Hanifa
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 15 nov 2005 20:48 Onderwerp: Vader overleden, hoe aanvaarden (notariszaken) |
|
|
Hallo allemaal,
Even de volgende situatie waar wij wat hulp bij nodig hebben. Het gaat hier om mijn broer.
Jaren geleden is mijn moeder getrouwd met een tweede man. Deze man heeft mijn broer als zijn zoon erkend. Hij kreeg ook zijn naam.
Ze zijn vrij snel uit elkaar gegaan en nu bleek inmiddels dat de man vorig jaar is overleden.
De broer van de man heeft de begrafenis betaald, dingen uitgezocht etc. Zijn notaris is op zoek gegaan naar erfgenamen en vond mijn broer. Nu is aan mijn broer de vraag wat hij gaat doen. Gaat hij verwerpen? Beneficiair aanvaarden of accepteren.
We weten in ieder geval dat hij in 2000 nog een ton schuld had. Van 2005 is er een brief waarin staat dat de schuld nog 20.000 euro is.
maar ja, wat is er nog meer? Hoe pakt mijn broer dit aan? En vooral nog een paar vragen:
- als mijn broer beneficiair aanvaardt, dan krijgt hij notariskosten toch?
- Moet mijn broer de uitvaartkosten betalen? Ooit is mij verteld dat erfgenaam zonder meer aansprakelijk is voor de begrafenis. En is dit ook nog zo als de bewuste broer van de overledene deze kosten al betaald heeft? Kan hij dit aan mijn broer vordenen.
Wat is verder jullie advies? Wat moet mijn broer doen? Hij denkt aan verwerpen maar ja, je weet niet wat er nog aan baten zijn. aan de andere kant je weet ook niet wat de schulden zijn.
Bedankt alvast voor jullie moeite.
groetjes hanifa |
|