|
Auteur |
Bericht |
Verweggistan
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 04 okt 2016 10:40 Onderwerp: Dagvaarding laatste maand huur / borg terugvorderen |
|
|
Beste allemaal,
Onlangs een dagvaarding ontvangen van mijn voormalige huisbaas. Hij eist de laatste maand huur - die ik inderdaad niet heb betaald.
Ik heb echter ook nooit de borg terug ontvangen, die overigens hoger is dan een maand huur.
Is het aan te raden een Eis in reconventie in te dienen, en zo ja, hoe pak ik dit aan? Kan ik deze per mail naar de rechtbank sturen, moet hij ook nog ergens anders heen?
Hoe zit het met de kosten? Ik moet nu de maand huur + boete voor niet op tijd betalen + incassokosten + kosten deurwaarder/dagvaarding betalen. Mogelijk zijn er ook nog kosten rechtbank?
Stel dat de vordering maand huur wordt toegewezen en mijn vordering van de borg eveneens, wie betaalt dan welke kosten?
Heb ik ook goed begrepen dat de verhuurder nu niet nogmaals een zaak kan starten (bijvoorbeeld als hij meent dat ik nog servicekosten verschuldigd ben)?
Alvast bedankt voor jullie hulp! |
|
|
|
 |
UwJurist.nl
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 1017
|
Geplaatst: di 04 okt 2016 10:49 Onderwerp: |
|
|
De verliezer betaalt de gerechtelijke kosten, dus griffiegeld en deurwaarderskosten. Daarnaast moet u incassokosten, rente enz. betalen als u verliest.
Uw conclusie van antwoord moet tijdig in tweevoud bij de rechter worden ingediend.
Of het wijs is ook een eis in reconventie in te stellen (of niet het verschil terug hoeft en dus enkel verweer voert met beroep op verrekening), is de vraag.
Als u e.e.a. destijds niet juist hebt aangepakt (bijv. geen - gegrond - beroep op verrekening gedaan, niet meegewerkt aan voor/eindinspectie, schade hebt aangericht enz. enz.) zou u van een koude kermis thuis kunnen komen. Maar u geeft geen enkele informatie hierover. Dus is een advies ook niet mogelijk. _________________ Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl |
|
|
|
 |
Verweggistan
|
Geplaatst: di 04 okt 2016 20:20 Onderwerp: |
|
|
Geachte mevrouw Doomernik,
Ik heb geen beroep op verrekening gedaan - er staat ook expliciet in mijn contract dat dat niet mag, maar heb wel een eindinspectie formulier waaruit blijkt dat ik de woonruimte in goede staat heb opgeleverd. Wat zijn dan mijn kansen?
Alvast hartelijk dank! |
|
|
|
 |
UwJurist.nl
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 1017
|
Geplaatst: di 04 okt 2016 20:41 Onderwerp: |
|
|
Er is veel meer informatie nodig voor een goed advies dan de informatie die u nu geeft. Ik kan dit dus zo niet inschatten. _________________ Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl |
|
|
|
 |
Verweggistan
|
Geplaatst: di 04 okt 2016 21:17 Onderwerp: |
|
|
Welke informatie hebt u nodig? |
|
|
|
 |
UwJurist.nl
|
Geplaatst: di 04 okt 2016 21:47 Onderwerp: |
|
|
U moet gewoon alle ins en outs uit de doeken doen als u een advies wil. Waarom hebt u niet betaald, wat gebeurde er toen, enz. enz. enz. _________________ Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl |
|
|
|
 |
Verweggistan
|
Geplaatst: di 04 okt 2016 22:17 Onderwerp: |
|
|
Ik heb niet betaald omdat ik gezien de zeer slechte verhouding met de verhuurder de kans groot achtte dat ik de borg niet terug zou krijgen. De verhuurder heeft mij gemaild dat volgens het huurcontract hierdoor een boete betaald zou moeten worden en heeft de vordering vervolgens uit handen gegeven aan een incassobureau.
Die heeft mij diverse mails gestuurd die ik echter pas na het ontvangen van de dagvaarding heb gelezen. Na de laatste aankondiging heb ik twee brieven ontvangen met een vordering voor de laatste maand huur + kosten plus daarnaast nog een maand huur volgens het oorspronkelijke bedrag (mijn huur is verlaagd door de huurcommissie).
Geen idee waar die extra maand vandaan kwam - er was geen onduidelijkheid of onenigheid over beëindigen huir - en in de dagvaarding is die er ook weer afgehaald.
Ik heb in het hele proces geen contact gehad met verhuurder of incassobureau over het bedrag.
Ik heb ook niks over de borg gehoord behalve na mijn opzegging de bevestiging dat ik de borg binnen een maand na oplevering terug zou ontvangen mits alles naar behoren is opgeleverd. Dit was voor ik de laatste maand huur moest betalen. |
|
|
|
 |
UwJurist.nl
|
Geplaatst: wo 05 okt 2016 15:22 Onderwerp: |
|
|
U hebt dus niet de juiste weg bewandeld. Het is de vraag in hoeverre de rechter u dit zal aanrekenen. Ook is de vraag of de boeteclausule redelijk is en of deze in de overeenkomst zelf staat of in bijv. de algemene bepalingen bij een ROZ contract.
U loopt waarschijnlijk een procesrisico. Of dat opweegt tegen het grotere bedrag van de borg kan ik niet inschatten. Ik raad aan juridische hulp in te schakelen om het dossier te bestuderen. _________________ Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl |
|
|
|
 |
miss marple
Leeftijd: 95 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 14 okt 2016 0:53 Onderwerp: |
|
|
Als u een laag inkomen heeft, laat u dan helpen door het juridisch loket. Neem alle ins en outs mee met betrekking tot deze zaak, maak eerst een telefonische afspraak. |
|
|
|
 |
|