fabulius
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 24 aug 2024 0:56 Onderwerp: eenzijdig wijzigingsbeding algemene huurvoorwaarden |
|
|
L.S.,
Verhuurder (woningstichting) heeft mij een aangetekende brief verstuurd, waarbij, als bijlage, een "boekje" met de nieuwe algemene huurvoorwaarden is mee verstuurd.
Verhuurder geeft in de brief aan dat het "allergrootste" verschil is dat de nieuwe voorwaarden beter te begrijpen zijn. (begrijpelijke taal)
Artikel 1.2 in het boekje met de nieuwe voorwaarden is voor mij overduidelijk een eenzijdig wijzigingsbeding. Alleen voor grote inhoudelijke wijzigingen dient verhuurder akkoord te vragen. (Wat is groot en wat is klein?). De "oude" algemene huurvoorwaarden bevat niet zo'n beding.
Ik heb bezwaar tegen de nieuwe voorwaarden gemaakt. “pacta servanda suntâ€. Verhuurder was verbazingwekkend snel met het akkoord gaan met mijn bezwaar.
Tot zover de achtergrond, en nu mijn vraag.
In de aangetekende brief, en voor sommigen een aangetekende e-mail (van het laatste had ik nog nooit gehoord, maar het bestaat kennelijk), stelt verhuurder dat als men niet binnen zes weken reageert huurders automatisch akkoord gaan met de nieuwe voorwaarden.
Het lijkt mij aangezien het wijzigingsbeding niet in de algemene voorwaarden stond, dat huurders niet op deze wijze gebonden kunnen worden aan de nieuwe voorwaarden. (opt-in vs. opt-out).
Wat denken jullie over deze casus? |
|