerende en toezienende partij mbt de wet kinder opvang) en maakt dit onze 'zaak' sterker'

- En als laatste: is de eis van 'betaling binnen 7 dagen na dagtekening' door DAS billijk (als ik me niet vergis is de wettelijke termijn 30 dagen bij een sommatie), zo ja wat is een slimme wijze de betaling te doen ?

Ja, die eis is redelijk en gebruikelijk. De genoemde 30 dagen ben ik in de wet nog niet tegengekomen.

Ik zou een tegenvoorstel doen: storten op de derdenrekening van een niet bij de zaak betrokken advocaat of notaris en dan de rechter laten beslissen.
Bekijk de homepage
Pantagruel

BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2006 20:56    Onderwerp: Re: Rokende gastouder, voldoende reden voor opzegging per di Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Pantagruel schreef:

Lijkt mij wel; uit de discussie op usenet blijkt echter dat dit al een jaar of langer speelt. Dan komt er zoiets als rechtsverwerking om de hoek kijken.
Quote:

Dan kun je hen aansprakelijk stellen voor de kosten die je maakt nu zijn niet bemiddelen.
Quote:

Ja, die eis is redelijk en gebruikelijk. De genoemde 30 dagen ben ik in de wet nog niet tegengekomen.

Ik zou een tegenvoorstel doen: storten op de derdenrekening van een niet bij de zaak betrokken advocaat of notaris en dan de rechter laten beslissen.

Bedankt voor de on-topic input.

De discussie op usenet leverde wel wat op, maar verzande vooral in een 'minder vriendelijke opmerkingen' van bepaalde posters.

Wellicht niet volledig duidelijk geweest.

Wij hebben pas in November daadwerkelijk gemerkt dat onze zoon enorm rook naar sigaretten. Pas in een later schrijven zegt de gastouder dat er al langer gerookt word. Ik zie dit als een poging om ons argument af te zwakken, je mag van me aannemen dat wij bij eerder waarnemen al veel eerder aan de bel hadden getrokken.

Grappig is dat ze bij de mondelinge opzegging medio november niet tegenstribbelde en betaald wenste te worden tot en met 15 november. Twee weken later wil ze ook de 17 niet genuttigde dagen van de opzegtermijn betaald zien. Mag ik deze eerdere betaling zien als een accepteren van de mondelinge opzeggingsovereenkomst of leggen we t dan te gunstig uit in ons voordeel?

Het gaat primair niet om het geld (niet dat we een geldboom hebben ofzo), wat vooral steekt is dat de gastouder geen enkel berouw toont of spijt heeft over het feit dat ze onze zoon zo behandeldt hebben, wij vragen ons af waar hij de behandeling aan verdiend heeft. Op dit moment gaat het gewoon om de rot centen en het wangedrag laat men buiten beschouwing.

Wederom bedankt voor de antwoorden.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2006 21:18    Onderwerp: Re: Rokende gastouder, voldoende reden voor opzegging per di Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pantagruel schreef:
Grappig is dat ze bij de mondelinge opzegging medio november niet tegenstribbelde en betaald wenste te worden tot en met 15 november. Twee weken later wil ze ook de 17 niet genuttigde dagen van de opzegtermijn betaald zien. Mag ik deze eerdere betaling zien als een accepteren van de mondelinge opzeggingsovereenkomst of leggen we t dan te gunstig uit in ons voordeel?

Ik zou dat zeker als argument gebruiken, maar of het argument steekhoudend zal blijken voor de rechter is een tweede.
Quote:

Het gaat primair niet om het geld (niet dat we een geldboom hebben ofzo), wat vooral steekt is dat de gastouder geen enkel berouw toont of spijt heeft over het feit dat ze onze zoon zo behandeldt hebben, wij vragen ons af waar hij de behandeling aan verdiend heeft. Op dit moment gaat het gewoon om de rot centen en het wangedrag laat men buiten beschouwing.

In dat geval zou ik het voor laten komen en een tegeneis indienen ter vergoeding van geleden en mogelijk nog te lijden schade.
Bekijk de homepage
Pantagruel

BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2006 23:48    Onderwerp: Update Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is al weer even geleden maar dan nu een update.

Zoals StevenK voorstelde hebben wij gedaan. DAS rechtsbijstand laten weten t gewreekte bedrag bij een onpartijdige derde stallen en dan zien wat er gaat komen.

Inmiddels heeft DAS dan inhoudelijk gereageert op mijn schrijven.
DAS, bij monde van de client, houdt vol dat de ruimte waarin de opvang plaats had geheel rookvrij was, hetgeen een leugen is. Ik heb de beschikking over 2 schrijven waarin de opvang aangeeft dat haar partner rookt [in principe buiten) en een verslag van het gastouder bureau, van een gesprek tussen t bureau en de opvangouder, waaruit t gastouderbureau concludeert dat er gerookt werd en t bureau aangeeft dat wij zeker gelijk hebben mbt het roken. Strijdpunt blijft waarschijnlijk het kunnen aantonen dat er in de opvangruimte gerookt werd (vergt waarschijnlijk technisch onderzoek).

DAS ziet wel in dat een evt. rechtgang niet de voorkeur heeft en stelt voor het gewreekte bedrag te delen en zegt bij betaling van deze somma de kwestie als afgewikkeldt te beschouwen, maar behoud zich natuurlijk alle rechten en weren voor.

Zo langzamerhand komt deze zaak ons nu de strot uit, het blijft dus gewoon dat de opvangouder betaaldt wil krijgen voor hun 'misgedraging' en er op gokt dat het roken in de ruimte en evt. in de aanwezigheid van het op te vangen kind niet aantoonbaar is (of enkel met een inspanning dit buiten proportie is.

Op dit moment hebben we beiden zoiets van betalen die lui en laat ze 'blij' zijn met de rot centen. Aan de andere kant kan ik t persoonlijk niet verkroppen dat foutgedrag beloont word en dat de gastouder voordoet alsof zij slachtoffer zijn (grappig want t enige weerloze slachtoffer is onze zoon).

'T nare gevoel blijft dus.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds