gveen1990
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: di 14 apr 2015 13:53 Onderwerp: onverschuldigde betaling zorgverzekering |
|
|
Ik heb een vraag met betrekking op het eigen risico van de zorgverzekering.
De feiten:
Op 2014-02-04 is mijn eigen risico van 350,- gevorderd voor een behandeling in het ziekenhuis in 2013.
Aangezien de betreffende zorgverzekering een 'online verzekering' is stuurt ze geen post. waardoor ik de vordering te laat heb opgemerkt, hierdoor zijn er incasso kosten in rekening gebracht. Al deze kosten heb ik door middel van een gespreide betaling betaald aan het betreffende incassobureau. Er van uit gaande dat de zaak hiermee was afgedaan.
Echter tot mijn verbazing ontving ik in oktober 2014 een bedrag van 350,- op mijn bankrekening afkomstig van de zorgverzekering. Om problemen te voorkomen heb ik de verzekering gebeld deze deelde mij mede, dat deze terugbetaling juist was met de reden dat, er achteraf toch iets was misgegaan bij de zorgverzekering (wat precies was toen de tijd niet duidelijk) maar ik had in ieder geval recht op de teruggave. Om ook de toekomstige problemen te voorkomen, heb ik nogmaals gevraagd of het bedrag correct was en of in de toekomst dit bedrag niet nog eens in rekening gebracht zal worden. Dit werd telefonisch bevestigd door de klantenservice.
In januari 2015 kreeg ik echter het bericht dat ik een bedrag moest betaling van 350,-, de klantenservice kon mij telefonisch vertellen dat, tot mijn verbazing, het bedrag nu toch weer in rekening gebracht wordt, met de reden dat het ziekenhuis destijds een fout heeft gemaakt, en dat die fout nu hersteld is.
De vraag:
Dat de manier waarop de betreffende zorgverzekering zaken doet niet netjes is mag duidelijk wezen.
Maar mijn vraag is kan ik hier wat tegen doen?
Jurisprudentie kan ik niet vinden betreft een gelijkwaardige casus, waardoor mijn hoop minder wordt.
Echter zat ik de denken aan onverschuldigde betaling (6:204 BW), maar omdat het in het tweede geval dit niet het geval is, mag een onverschuldigde betaling die teruggevorderd is, achteraf alsnog inrekening gebracht worden als een verschuldigde betaling?
Alle andere ideeën zijn welkom. |
|