Jeroen1967
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 04 dec 2015 20:32 Onderwerp: Oranje stoplicht valt niet meer op... |
|
|
Allen,
Een hypotetisch gevalletje wat me vandaag te binnen schoot: een oranje licht op een stoplicht heeft tot doel om de weggebruiker te waarschuwen voor naderend rood licht. Stoppen dus. Wat me echter nog wel eens overkomt is het volgende: 's ochtends als het nog donker is rij je 'op de automatische piloot' met een gangetje van 70 met de file mee, Je kijkt even opzij want "joh wat een gave wagen" of "wat is die fietser toch hard bezig". Op het moment dat je na ruim een seconde je blik weer op de weg richt valt je niets op, totdat je opeens vlak voor je neus een rood verkeerslicht ziet oplichten waar je dan heel soms nog net doorheen rijdt. Het oranje licht compleet gemist. Dom?
Nou, niet perse dom denk ik. Want de wegbeheerder heeft om de 50 meter een mooie lantaarnpaal gezet met fel licht van exact dezelfde kleur als het stoplicht. Dus als je vanuit 'even opzij' kijken weer terug op de weg kijkt is het nogal wiedes dat dat oranje stoplicht helemaal niet opvalt tussen de pakweg 25 lantaarnpaal lichten in je zicht.
Als je in die situatie nou een bon voor 'door rood rijden' krijgt, kan je dan iets met het gegeven dat de wegbeheerder het oranje stoplicht heeft gecamoufleerd in de zee van oranje lantaarnpaal lichten? Of komt dit niet door de giecheltoets en blijft het "had je maar beter moeten opletten"?
Groet,
Jeroen |
|