Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 20 jun 2025 0:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mondelinge toezegging huur, nu hogere huur gevraagd
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Anony

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 28 nov 2005 22:05    Onderwerp: Mondelinge toezegging huur, nu hogere huur gevraagd Reageer met quote Naar onder Naar boven

mijn vriend en ik waren al een tijdje op zoek naar een appartementje en hadden via via een telefoonnummer gekregen van een particulier die huisjes verhuurt. Na regelmatig gebeld te hebben naar haar had ze een leuk appartement voor ons. Ze vertelde dat de huurprijs 341 euro incl. was, en dat daar nog iets aan kosten bij ging komen, omdat er 'het een en ander' ging veranderen. Ik vroeg haar of dat veel zou zijn, maar ze zei dat dat mee zou vallen.

Na bezichtiging besloten we het huisje te nemen, en moesten we bij haar langskomen om het huurcontract te tekenen. We moesten ook gelijk de borg meenemen.
Toen we bij haar waren vertelde ze dat ze het te druk kregen om alles nog zelf te regelen en dat de contracten sterk verouderd waren, en dat ze de verhuur zouden laten regelen door een makelaar die ze daarvoor in armen hadden genomen. Hij zou een nieuw contract opstellen en de kale huur en de servicekosten zouden gesplist worden, maar we zouden wel een vast bedrag gaan betalen wat ietsjes meer zou zijn dan de huidige huurprijs. We hoefden dus het huurcontract nog niet bij haar te tekenen, maar moesten een afspraak maken met betreffende makelaar. Wel heeft ze de borg geind, van 341 euro die dus gelijk stond aan een maand huur. (hier hebben we een bewijsje van meegekregen)
Ze vroeg ook of we de eerste maand huur zo snel mogelijk aan haar over wilden maken en of we het via periodieke overschrijving wilden gaan doen.

Ik heb dus daarna gelijk de huur overgemaakt en de periodieke overschrijving in orde gemaakt.

Toen gingen we vanmiddag dus naar de makelaar die alles berekend had via het huurpuntenstelsel. Hij kwam op een kale huur van 382 euro en als de kosten voor gas, water en licht daarbij werden opgeteld zou hij op 504 euro (!) uitkomen.
Omdat de verhuurder zelf hier ook nogal van geschrokken was, wilde ze schikken tot een huur van 450 euro per maand. De betaalde huur en borg zou naar ons terug gestort worden en moeten we dus opnieuw gaan betalen, dit maal aan de makelaar.

Mijn vriend en ik hebben allebei een uitkering en de makelaar had, als het aan hem had gelegen, liever niet aan ons verhuurd, maar omdat de verhuurder al aan ons had toegezegd wilde hij dit accepteren.

Maar goed, een heel verhaal dus.... Maar mijn vraag is nu; mag dit zomaar? Ons is dus verteld dat de huur 341 euro (incl) zou zijn en dat daar ietsjes bij zou komen. Wij hebben dus de borg en huur al betaald en nu wordt het opeens 110 euro per maand meer!
Kunnen wij hier iets tegen doen? Want we hebben immers een mondelinge toezegging gehad en een bewijs dat de borg van 341 euro betaald is. Moeten we het huurcontract tekenen en akkoord gaan met de huurprijs van 450 euro per maand? We hebben onze huur van onze oude woning ook al opgezegd en moeten hier per 1 december uit. Wat moeten we doen??????

Heel graag ontvang ik een reactie, voordat we morgen gaan tekenen!
Alvast hartelijk bedankt, een goed antwoord zou ons echt uit de brand helpen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 28 nov 2005 22:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als voor gas, water en licht 504-382=122 euro/maand wordt gerekend kunnen jullie heel wel goedkoper uit zijn als je dat zelf betaalt. Met de 504-450=54 euro korting kom je dan op een kale huur van 328 euro/maand. Misschien heb je zelf een idee hoeveel jullie nu kwijt zijn aan gas, water en licht. Verder zullen jullie wel in aanmerking komen voor huursubsidie (is het zelfstandige woonruimte, dwz eigen deur, keuken, badkamer, etc.?) Bereken hier de hoogte. Normaal gesproken zou het resterende bedrag op te brengen moeten zijn...

Op zich is een kale huur volgens het puntenstelsel niet onredelijk. De verhuurder had er beter aan gedaan de zaak eerder aan een makelaar over te geven Wink. Maar jullie vraag is natuurlijk of je recht hebt op een huur van 341 incl. Dat lijkt me in beginsel wel het geval: jullie hebben een mondelinge overeenkomst voor een huur incl van "ietsje meer dan 341 euro", en een bewijs van die overeenkomst hebben jullie (alleen misschien niet dat het inclusief was?). Ik weet niet precies wat "ietsje meer" is, maar het is geen 109 euro meer. Mij lijkt 9 euro al een royaal "ietsje". Ik zie niet in hoe de verhuurder daar strikt genomen nog vanaf kan. Tenzij de verhuurder niet precies wist wat ze deed en jullie dat hadden moeten begrijpen (na lezing van het verhaal ben ik geneigd te denken aan een half-dement oud vrouwtje, maar dat zal toch wel niet het geval zijn).

Als ik de makelaar was zou ik het misschien zo spelen: huur incl van 350 euro, waarvan 300 euro kale huur en 50 euro voorschot gas, water en licht. Het is normaal dat aan het eind van het jaar de betaalde voorschotten worden verrekend voor de werkelijke kosten aan gas, water en licht. Dan kom je toch nog redelijk in de buurt van de eerder genoemde 328 euro. Maar ik zou niet gek opkijken als de makelaar weigert verder toe te geven... echt eenvoudig zal het voor jullie niet zijn om je recht af te dwingen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds