|
Auteur |
Bericht |
Gare de l'Est
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 01 aug 2016 9:17 Onderwerp: Clause de retour à meilleure fortune - België |
|
|
Ik ben juridisch vertaler Frans en studeer rechten in Frankrijk.
Voor de vertaling van een Belgisch-Frans bestuursverslag ben ik op zoek naar de Nederlandse vertaling van "clause de retour à meilleure fortune", een beding waarmee tijdelijk wordt afgezien van een vordering totdat betere tijden aanbreken voor de debiteur.
Bestaat een dergelijk beding in het Nederlands recht? En zo ja, is er een benaming voor?
Alvast vriendelijk bedankt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 01 aug 2016 12:23 Onderwerp: Re: Clause de retour à meilleure fortune - België |
|
|
Gare de l'Est schreef: | Bestaat een dergelijk beding in het Nederlands recht? En zo ja, is er een benaming voor? |
Uit het Nederlandse recht ken ik zo'n beding niet. De Nederlandse benaming in het Belgische recht is blijkbaar onder voorbehoud / beding "van terugkeer naar betere toestand".
Tot op zekere hoogte spreekt de term natuurlijk voor zich, maar in het uitsprakenregister van rechtspraak.nl vind ik hem niet terug. Het is dus geen standaardbegrip in het Nederlandse recht. De vraag is of er een gebruikelijke Nederlandse benaming voor bestaat. Ik vermoed van niet, maar misschien weet iemand anders het beter. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Gare de l'Est
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 02 aug 2016 8:56 Onderwerp: |
|
|
Bedankt. Ik zal het dan omschrijven/uitleggen. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 02 aug 2016 10:41 Onderwerp: |
|
|
Interessant beding!
Weet je ook wat voor gevolgen een dergelijk beding heeft naar Belgisch recht?
Stuit het beding automatisch elke vorm van verjaring? Wat voor gevolgen heeft het beding bij faillissement (bv. achterstelling?)? _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|