|
Auteur |
Bericht |
MRST
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: di 10 nov 2015 15:03 Onderwerp: Huurtoeslag/fraude HRA |
|
|
Beste medejuristen,
Ik zit met een vraag; Ik ben onlangs samen gaan wonen met mijn vriendin. Wij huren dit huis van een 65 jarige dame die samen met haar (nieuwe) man een yogastudio runt. In ons contract (wat door mij opgesteld is) staat dat wij ons kunnen inschrijven bij de gemeente, wat dan ook gebeurd is. Nu ik nog studeer en mijn vriendin minder is gaan werken/verdienen om bij te scholen, komen wij samen onder de huurtoeslaggrens van 34.500 euro en zouden wij natuurlijk graag deze toeslag krijgen.
Ik wilde toch even het fijne weten van de situatie van de verhuurster, nu zij afgelopen maand is getrouwd en nogal vaag was over haar woonsituatie. Wat blijkt; De betreffende dame woont nu bij haar nieuwe man maar staat volgens de gemeente alsnog op ons adres ingeschreven, zodat het getrouwde stel dubbele hypotheekrente aftrek te ontvangt. Dit is blijkbaar niet geheel ongewoon, maar wordt wel (uiteraard) als fraude aangemerkt; http://www.nu.nl/nugeld-overig/3749399/mogelijk-miljoenenfraude-met-hypotheekrenteaftrek.html
Het gaat om een twee-kamer appartement. Het is vrij onrealistisch om daar op papier een jong stel én een 65 jarige dame in te laten wonen. Daarbij komen wij in deze samenstelling wél weer boven de 34.500 euro uit, wat betekent dat wij geen huurtoeslag krijgen.
Kunnen wij hier als huurders gezeur mee krijgen? Is het niet veel verstandiger, ook voor haar gezien evt. boetes om deze vorm van fraude te stoppen, of is de pakkans zo klein dat hieruit waarschijnlijk geen gevolgen zullen voortvloeien?
Ik heb het uiteraard zelf proberen uit te zoeken, maar dit gaat mijn pet (voorlopig) nog te boven. Ik hoop dat iemand anders hier wel iets mee kan, alvast bedankt! |
|
|
|
 |
ArneL
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 10 nov 2015 18:41 Onderwerp: |
|
|
Even afgezien van de vraag of je veel last hiervan kunt verwachten is het m.i. aan te raden de gemeente te tippen. Aangezien men daar verantwoordelijk is voor het actueel houden van de basisregistratie personen zal er dan een adresonderzoek worden ingesteld. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 10 nov 2015 23:36 Onderwerp: Re: Huurtoeslag/fraude HRA |
|
|
MRST schreef: | In ons contract (wat door mij opgesteld is) staat dat wij ons kunnen inschrijven bij de gemeente, wat dan ook gebeurd is. |
Je bent sowieso verplicht je in te schrijven waar je daadwerkelijk woont. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: za 14 nov 2015 14:27 Onderwerp: |
|
|
Als huurder ben je niet verplicht rekening te houden met eventuele fraude van je verhuurder. |
|
|
|
 |
|