Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 18 jun 2025 8:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Opties bij relatiebeding
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
SWolfram007

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2015 15:37    Onderwerp: Opties bij relatiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb een vraagje betreffende een indiensttreding bij een nieuwe werkgever en een mogelijke breuk in mijn relatiebeding.

Klein stukje achtergrond, Bedrijf A (waar ik in vaste dienst zit) heeft mij via Bedrijf B bij Bedrijf C gedetacheerd. Bedrijf C heeft interesse getoond om mij in vaste dienst te nemen. Na dit aan het licht te brengen bij mijn huidige werkgever geven zij aan dat ik de overstap niet mag maken. Echter, zij geven wel aan dat als Bedrijf C mij nog een jaar inhuurt, dat dit dan wel mag. Bedrijf C kan hier niet mee akkoord gaan (vanwege trainingen die ik als externe niet mag volgen), maar ondanks meerdere malen interesse te tonen om rond de tafel te zitten met bedrijf A, wilt dit bedrijf niet om de tafel te zitten om een middenweg te vinden.

Mijn interesse ligt om bij bedrijf C aan de slag te gaan vanwege werkzaamheden en ontwikkeling die bij bedrijf A niet mogelijk zijn. Ik heb begrepen dat het relatiebeding voor zelfstandigen vrij strak is, maar als het om carrieremogelijkheden voor werknemers gaat, dat deze minder strak gehanteerd wordt.

Kan ik de overstap van werknemer maken zonder zorgen te maken over de boete vanuit het relatiebeding? Zo niet, welke opties heb ik nog meer?
Ongeacht wat de uitkomst is, mijn vertrouwen in Bedrijf A is gebroken en ik denk niet dat ik mijn carriere daar wil voortzetten.

Indien het artikel nodig is, wil ik dit artikel wel uittypen (uiteraard laat ik herkenbare informatie weg). Alvast bedankt voor enig advies.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2015 16:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U bent abuis. Een relatiebeding houdt bijna altijd stand. Een concurrentiebeding is gemakkelijker te matigen.
Citeert u de tekst toch maar eens.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
SWolfram007

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2015 17:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de snelle response. Het volgende staat in het artikel:

Artikel 8: Concurrentie-, relatie- en non-wervingsbeding

8.1 Gedurende 1 (één) jaar na het einde van de arbeidsovereenkomst, ongeacht de wijze waarop en de reden waarom de arbeidsovereenkomst tot een eind is gekomen, is het werknemer zonder schriftelijk toestemming van werkgever verboden op enigerlei wijze, direct of indirect, zakelijke contacten te onderhouden met relaties van werkgever en/of aan deze relaties gelieerde vennootschappen, waarvoor werknemer gedurende het laatste jaar voorafgaande aan het einde van de arbeidsovereenkomst werkzaamheden heeft uitgevoerd.

8.2 Het is werknemer zonder schriftelijke toestemming van werkgever zowel gedurende de looptijd van de arbeidsovereenkomst, als gedurende een tijdvak van 1 (één) jaar na beëindiging daarvan niet toegestaan op enigerlei wijze, direct of indirect, personeel te werven onder werknemers van werkgever en/of de aan werkgever gelieerde vennootschappen, dan wel om zijn nieuwe werkgever informatie te verschaffen over, of op andere wijze behulpzaam te zijn met, de mogelijke werving van personeel onder werknemers van werkgever en/of de aan werkgever gelieerde vennootschappen.

8.3 Indien werknemer het bepaalde in dit artikel overtreedt en/of niet nakomt, verbeurt hij aan werkgever een direct opeisbare boete van € 10.000,- voor iedere overtreding, alsmede een bedrag van € 1.000,- voor iedere dag dat de overtreding en/of niet-nakoming voortduurt. De boete laat onverminderd het recht van werkgever om nakoming van de arbeidsovereenkomst te verlangen. De boete is rechtstreeks verschuldigd aan werkgever en strekt deze tot voordeel. Artikel 7:650 lid 3 BW is derhalve niet van toepassing. Het totale bedrag van de boete is niet aan een maximum gebonden. Artikel 7:650 lid 5 is derhalve niet van toepassing.

8.4 Werkgever bepaalt of werknemer in de gelegenheid wordt gesteld de in artikel 8.3 opgenomen boete af te kopen voor een bedrag gelijk aan 12 (twaalf) maal het laatstgenoten bruto maandsalaris. Werknemer kan deze afkoopmogelijkheid niet afdwingen.
UwJurist.nl

UwJurist.nl

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2015 17:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zijn A en B aan elkaar gelieerd? Zijn B en C aan elkaar gelieerd?

