Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 29 jun 2025 11:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Incassokosten over rente? en: Incassokosten over 1 cent?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ddt

Leeftijd: 58
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 05 jul 2016 16:16    Onderwerp: Incassokosten over rente? en: Incassokosten over 1 cent? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een cliënt die een aantal facturen weigert te betalen, dus daarvoor moet ik naar de (kanton)rechter stappen om ze te innen. De cliënt is overigens het UWV, en is verplicht mijn facturen te betalen, dus ik ben niet zo bang voor het verstoren van de klantrelatie. Very Happy

Als ik toch naar de rechter moet, ben ik van plan de pil zo zwaar mogelijk te maken.

Cliënt heeft ook veel facturen te laat betaald, en over de meeste heb ik tijdig herinneringen gestuurd, met incassokosten conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten en wettelijke rente handelstransacties. Die ga ik uiteraard ook opeisen. We spreken in totaal hier over bijna 40 rekeningen, ruim € 4000 niet betaald, ruim € 2400 incassokosten tot dusver en ruim € 700 wettelijke rente.

1) Cliënt heeft ook enkele facturen te laat betaald die ik niet op tijd gezien heb als te laat betaald. Als ik alsnog een herinnering stuur voor enkel de verschuldigde wettelijke rente, mag ik dan ook incassokosten daarover rekenen? Die € 40 (minimumbedrag) is mooi meegenomen.

2) Cliënt heeft ook diverse rekeningen 1 cent te weinig betaald. De reden hiervan ligt erin dat ik bij de facturen een bijlage moet sturen, een Excel-sheet dat door cliënt is opgemaakt, en dat dat de BTW-berekening verkeerd doet: het berekent de BTW over het subtotaal, in plaats van, zoals wettelijk voorgeschreven, BTW te berekenen per factuurregel en per factuurregel de BTW af te ronden op hele centen, en die bedragen op te tellen. En cliënt betaalt het bedrag dat op hun (foute) bijlage staat, niet het bedrag dat op mijn factuur staat. Volgens mij is dat principieel onjuist, je moet de factuur volgen en je moet de BTW betalen die de crediteur berekent, zelfs al zou die faliekant onjuist zijn.

Overigens: het maken en sturen van een extra herinnering kost me heel weinig tijd. De berekeningen van incassokosten en rente heb ik geautomatiseerd in m'n OpenOffice templates. Smile
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2016 9:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over incassokosten mag geen rente worden berekend, aldus de Hoge Raad.

Volgens de belastingdienst berekent u de BTW over het totaal: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/btw_berekenen/hoe_berekent_u_btw_aan_uw_klanten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
ddt

BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2016 13:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:

Over incassokosten mag geen rente worden berekend, aldus de Hoge Raad.

Dat was ik ook niet van plan.

De vraag was andersom: mag ik over rente incassokosten rekenen? Als ik een herinnering stuur voor alleen de rente (omdat de hoofdsom inmiddels betaald is), mag ik daar dan incassokosten op rekenen?

UwJurist.nl schreef:

Volgens de belastingdienst berekent u de BTW over het totaal: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/btw_berekenen/hoe_berekent_u_btw_aan_uw_klanten.

Op de één of andere manier wil uw link niet werken voor mij. Maar ik vond wel deze andere pagina bij de Belastingdienst:
Quote:
Bij het afronden mag u kiezen uit 2 methodes:

* U rondt af per geleverd goed of verrichte prestatie.
* U rondt het totaalbedrag af.

U mag niet beide methodes naast elkaar gebruiken. En u moet in uw keuze voor gebruik van een methode een vaste lijn volgen.

Dus beide methodes mogen, zowel afronden per factuurregel als afronden over het totaal. (ik zou zweren dat ik een betrouwbare bron had gevonden die zei dat het altijd per factuurregel moest, voordat ik daar een relatief ingewikkelde spreadsheet voor had gemaakt).

