|
Auteur |
Bericht |
fritsdijkman
Leeftijd: 53 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 5
|
Geplaatst: di 27 sep 2005 13:04 Onderwerp: garantie bij aankoop van tweedehands producten |
|
|
Ik heb begrepen dat als een consument in een winkel een nieuw product koopt met een garantieperiode van 1 jaar hij (bij normaal gebruik en onderhoud) ook gedurende een periode na deze periode nog beschermd is tegen mankementen die normaliter nog niet op zouden mogen treden.
Hoe is dit eigenlijk geregeld bij aankoop van tweedehands producten? Is de winkelier hier ook na bijvoorbeeld een garantieperiode van 6 maanden nog aan te spreken? |
|
|
|
|
A.G. Ton
Leeftijd: 41 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA):
Berichten: 301
|
Geplaatst: wo 28 sep 2005 11:28 Onderwerp: |
|
|
Dat ligt er aan hoe oud het apperaat is.
Koop jij een product 2e hands dat 3 maanden oud is, dan wel. MAar dan word je toch automatisch doorverwezen naar de fabrikant door de verkoper.
Koop jij een product dat al heel wat jaartjes er op hebt zitten, dan niet. _________________ Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom |
|
|
|
|
StevenK Moderator
Leeftijd: 51 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 28 sep 2005 12:00 Onderwerp: |
|
|
A.G. Ton schreef: | Koop jij een product dat al heel wat jaartjes er op hebt zitten, dan niet. |
Oh ?
Op elke verkoper rust in een consumentenkoop situatie de verplichting te zorgen dat het produkt voldoet aan de redelijke verwachtingen.
Deze verwachtingen zijn bij een gebruikt produkt uiteraard anders, maar dat maakt nog niet dat de winkelier geen verplichtingen zou hebben. |
|
|
|
|
tikSimone
Leeftijd: 58 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 28 sep 2005 12:07 Onderwerp: |
|
|
Overigens kun je daar natuurlijk ook gewoon een afspraak over maken met de verkoper. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
A.G. Ton
Leeftijd: 41 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA):
Berichten: 301
|
Geplaatst: wo 28 sep 2005 12:53 Onderwerp: |
|
|
Kijk ik denk dat we de vraag anders zien.
Als je een stofzuiger koopt, zit daar 2 jaar garantie op. Maar goed als de stofzuiger na 4 jaar er mee kapt, kan je bij de fabrikant vragen hoe dat nou zit. Je hebt dat ding normaal gebruikt. Dus hoe kan hij nu al stuk zijn. Hier zit echter een hoop papier werk en geduw en getrek in, daarom kan je vaak extra garantie bijkopen.
De verkoper gaat zijn handen niet branden aan uitspraken die hij niet waar kan maken. Dus als jij iets nieuw koopt en na de garantieperiode gaat het stuk, wil hij wel iets voor je regelen, maar het is dan allemaal afhankelijk van de producent.
Bij 2e hands moet je hierover afspraken maken met de verkoper. Want de fabrikant gaat zeggen: Hoe weet jij dat de 1e gebruiker goed omging met het apparaat. _________________ Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22895
|
Geplaatst: wo 28 sep 2005 13:20 Onderwerp: Re: garantie bij aankoop van tweedehands producten |
|
|
fritsdijkman schreef: | Hoe is dit eigenlijk geregeld bij aankoop van tweedehands producten? Is de winkelier hier ook na bijvoorbeeld een garantieperiode van 6 maanden nog aan te spreken? |
Als je kijkt naar de relatie klant-winkelier zie ik geen juridisch verschil tussen nieuwe en tweedehands producten. De winkelier blijft winkelier, de klant blijft klant. Het lijkt me daarom dat dezelfde regelingen van toepassing zijn.
Natuurlijk is er een praktisch verschil in de zin dat wat 'normaliter niet op zou mogen treden' wel anders is, maar dat hangt helemaal af van de omstandigheden.
Overigens word ik niet gehinderd door enige kennis van consumentenrecht, maar het lijkt me stug dat er speciale regelingen zijn voor tweedehands producten. |
|
|
|
|
StevenK Moderator
Leeftijd: 51 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 28 sep 2005 14:43 Onderwerp: |
|
|
A.G. Ton schreef: | Kijk ik denk dat we de vraag anders zien.
