|
Auteur |
Bericht |
MJFer
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 17 nov 2015 20:49 Onderwerp: Bewijslast vandalisme ivm verzekering |
|
|
Onlangs zijn in een pand van mij vier ramen ingegooid. Een buurman heeft twee jongens (13 jaar) 's middags op heterdaad betrapt bij het ingooien van het laatste raam. De jongens geven aan dat zij de andere drie ramen niet hebben ingegooid. Eerder had de buurman al gezien dat ze elders ook kattenkwaad aan het uithalen waren. Diezelfde ochtend was ik in het pand en waren de ramen nog heel. De jongens zijn gedekt door de avp van de ouders.
Is het aan mij om te bewijzen dat de jongens de andere ramen ook hebben ingegooid? Of is het aannemelijk dat ze de ramen hebben ingegooid en is het aan de jongens (ouders) om te bewijzen dat ze dat niet hebben gedaan? Waar kan ik de van toepassing zijnde regel vinden in BW?
Dank! |
|
|
|
 |
ArneL
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 18 nov 2015 0:44 Onderwerp: Re: Bewijslast vandalisme ivm verzekering |
|
|
MJFer schreef: | Is het aan mij om te bewijzen dat de jongens de andere ramen ook hebben ingegooid? Of is het aannemelijk dat ze de ramen hebben ingegooid en is het aan de jongens (ouders) om te bewijzen dat ze dat niet hebben gedaan? Waar kan ik de van toepassing zijnde regel vinden in BW? | In beginsel drukt de bewijslast voor de gehele schade op jou, maar het is niet ongebruikelijk dat de rechter vermoedt dat ook de andere ramen vernield zijn door die jongens (vgl. Rb Alkmaar 4 mei 2005, ECLI:NL:RBALK:2005:AT6072). De andere partij(en) mogen dan wel tegenbewijs aandragen om dit bewijsvermoeden te ontzenuwen. Een en ander volgt uit de algemene bepaling art. 150 Rv. |
|
|
|
 |
|