Blijft het principiële punt of een klant in zijn betaling mag afwijken van wat ik op de factuur schrijf.
UwJurist.nl

UwJurist.nl

BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2016 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De link moet zonder puntje erachter: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/btw_berekenen/hoe_berekent_u_btw_aan_uw_klanten
En daar staat het volgende:
Btw berekenen

U berekent btw over de vergoeding die u rekent voor uw leveringen of diensten. Vaak is deze vergoeding opgebouwd uit verschillende onderdelen: de prijs van de geleverde goederen of diensten en de bijkomende kosten. Over het totaal hiervan berekent u btw. Bekijk ter verduidelijking dit rekenvoorbeeld.
UwJurist.nl

UwJurist.nl

BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2016 13:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Incassokosten mogen alleen over de hoofdsom worden berekend.
ddt

BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2016 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
De link moet zonder puntje erachter: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/btw_berekenen/hoe_berekent_u_btw_aan_uw_klanten
En daar staat het volgende:
Btw berekenen

U berekent btw over de vergoeding die u rekent voor uw leveringen of diensten. Vaak is deze vergoeding opgebouwd uit verschillende onderdelen: de prijs van de geleverde goederen of diensten en de bijkomende kosten. Over het totaal hiervan berekent u btw. Bekijk ter verduidelijking dit rekenvoorbeeld.

Dank, ik had die pagina inmiddels ook gevonden. Ik vind de tekst niet erg overtuigend, vooral omdat het rekenvoorbeeld waarnaar gelinkt wordt vervolgens niet ingaat op verschillende producten/diensten/factuurregels binnen één factuur. En op de pagina die ik quootte zegt dezelfde Belastingdienst expliciet dat ik wel mag afronden per geleverd product/dienst.

Ik zal er eens op zinnen of ik m'n facturen verander, maar dan krijg ik groter gelazer met m'n boekhoudpakket dat het ook op deze manier doet...

UwJurist.nl schreef:
Incassokosten mogen alleen over de hoofdsom worden berekend.

Dank!
hilde12

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2016 16:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Btw wordt berekend over het totaal.

Als er staat per geleverde dienst dan kan dit zijn omdat over verschillende diensten verschillende btw percentages berekend worden.
Dus dan splitsen per dienst.
De 19 procent en de 6 procent.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 07 jul 2016 14:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:

De grote vraag is echter wat "het totaal" is. Deze vraag lijkt ook onderbelicht gebleven in deze discussie.

Je brengt namelijk BTW in rekening over de totale vergoeding voor de prestatie. Daarnaast mag je eventueel ook verschillende prestaties bij elkaar optellen en daarover gezamenlijk BTW berekenen.

De vraag is dan wat heeft TS precies gefactureerd?

Heeft hij diverse afzonderlijke prestaties gefactureerd, dan mag hij per regel BTW berekenen. Deelt hij zijn prestatie echter op in verschillende factuurregels, dan mag hij niet over de afzonderlijke factuurregels BTW berekenen.

Vervolgens is aan een van de hoofdvragen van TS voorbij gegaan, namelijk is de schuldenaar verplicht om de factuur te betalen, ongeacht of deze juist is of niet. Ik ben van mening van niet. Hoewel belastingregels waarschijnlijk wel zo begrepen moeten worden dat voor een correcte administratie facturen geheel betaald moeten worden en anders creditnota's gevraagd moeten worden, is er mijns inziens geen civielrechtelijke grondslag om een schuldenaar te dwingen een verkeerde (te hoge) factuur te laten betalen. Een gang naar de (civiele!) rechter acht ik daarom kansloos.

BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2016 18:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:

hilde12 schreef:

De grote vraag is echter wat "het totaal" is. Deze vraag lijkt ook onderbelicht gebleven in deze discussie.

Je brengt namelijk BTW in rekening over de totale vergoeding voor de prestatie. Daarnaast mag je eventueel ook verschillende prestaties bij elkaar optellen en daarover gezamenlijk BTW berekenen.

