Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 0:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Werknemer, werkgever of eigenaar middelen aansprakelijk?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fverstegen

Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 01 nov 2015 22:15    Onderwerp: Werknemer, werkgever of eigenaar middelen aansprakelijk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een klein klussenbedrijf, een VOF. Helaas word ik geconfronteerd met een beetje een vervelende situatie.

Onlangs heb ik mijn pand laten schilderen. De schilder was werknemer bij een wat groter schilderbedrijf (7 man personeel). Bij aankomst ontdekten ze dat hun trap stuk niet open wilde schuiven, dus leende ik de schilder mijn trap. Helaas is mijn trap gaan schuiven, en de schilder viel en liep daarbij een rugblessure op.

Nu heb ik een brief ontvangen van het schildersbedrijf waarin ze aangeven alle kosten op mij te verhalen, omdat het mijn trap was die niet deugdelijk zou zijn geweest.

Alvorens ik mijn rechtsbijstandsverzekering inschakel vind ik het toch wel prettig om te weten wat hierover wettelijk geregeld is. Kunnen jullie mij wat verder helpen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 02 nov 2015 16:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als eerste is van belang dat de werknemer niet zelf "aansprakelijk" is voor de schade die hij heeft geleden. Een werknemer kan, buiten bewust en/of roekeloos gedrag, altijd zijn werkgever aansprakelijk stellen. Zijn werkgever is dus sowieso aansprakelijk voor de door de werknemer geleden schade.

Vervolgens is van belang in welke hoedanigheid jij de opdrachtnemer hebt gecontracteerd. Heb je dat als "ondernemer" gedaan, dus in het kader van beroep of bedrijf? Of heb je dat als particulier gedaan? Als particulier mag er namelijk (vrijwel) niets van jou verwacht worden voor wat betreft de (on)deugdelijkheid van de ruimte waarin de werknemer van opdrachtnemer zijn werk moest verrichten. Diens werkgever was dan verplicht om een fatsoenlijke trap mee te geven, en duidelijke instructies te geven voor wat betreft het gebruik van andermans eigendommen.

Als jij in het kader van beroep en/of bedrijf de opdracht hebt verstrekt, dan is de werkgever nog steeds aansprakelijk, maar ben jij ook verantwoordelijk voor de werkruimte van de "werknemers" die je niet onder contract hebt staan, zie 7:658 lid 4 BW. Vergelijkbare bepalingen staan ook in boek 6 BW met betrekking tot eventuele schade die zo'n werknemer aan derden zou toebrengen.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 02 nov 2015 23:47    Onderwerp: Re: Werknemer, werkgever of eigenaar middelen aansprakelijk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fverstegen schreef:
omdat het mijn trap was die niet deugdelijk zou zijn geweest.

Het gaat hier om aansprakelijkheid op grond van art. 6:173 lid 1 BW:
Quote:
De bezitter van een roerende zaak waarvan bekend is dat zij, zo zij niet voldoet aan de eisen die men in de gegeven omstandigheden aan de zaak mag stellen, een bijzonder gevaar voor personen of zaken oplevert, is, wanneer dit gevaar zich verwezenlijkt, aansprakelijk, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij dit gevaar op het tijdstip van ontstaan daarvan zou hebben gekend.

Het is bekend dat een ondeugdelijke trap een bijzonder gevaar oplevert. De "tenzij"-clausule gaat hier niet op, want als TS van de ondeugdelijkheid op de hoogte zou zijn geweest, had hij onder de gegeven omstandigheden de trap uiteraard niet mogen uitlenen.

De vraag is natuurlijk nog wel of de trap wel ondeugdelijk was. Ook met een volledig deugdelijk trap kan het misgaan als de gebruiker ervan niet voorzichtig genoeg is. Als er met de trap niets mis was, is TS uiteraard niet aansprakelijk.

(Aansprakelijkheid op een andere grond zie ik niet.)

edit: Oeps, ik zie art. 6:181 BW over het hoofd:
Quote:
1. Worden de in de artikelen 173, 174 en 179 bedoelde zaken, opstallen of dieren gebruikt in de uitoefening van een bedrijf, dan rust de aansprakelijkheid uit de artikelen 173 lid 1, 174 lid 1 en lid 2, eerste zin, en 179 op degene die dit bedrijf uitoefent, tenzij het een opstal betreft en het ontstaan van de schade niet met de uitoefening van het bedrijf in verband staat.

2. Wanneer de zaken, opstallen of dieren in de uitoefening van een bedrijf worden gebruikt door ze ter beschikking te stellen voor gebruik in de uitoefening van het bedrijf van een ander, dan wordt die ander als de uit hoofde van het vorige lid aansprakelijke persoon aangemerkt.

De door TS uitgeleende trap werd gebruikt in de uitoefening van het ingehuurde schildersbedrijf. Dat schildersbedrijf is dus aansprakelijk.

Lid 2 is hier niet van toepassing: het uitlenen van de trap door TS maakt geen deel uit van zijn bedrijfsvoering. Maar zelfs al zou dat anders zijn geweest, zou dus nog steeds het schildersbedrijf aansprakelijk zijn.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds