Puurgenieten
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 21 dec 2005 19:42 Onderwerp: Verplichting ipv regelmatig, onregelmatig te gaan werken |
|
|
Een brandende kwestie.
ik ben 7 jaar groepsleidster op een kindergroep dagbehandeling in de psychiatrie.
Ik werk al die jaren regelmatig, heb een zieke man, dus dat zal ook moeten ivm de verzorging.
Nu ben ik zwanger, na de bevalling wil ik ouderschapsverlof opnemen, 50 %, dus ik blijf 2 dagen werken.
Er word aangegeven dat ik niet op mijn vaste groep die 2 dagen kan werken, maar dat ik naar de klinische groep moet.
Dat betekend dat ik ook onregelmatig moet werken, dat kan gezien de thuissituatie niet.
Eigenlijk is de vraag: kunnen ze dat verplichten, ook na 7 jaar regelmatig gewerkt te hebben, en daar ook echt voor gekozen te hebben.
alvast bedankt voor uw reactie.
groeten Peter |
|
BoeZ
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 63
|
Geplaatst: do 22 dec 2005 21:45 Onderwerp: |
|
|
Ouderschapsverlof valt onder de Wet Arbeid en Zorg.
Artikel 6:5 lid 3 geeft aan dat de werkgever, na overleg met de werknemer, de spreiding van de uren over de week op grond van een zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang kan wijzigen. Hij kan dit doen tot 4 weken voordat het verlof in gaat.
Werkgever zal over de wijziging dus eerst in overleg moeten treden en belangrijker, hij moet een zwaarwegend belang aantonen.
In andere zaken betreffende eenzijdige wijziging van arbeidsovereenkomsten heeft de Hoge Raad al aangegeven dat de werkgever rekening moet houden met de belangen van de werknemer.
De werkgever zal in dit geval niet zomaar de werktijden kunnen aanpassen. Het zal van zijn zwaarwegend belang (eventueel afgewogen tegen jouw belang) afhangen of hij de werktijden kan wijzigen.
Gezien de situatie denk ik niet dat de werkgever de tijden zal kunnen wijzigen. |
|