De vraag is dan wat heeft TS precies gefactureerd?

Heeft hij diverse afzonderlijke prestaties gefactureerd, dan mag hij per regel BTW berekenen. Deelt hij zijn prestatie echter op in verschillende factuurregels, dan mag hij niet over de afzonderlijke factuurregels BTW berekenen.

Dat is een interessante vraag op zich.

Ik lever diensten als doventolk. De dove/slechthorende klant vraagt eerst een toekenning aan bij het UWV. Als ik voor hem/haar gewerkt heb, tekent de klant een werkbriefje, en ik stuur de factuur naar het UWV volgens wettelijk vastgelegde bedragen: een bedrag per tolkuur, 120/130/145% onregelmatigheidstoeslag voor avond/weekend, en een reiskostenvergoeding. Ik stel vervolgens mijn factuur op als:
x tolkuren 100% tarief
y tolkuren 120% tarief
z kilometers reiskosten
In ieder geval lijkt het UWV zelf de reiskostenvergoeding als een apart "product" te beschouwen. In hun oneindige wijsheid hebben ze per dit jaar besloten dat op het werkbriefje ook een "beschikkingsnummer" moet staan van de klant (naam, adres, geboortedatum en BSN van de klant is kennelijk niet genoeg om te zien of de klant een beschikking heeft?). Uit de mails die ik van klanten krijg met hun beschikkingsnummer blijkt dat het UWV aan "tolkuren" en "reiskostenvergoeding" aparte productcodes heeft toegekend.

DENNIS79 schreef:

Vervolgens is aan een van de hoofdvragen van TS voorbij gegaan, namelijk is de schuldenaar verplicht om de factuur te betalen, ongeacht of deze juist is of niet. Ik ben van mening van niet. Hoewel belastingregels waarschijnlijk wel zo begrepen moeten worden dat voor een correcte administratie facturen geheel betaald moeten worden en anders creditnota's gevraagd moeten worden, is er mijns inziens geen civielrechtelijke grondslag om een schuldenaar te dwingen een verkeerde (te hoge) factuur te laten betalen. Een gang naar de (civiele!) rechter acht ik daarom kansloos.

Dank voor je reactie. Ik was ook zeker niet van plan er een apart proces van te maken, maar het eventueel mee te nemen bij de 40+ andere rekeningen die niet/deels/te laat betaald zijn, en heb besloten dat maar niet te doen als het gaat om BTW-berekening.

Maar omdat ik inmiddels curieus geworden was waar precies die centen-kwesties vandaan kwamen, heb ik een paar van die rekeningen en UWV-spreadsheets geopend en eentje gevonden waar het UWV-spreadsheet eindigde met de volgende optelling:
Bedrag excl. BTW: 173,28
BTW 21%: 36,39
Bedrag incl. BTW: 209,66

De maker van dat spreadsheet heeft overduidelijk vergeten om het bedrag ex BTW eerst op hele centen af te ronden voordat ie de BTW erbij optelt. Laughing
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 11 jul 2016 9:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ddt schreef:
Ik stel vervolgens mijn factuur op als:
x tolkuren 100% tarief
y tolkuren 120% tarief
z kilometers reiskosten
In ieder geval lijkt het UWV zelf de reiskostenvergoeding als een apart "product" te beschouwen.

Het gaat er niet zozeer om of iets een apart product is, maar of het aparte prestatie is. Ik denk dat het namelijk allemaal dezelfde overeengekomen prestatie is; namelijk als doventolk fungeren voor persoon X. De overeengekomen vergoeding voor deze prestatie is vervolgens opgebouwd uit verschillende berekeningen. Dat maakt echter niet dat er verschillende prestaties zijn. In bovenstaand geval zou ik dus zeggen dat je de afzonderlijke factuurregels op moet tellen en over het totaal BTW berekent.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds