Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 01 jul 2025 0:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vervreemding of bezwaring
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Adrie

Adrie

Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: zo 21 feb 2016 11:27    Onderwerp: Vervreemding of bezwaring Reageer met quote Naar onder Naar boven

De aanleiding voor mijn vraag is het gegeven dat de woningcorporatie waar ik mee te maken heb, onlangs sociale huurwoningen heeft verkocht aan een buitenlands bedrijf.
Ik vraag me af of ze dit ook met mijn huurwoning kunnen doen en of de huurder/bewoner hierbij geen stem heeft.

Ik huur een woning van een klein complex (7 woningen) die in 1922 door de gemeente is gebouwd.

Toen ik die woning in 1975 betrok was die nog eigendom van de gemeente. Het beheer over de woningen werd vanaf 1974 namens de gemeente gevoerd door een kleine woningbouwvereniging met de naam "Sint Jozef". Met hen sloot ik de huurovereenkomst.

"Sint Jozef" ging enkele jaren later op in een nieuw opgerichte Woningbouwvereniging met de naam "Rijn en IJssel". In 1979 verkocht de gemeente deze 7 woningen aan die nieuwe woningbouwvereniging voor een totaalprijs van fl 26.004,12 zijnde de boekwaarde in 1974.

Die Woningbouwvereniging "Rijn en IJssel" (waarvan ik lid was) werd enkele jaren later een Woningstichting met de naam "Rijn & IJssel" (geen leden) en die is rond de eeuwwisseling opgegaan in een grote woningcorporatie.

Mijn vraag gaat over een passage uit de overdrachtsakte door de Gemeente aan de Woningbouwvereniging uit 1979.
Daarin is onder punt 11. het volgende opgenomen:

11. Deze eigendomsoverdracht geschiedt onder de navolgende ontbindende voorwaarden, waarbij de terugwerkende kracht van de voorwaarden, wordt uitgesloten:
    a. bij faillisement, opheffing of ontbinding van de woningbouwvereniging;
    b. bij vervreemding of bezwaring door de woningbouwvereniging zonder goedkeuring van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente [...]
    c. het niet in acht nemen door de woningbouwvereniging van de voorwaarden en bedingingen waaronder de overdracht geschiedt en waaronder de genoemde lening is verstrekt [...]

Mijn vraag is:
is het de huidige corporatie toegestaan om deze woning(en) te verkopen aan een andere partij zonder dat dit vooraf ter goedkeuring aan Burgemeester en Wethouders is voorgelegd?

De gehele overdrachtsactie staat onder deze link:
https://3fc28147-a-62cb3a1a-s-sites.googlegroups.com/site/vredenburgenhetrottepad/het-rode-dorp/renovatie-1981/1979_koopakteRijnenIJssel.pdf
Adrie

Adrie

BerichtGeplaatst: di 23 feb 2016 4:46    Onderwerp: Jammer Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jammer dat er hier kennelijk niemand is die mijn vraag kan of wil beantwoorden.
Throne

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 25 feb 2016 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om van rechtsvorm te veranderen wordt de vereniging opgeheven vanwege het ontbreken van leden of een beslissing van de algemene vergadering, waarna er een stichting wordt opgericht. Dus de ontbindende voorwaarde is al ingegaan?

Waarschijnlijk heb je meer documenten nodig om te bepalen hoe het nu zit met een eventuele contractsovername.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Adrie

Adrie

BerichtGeplaatst: do 25 feb 2016 11:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor uw reactie.

De verenigingsvorm (SintJozef/Rijn&IJssel) is in de negentiger jaren veranderd in een stichting. Dit is aan de toenmalige leden/bewoners voorgelegd en door de wijze waarop die omzetting aan de leden werd 'verkocht' hebben die ermee ingestemd. Wat konden ze anders? Als éénling doe je daar niks tegen. Leden hebben hiermee helaas hun invloed weggegeven. Begin deze eeuw is die stichting deel gaan uitmaken van een grote wooncorporatie. Met zo'n log lichaam is niet meer te communiceren.

Ik neem aan dat eerdere verplichtingen die zijn aangegaan door de voorgangers zijn overgaan op de huidige corporatie.

Mijn vraag blijft: zijn de ontbindende voorwaarden die onder 11 in de overdrachtsakte uit 1979 zijn opgenomen, waaronder [...] b. bij vervreemding of bezwaring door de woningbouwvereniging zonder goedkeuring van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente [...] van toepassing als de huidige wooncorporatie besluit om de woning te verkopen.
Throne

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 25 feb 2016 17:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over het algemeen wordt aangenomen dat de rechtsopvolger zowel de rechten als verplichtingen overneemt van de rechtsvoorganger.

Maar in dit geval kan er een breuk zijn, gezien er sprake is van een opheffing.

Quote:

11. Deze eigendomsoverdracht geschiedt onder de navolgende ontbindende voorwaarden, waarbij de terugwerkende kracht van de voorwaarden, wordt uitgesloten:

a. bij faillisement, opheffing of ontbinding van de woningbouwvereniging;

Waardoor het eigendom weer komt te vallen bij de gemeente. Om dit te verhelpen zal dit onderling achteraf zijn geregeld. Mocht dit niet zo zijn geweest, dan zal het eigendom of door middel van verkrijgende verjaring (10 jaar), dan wel bevrijdende verjaring (20 jaar) zijn overgaan aan de rechtsopvolger van de woningbouwvereniging. En zullen deze voorwaarden niet meer ter zake doende zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds