Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 22:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

ontslag?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sazzefraz

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: do 17 nov 2005 16:31    Onderwerp: ontslag? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi!

Ik zit met een probleem. 2enhalf jaar lang ben ik werkzaam geweest in een horecabedrijf, dit ook met plezier. ik werk vast op vrijdagavond en zaterdagavond. 2 weken geleden was ik echter ziek op vrijdag en heb ik afgebeld. Dit was geen probleem. Zaterdag heb ik weer gebeld om te vragen hoe laat ik moest beginnen. (we werken met lijsten qua werktijden)

Ik hoefte niet te werken, ik was vrij. Nou prima dacht ik, heb ik ook eens een weekendje vrij. Dit kwam me prima uit omdat mijn werk in Emmen is terwijl ik zelf in Groningen woon. Ik moet daarom ook altijd bellen voor mijn werktijden omdat ik niet zomaar op het werkrooster kan kijken.

Zondagmiddag keek ik op mijn telefoon en zag dat ik was platgebeld door mijn werk. Ik raakte zelf al een beetje in paniek, wat was er aan de hand? Ik las de sms van mijn baas waarin stond; "als je niet wilt werken moet je het gewoon zeggen".
Ik was me van geen kwaad bewust en belde mijn baas op om vriendelijk te vragen wat er aan de hand was. weer kreeg ik te horen dat als ik niet wilde werken ik het gewoon moest zeggen, en hij hing op.

Ik begreep daaruit dat ik had moeten werken die zondag. daar wist ik dus niks van. Daarna heb ik mijn baas een lange sms gestuurd met uitleg waarom ik er niet was, zoals ik hierboven ook heb uitgelegd. Hier heb ik nooit antwoord op gekregen. Ook als ik de manager bel krijg ik geen gehoor. Er wordt niet opgenomen en ook op voicemail en sms wordt niet gereageert.

Nu hoorde ik gisteren van een collega dat ik ontslagen ben, waar ik ook al niks vanaf weet. Ik vind dit geen normale manier van zaken doen. Kan ik hier iets aan doen?

Kan ik bijvoorbeeld, als ik ontslag heb gekregen een schadevergoeding krijgen? Want je begrijpt dat ik het nu wel zat ben.

Saskia
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 17 nov 2005 16:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De werkgever heeft geen toestemming van het UWV voor een ontslag, en ook is de arbeidsovereenkomst niet via de rechter ontbonden. In beide gevallen is dat niet binnen 2 weken haalbaar, en wordt je daar altijd schriftelijk in betrokken.

Mogelijk is de werkgever van mening dat er sprake is van een ontslag op staande voet op grond van werkweigering. Dat is er niet. Behalve dat de grond voor een ontslag op staande voet kan worden aangevochten, is je ook niet schriftelijk en met opgaaf van reden meedegedeeld dat je op staande voet ontslagen bent. Geen rechtmatig ontslag op staande voet dus.

Al met al geen rechtmatig ontslag. De arbeidsovereenkomst (en je loon) loopt dus gewoon door, met alle aantrekkelijke verhogingen vandien. Ik zou in ieder geval een brief naar je baas sturen dat je jezelf beschikbaar houdt om aan het werk te gaan, en op zoek gaan naar een arbeidsjurist in je omgeving voor het instellen van een loonvordering.
Zodra je baas daarvoor een dagvaarding ontvangt, zal hij waarschijnlijk de kantonrechter verzoeken de arbeidsovereenkomst alsnog te ontbinden (op grond van vertrouwensbreuk). De rechter zal dit toewijzen als hem blijkt dat partijen toch niet meer doorkunnen. Het is gebruikelijk dat je hier een vergoeding meekrijgt op basis van de kantonrechtersformule. Gebaseerd op je leeftijd en duur van de overeenkomst is dat 2 1/2 maandsalaris (bovenop het achterstallige salaris + wettelijke verhogingen).
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds