|
Auteur |
Bericht |
Dennis S
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 5
|
Geplaatst: ma 23 mrt 2015 15:50 Onderwerp: Aansprakelijkheid cateraar? |
|
|
Beste allen,
Ik vroeg mij af wie er aansprakelijk te stellen is indien iemand letselschade oploopt door het eten van voedsel dat door een ingehuurde cateraar (opdrachtnemer) is bereid en wordt geserveerd, ten tijde van een evenement dat plaatsvindt in het gebouw van opdrachtgever.
Ik hoor het graag! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 23 mrt 2015 23:34 Onderwerp: Re: Aansprakelijkheid cateraar? |
|
|
Dennis S schreef: | Ik vroeg mij af wie er aansprakelijk te stellen is indien iemand letselschade oploopt door het eten van voedsel dat door een ingehuurde cateraar (opdrachtnemer) is bereid en wordt geserveerd, ten tijde van een evenement dat plaatsvindt in het gebouw van opdrachtgever. |
De gelaedeerde kan in ieder geval de cateraar / opdrachtnemer aansprakelijk stellen (aangenomen dat die nalatig is geweest).
Voor wat betreft de opdrachtgever kun je kijken naar:
art. 6:171 BW schreef: | Indien een niet ondergeschikte die in opdracht van een ander werkzaamheden ter uitoefening van diens bedrijf verricht, jegens een derde aansprakelijk is voor een bij die werkzaamheden begane fout, is ook die ander jegens de derde aansprakelijk. |
De vraag is dus of de cateraar de fout heeft begaan bij het verrichten van werkzaamheden ter uitoefening van het bedrijf van de opdrachtgever.
Zie voor hoe dit criterium dient te worden uitgelegd hier en hier. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
gveen1990
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: di 14 apr 2015 14:07 Onderwerp: Re: Aansprakelijkheid cateraar? |
|
|
Dennis S schreef: | Beste allen,
Ik vroeg mij af wie er aansprakelijk te stellen is indien iemand letselschade oploop |
als er sprake is van een causaal verband, zie ik geen reden waarom niet.
Artikel 107 Burgerlijk Wetboek Boek 6 |
|
|
|
 |
|