Het gaat namelijk in de kern om een verbod op enigerlei wijze, direct of indirect, zakelijke contacten te onderhouden met relaties van werkgever en/of aan deze relaties gelieerde vennootschappen.

En waarom koopt C het niet af in 1 keer? Dan treedt u wel gelijk in dienst zodat u cursussen kunt volgen. C kan een voorstel doen voor een bepaald bedrag (ik zou zeker niet beginnen met vergoeding voor een jaar, maar bijv. 6 maanden).
SWolfram007

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2015 17:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedrijf B is de perferred supplier voor inhuur van externe medewerkers voor Bedrijf C. Bedrijf B heeft mijn bedrijf (A) benaderd voor mankracht om in de vraag vanuit C te voorzien. Een verdere relatie naast wat ik zojuist geschetst heb is niet aanwezig.

C is bereid om in gesprek te gaan over de tegemoetkoming van dit bedrag, echter staat A niet open om in gesprek met C te gaan.
UwJurist.nl

UwJurist.nl

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2015 18:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga uit van wat u schrijft. C is dus geen relatie van A. Er is ook geen sprake van aan elkaar gelieerde bedrijven. Het beding is dan niet van toepassing.
SWolfram007

BerichtGeplaatst: wo 16 dec 2015 9:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk bedankt voor uw advies! Ik had eerder bij het juridisch loket na gevraagd of A een relatie van C was. Zij zeiden van wel en hier ging ik van uit.
Ik haal nog advies bij een advocaat. Als die hetzelfde als u meldt, weet ik dat ik zonder zorgen de overstap kan maken.
UwJurist.nl

UwJurist.nl

BerichtGeplaatst: wo 16 dec 2015 11:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laat nog even weten wat de andere jurist ervan vindt.
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 17 dec 2015 12:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is ongetwijfeld ook nog een contract tussen A, B en C staan waarin het een en ander op dit punt is geregeld. Daar bij jij niet aan gebonden, maar A, B en C wel.

UwJurist.nl

BerichtGeplaatst: do 17 dec 2015 14:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
Er is ongetwijfeld ook nog een contract tussen A, B en C staan waarin het een en ander op dit punt is geregeld. Daar bij jij niet aan gebonden, maar A, B en C wel.

Ongetwijfeld? Dat is wel heel stellig. Misschien is dat zo, misschien niet. Het lijkt mij overigens waarschijnlijker van niet, maar dat terzijde.
Bronza

Leeftijd: 32
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: do 17 dec 2015 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U kunt ook gewoon A vragen of zij C zien als een relatie en als zij hierop nee zeggen, dit schriftelijk laten vastleggen of per onderhandse akte
UwJurist.nl

UwJurist.nl

BerichtGeplaatst: do 17 dec 2015 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bronza schreef:
U kunt ook gewoon A vragen of zij C zien als een relatie en als zij hierop nee zeggen, dit schriftelijk laten vastleggen of per onderhandse akte

A vindt dat al getuige wat vraagsteller schrijft.
SWolfram007

BerichtGeplaatst: do 17 dec 2015 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Er is navraag gedaan (alvorens dit bericht te plaatsen), er is geen contract tussen A en C. Uiteraard is er een contract tussen A & B, maar daarin is geen relatiebeding tussen deze partijen opgenomen.

Kleine update, C heeft aangegeven dat ik mogelijk toch nog voor die 12 maanden als detavast aangenomen kan worden. Zeer goed nieuws, maar ik heb mijn zaak bij de jurist klaarliggen. Na het maken van een afspraak (ik wacht nog op bericht) wil ik toch langsgaan om te zien of het relatiebeding van toepassing is op mijn situatie. Zo niet bestaat de mogelijkheid om direct al de overstap te maken (wat uiteraard mijn voorkeur heeft).

Bij nieuws hou ik jullie op de hoogte.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 17 dec 2015 22:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie in het beding geen verbod op in dienst treden. Want 'zakelijk contact' interpreteer ik als B2B contact, het zij als bijvoorbeeld verkoper voor een nieuwe werkgever of als zelfstandige. Een dienstverband vind ik juist geen zakelijk contact.
Bekijk de homepage
SWolfram007

BerichtGeplaatst: vr 25 dec 2015 11:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Update:

Ik ben bij een jurist langsgegaan. Hij heeft aangegeven dat hij niet met volle zekerheid kan zeggen of het beding stand houdt. Hij heeft aangegeven dat dit waarschijnlijk voor de kantonrechter gebracht zal moeten worden om het beding te toetsen en eventueel niet geldig te verklaren. Aangezien dit vrij hoge kosten met zich mee zal brengen en omdat hierbij bedrijf A betrokken zal moeten zijn, heb ik besloten om dit niet te doen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds