|
Auteur |
Bericht |
Adrie
Leeftijd: 80 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 21 feb 2016 11:27 Onderwerp: Vervreemding of bezwaring |
|
|
De aanleiding voor mijn vraag is het gegeven dat de woningcorporatie waar ik mee te maken heb, onlangs sociale huurwoningen heeft verkocht aan een buitenlands bedrijf.
Ik vraag me af of ze dit ook met mijn huurwoning kunnen doen en of de huurder/bewoner hierbij geen stem heeft.
Ik huur een woning van een klein complex (7 woningen) die in 1922 door de gemeente is gebouwd.
Toen ik die woning in 1975 betrok was die nog eigendom van de gemeente. Het beheer over de woningen werd vanaf 1974 namens de gemeente gevoerd door een kleine woningbouwvereniging met de naam "Sint Jozef". Met hen sloot ik de huurovereenkomst.
"Sint Jozef" ging enkele jaren later op in een nieuw opgerichte Woningbouwvereniging met de naam "Rijn en IJssel". In 1979 verkocht de gemeente deze 7 woningen aan die nieuwe woningbouwvereniging voor een totaalprijs van fl 26.004,12 zijnde de boekwaarde in 1974.
Die Woningbouwvereniging "Rijn en IJssel" (waarvan ik lid was) werd enkele jaren later een Woningstichting met de naam "Rijn & IJssel" (geen leden) en die is rond de eeuwwisseling opgegaan in een grote woningcorporatie.
Mijn vraag gaat over een passage uit de overdrachtsakte door de Gemeente aan de Woningbouwvereniging uit 1979.
Daarin is onder punt 11. het volgende opgenomen:
11. Deze eigendomsoverdracht geschiedt onder de navolgende ontbindende voorwaarden, waarbij de terugwerkende kracht van de voorwaarden, wordt uitgesloten:
a. bij faillisement, opheffing of ontbinding van de woningbouwvereniging;
b. bij vervreemding of bezwaring door de woningbouwvereniging zonder goedkeuring van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente [...]
c. het niet in acht nemen door de woningbouwvereniging van de voorwaarden en bedingingen waaronder de overdracht geschiedt en waaronder de genoemde lening is verstrekt [...]
Mijn vraag is:
is het de huidige corporatie toegestaan om deze woning(en) te verkopen aan een andere partij zonder dat dit vooraf ter goedkeuring aan Burgemeester en Wethouders is voorgelegd?
De gehele overdrachtsactie staat onder deze link:
https://3fc28147-a-62cb3a1a-s-sites.googlegroups.com/site/vredenburgenhetrottepad/het-rode-dorp/renovatie-1981/1979_koopakteRijnenIJssel.pdf _________________ Om te weten wat iemand werkelijk wil, moet je niet luisteren wat hij/zij zegt - maar kijken wat hij/zij doet. |
|
|
|
 |
Adrie
|
|
|
|
 |
Throne
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 25 feb 2016 11:30 Onderwerp: |
|
|
Om van rechtsvorm te veranderen wordt de vereniging opgeheven vanwege het ontbreken van leden of een beslissing van de algemene vergadering, waarna er een stichting wordt opgericht. Dus de ontbindende voorwaarde is al ingegaan?
Waarschijnlijk heb je meer documenten nodig om te bepalen hoe het nu zit met een eventuele contractsovername. |
|
|
|
 |
Adrie
|
|
|
|
 |
Throne
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 25 feb 2016 17:24 Onderwerp: |
|
|
Over het algemeen wordt aangenomen dat de rechtsopvolger zowel de rechten als verplichtingen overneemt van de rechtsvoorganger.
Maar in dit geval kan er een breuk zijn, gezien er sprake is van een opheffing.
Quote: |
11. Deze eigendomsoverdracht geschiedt onder de navolgende ontbindende voorwaarden, waarbij de terugwerkende kracht van de voorwaarden, wordt uitgesloten:
a. bij faillisement, opheffing of ontbinding van de woningbouwvereniging; |
Waardoor het eigendom weer komt te vallen bij de gemeente. Om dit te verhelpen zal dit onderling achteraf zijn geregeld. Mocht dit niet zo zijn geweest, dan zal het eigendom of door middel van verkrijgende verjaring (10 jaar), dan wel bevrijdende verjaring (20 jaar) zijn overgaan aan de rechtsopvolger van de woningbouwvereniging. En zullen deze voorwaarden niet meer ter zake doende zijn. |
|
|
|
 |
|