|
Auteur |
Bericht |
mmbeckmann
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 04 aug 2005 9:19 Onderwerp: Mag een APV worden onderworpen aan het toetsingsrecht? |
|
|
Vraag:
Mag een APV getoetst worden aan de grondrechten?
Ik heb mijn boek staats- en bestuursrechten voorlopig niet bij de hand maar meen daarin gelezen te hebben dat een APV niet voor het toetsingsrecht in aanmerking komt omdat het een wet in materiele zin betreft. (ofzo).
Zit ik ernaast?
Bij voorbaat dank _________________ M. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 04 aug 2005 9:45 Onderwerp: Re: Mag een APV worden onderworpen aan het toetsingsrecht? |
|
|
mmbeckmann schreef: | Vraag:
Mag een APV getoetst worden aan de grondrechten?
Ik heb mijn boek staats- en bestuursrechten voorlopig niet bij de hand maar meen daarin gelezen te hebben dat een APV niet voor het toetsingsrecht in aanmerking komt omdat het een wet in materiele zin betreft. (ofzo).
Zit ik ernaast?
Bij voorbaat dank |
Het toetsingsverbod geldt formele wetten, omdat de formele wetgever geacht wordt rekening te houden met grondwetten. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: do 04 aug 2005 23:39 Onderwerp: |
|
|
Art. 120 Gw staat inderdaad zeker niet in de weg aan toetsing van een APV aan Grondrechten. Je vraag is wel wat onduidelijk. Je an namelijk een scheiding maken tussen grondrechten uit verdragen, waaraan alles getoetst mag worden, en grondrechten uit onze grondwet waaraan alles getoetst mag worden behalve wetten in formele zin. Dat het begrip wet in materiele zin er iets mee te maken zou hebben kan ik niet plaatsen.
Beantwoordt dit je vraag? _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 05 aug 2005 7:48 Onderwerp: |
|
|
Quote: | een APV niet voor het toetsingsrecht in aanmerking komt omdat het een wet in materiele zin betreft. |
Te lezen als: Het toetsingsverbod van art 120 GW geldt niet voor een APV, omdat dit een wet in materiele zin is?
Kun je 'm zo plaatsen, Duch? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
J
Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: vr 09 sep 2005 13:11 Onderwerp: |
|
|
Klopt alleen wetten in formele zin mogen niet aan het toetsingsverbod van art. 120 GW onderworpen worden.
Denk maar eens aan het besluit van de gemeente (ik meen 2 jaar geleden) die het vloeken op straat strafbaar wilde maken.
Omdat het een wet in materiele zin was, mocht deze wel aan de grondwet worden getoetst waardoor deze in strijd was met de vrijheid van meningsuiting. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 09 sep 2005 20:17 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Quote: | een APV niet voor het toetsingsrecht in aanmerking komt omdat het een wet in materiele zin betreft. |
Te lezen als: Het toetsingsverbod van art 120 GW geldt niet voor een APV, omdat dit een wet in materiele zin is?
Kun je 'm zo plaatsen, Duch? |
Ik begrijp dat Duch het niet kan plaatsen, want het begrip 'wet in materiële zin' staat helemaal los van het toetsingsverbod. De omdat in de zin klopt dus niet.
Formele wetten mogen niet aan de Grondwet getoetst worden.
Niet-formele wetten mogen wel aan de Grondwet getoetst worden.
Het feit dat een wet materieel is zegt niets over het al dan niet formeel zijn van diezelfde wet. Materieel gaat over de inhoud (bevat de wet algemeen verbindende voorschriften?), formeel uitsluitend over de totstandkomingsprocedure (aangenomen door regering en parlement volgens de procedure in de Grondwet of niet?).
Verreweg de meeste formele wetten zijn ook materiële wetten, maar mogen dus niet aan de Grondwet getoetst worden. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: za 10 sep 2005 14:24 Onderwerp: |
|
|
Exactly my thoughts. Het begrip 'wet in materiële zin' (dat dus aangeeft of een bepaalde bepaling een algemeen verbindend voorschrift bevat) heeft geen enkele relatie met het toetingsverbod van art. 120 Gw. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 13 sep 2005 22:19 Onderwerp: |
|
|
Machiel zou trots op jullie zijn! ') _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Duch Moderator
|
Geplaatst: di 27 sep 2005 11:39 Onderwerp: |
|
|
Jeeeeej!!
Waarom precies?  _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
|