Als je een stofzuiger koopt, zit daar 2 jaar garantie op. Maar goed als de stofzuiger na 4 jaar er mee kapt, kan je bij de fabrikant vragen hoe dat nou zit. Je hebt dat ding normaal gebruikt. Dus hoe kan hij nu al stuk zijn. Hier zit echter een hoop papier werk en geduw en getrek in, daarom kan je vaak extra garantie bijkopen.
|
Als consument heb je met de fabrikant niks van doen.
Quote: |
De verkoper gaat zijn handen niet branden aan uitspraken die hij niet waar kan maken. Dus als jij iets nieuw koopt en na de garantieperiode gaat het stuk, wil hij wel iets voor je regelen, maar het is dan allemaal afhankelijk van de producent.
Bij 2e hands moet je hierover afspraken maken met de verkoper. Want de fabrikant gaat zeggen: Hoe weet jij dat de 1e gebruiker goed omging met het apparaat. |
Zie boven. |
|
|
|
|
A.G. Ton
Leeftijd: 41 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA):
Berichten: 301
|
Geplaatst: wo 28 sep 2005 15:49 Onderwerp: |
|
|
[quote="StevenK"]
Als consument heb je met de fabrikant niks van doen.
quote]
Toen ik nog werkte in zo een electro winkel, mochten wij niet eens van meneer Philips en JVC zelf iets ondernemen. Wij moesten de klanten door sturen naar het hoofdbureau als er iets was buiten de garantieperiode.
En btw als jouw auto stuk is en de dealer wil niet coulant zijn na wie richt jij je dan ?? I.d.d het hoofdkantoor van dat merk. _________________ Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom |
|
|
|
|
Eva
Leeftijd: 42 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UvA
Berichten: 1289
|
Geplaatst: wo 28 sep 2005 16:24 Onderwerp: |
|
|
@A.G. Ton: Jij maakt een veel voorkomende fout die ook veel verkopers maken.
Een consument heeft in principe helemaal niks met de producent te maken. Hij heeft immers in eerste instantie een overeenkomst met de verkoper van het product, namelijk de koopovereenkomst. In principe heeft de koper geen overeenkomst met de fabrikant en kan daar dus ook niet naar worden doorverwezen. De verkoper mag het verder gaan uitzoeken met de fabrikant, zij hebben immers wel een onderlinge overeenkomst. Alleen als er een fabrieksgarantie wordt gegeven is er daardoor een garantieovereenkomst ontstaan tussen de koper en de fabrikant. Maar zelfs dan nog kan de koper gewoon in eerste instantie naar de verkoper gaan. Bij de verkoper kan de consument dan vervolgens zijn garanties die hij uit de wet ( of garantieovk) krijgt aanspreken. Het is dus onzin dat verkopers vaak meteen doorverwijzen naar de fabrikant ( vooral in elektronika-zaken en jij beschrijft al hoe daar de gang van zaken is...). Daarmee negeren ze dus gewoon hun wettelijke plichten.
Verder naar de vraag van fritsdijkman:
Als een consument een artikel dat hij gekocht heeft doorverkoopt aan een ander gaan de kwalitatieve rechten die aan de zaak verbonden zijn over op de nieuwe eigenaar (6:251 BW). In bepaalde gevallen kan een koper deze rechten niet alleen tegen degene waarvan hij het product gekocht heeft ten gelde maken maar ook tegen de oorspronkelijke verkoper.
Een uit de ovk voortvloeiende garantie is doorgaans aan te merken als een kwalitatief recht.
In principe gaat de garantie dus gewoon over op de tweede koper en kan de tweede koper gewoon naar de oorspronkelijke verkoper gaan als het product niet voldoet.
Dit is ook helemaal niet erg voor de oorspronkelijke verkoper want die heeft gewoon dezelfde rechten en plichten die hij oorspronkelijk bij de eerste koper had en die zijn nu gewoon overgedragen aan een ander persoon ( en de eerste koper verliest uiteraard zijn rechten daaromtrent). |
|
|
|
|
|