Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 20 jul 2025 5:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aanrijding
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rydus

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): Ava

BerichtGeplaatst: di 15 nov 2005 16:45    Onderwerp: Aanrijding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel: De vader van gezin A wordt aangereden door de directeur van het bedrijf A. Vader overlijdt in het ziekenhuis. Moeder kan moeilijk een baan krijgen vanwege haar kleine ervaring. Hun enige kind is een zoon van vijftien jaar.

Kan Gezin A geld eisen van directeur bedrijf A?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 15 nov 2005 17:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aanpassing: De vader is A, en hij werkt bij bedrijf B. Het wordt anders wat onduidelijk met al die A-tjes.

De arbeidsrelatie tussen A en bedrijf B doet niet ter zake (of is in ieder geval van ondergeschikt belang).
Er vanuitgaande dat de directeur van B in een auto reed (gemotoriseerd) en A voetganger was (niet gemotoriseerd). De aansprakelijkheid van de directeur van B staat dan op grond van artikel 185 Wegenverkeerswet al vast. Dit is een risico-aansprakelijkheid, waarbij zeer beperkte ontsnappingsmogelijkheden.

Inkomensderving door het overlijden van een kostwinner is schade, welke op grond van bovenstaande aansprakelijkheid ook op de directeur van B verhaald kan worden.

Een auto moet op grond van de WAM verzekerd zijn, zodat de uitkering van de schade vrijwel zeker is.
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 15 nov 2005 18:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tot zover de theorie.
De vraag is natuurlijk wat de schade is. Welk geldbedrag kan je eisen?
Ik doe het even uit mijn hoofd, want de wet heb ik niet bij de hand nu. De wetsartikelen weet ik zo niet.
De wet noemt bij het overlijden twee mogelijkheden. De ene is de kosten voor de begrafenis, de andere de schade in geval het om het overlijden van de kostwinnaar gaat.
De begrafeniskosten kan je dus zeker eisen. Bovendien zijn deze ook zeer makkelijk aan te tonen. De begrafenis is immers binnen zeer afzienbare termijn, en daar zal je ongetwijfeld bonnetjes van hebben.
De schade door het verliezen van de kostwinnaar is een heel ander verhaal ...

Leeftijd: 44
Studieomgeving (BA): Ava

BerichtGeplaatst: di 15 nov 2005 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah, oké. Bedankt voor de antwoorden. Ja het was mission was onduidelijk maar ook even een voorbeeld. Laten we zeggen dat de vader een voetganger was en overstak op een voetgangerspad en de directeur van bedrijf B hem aanreed terwijl vader al halverwege het voetgangerspad was.

In iedergeval, zou het bedrag (voor schade / begrafenis) met 4 of 5 nullen zijn? Oftewel, bv, € 20,000 of € 200,000? Natuurlijk verschilt het per situatie maar aangezien er een verschil van 10x tussen zit is er wel iemand die weet of je in zo'n situatie een bedrag van 4 of 5 nullen kan eisen?
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 15 nov 2005 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rydus schreef:
is er wel iemand die weet of je in zo'n situatie een bedrag van 4 of 5 nullen kan eisen?

Iets met nullen zal het in ieder geval niet zijn, je moet namelijk de schade eerst bepalen, je kunt, naar Nederlands recht, niet zomaar een bedrag gaan roepen of eisen, maar je zult met cijfers de schade aan moeten tonen.

Er is daar zelfs een speciale beroepsgroep voor: forensisch accountants. Ik ben zelf een tijdje bezig geweest met een gevalletje letselschade dat enigszins complex in elkaar stak en het bepalen van de schade kan lastig zijn.

Maar kort samengevat zul je een vermogensvergelijking moeten maken tussen de situatie met en zonder A en daar zul je dan, binnen de grenzen van allerlei arresten, de netto contante waarde van moeten (laten) berekenen.

Bijvoorbeeld bij iemand die een uitstekend w&w pensioen had geregeld, zal dit tot de conclusie leiden dat er geen schade is.
Bekijk de homepage
Jasper

Jasper

Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: wo 16 nov 2005 14:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Was het niet zo dat als je bv Willem-Alexander aanrijdt en hij komt te overlijden je flink in de kosten loopt...

- leger inhuren om de weg af te zetten
- dranghekken klaarzetten
- kosten van nationale rouwdag vergoeden
- enz.
Verstuur e-mail
Suijkerbuijk

BerichtGeplaatst: wo 16 nov 2005 16:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Was het niet zo dat als je bv Willem-Alexander aanrijdt en hij komt te overlijden je flink in de kosten loopt...

- leger inhuren om de weg af te zetten
- dranghekken klaarzetten
- kosten van nationale rouwdag vergoeden
- enz.

Op basis van artikel 6 WAM heeft de benadeelde (in dit geval het Koninklijk huis) een directe aanspraak op de verzekeraar van de auto waarmee het noodlottig ongeluk is veroorzaakt.
Mocht er een dergelijk ongeluk plaatsvinden, dan zal er een verzekeraar diep ongelukkig worden.

Maar het lijkt mij al heel moeilijk om de kroonprins expres dood te rijden, laat staan dat iemand er in slaagt dat per ongeluk te doen.
Jasper

Jasper

Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: wo 16 nov 2005 16:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan heb je mij nog nooit achter het stuur gezien Wink
Verstuur e-mail
Suijkerbuijk

BerichtGeplaatst: wo 16 nov 2005 16:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dan heb je mij nog nooit achter het stuur gezien

Als jij in staat bent om per ongeluk door een menigte papparazi en beveiligingspersoneel heen te maaien, dan weet ik niet of ik je wel achter een stuur WIL zien zitten. Shocked
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 16 nov 2005 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vroeger reed de kroonprins nog weleens zelf een auto aan gort. Met hemzelf erin wel te verstaan.

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: wo 16 nov 2005 19:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die Wim-Lex... Nooo
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds