|
Auteur |
Bericht |
janssenj
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 02 apr 2011 21:17 Onderwerp: Vordering schuld |
|
|
Ik vraag jullie advies in de volgende zaak:
Ik heb een rechtzaak in hoger beroep gewonnen tegen een makelaar. Deze zal mij op basis van het vonnis proceskosten en schade moeten vergoeden.
Nu weet ik dat deze makelaar (B.V.) weinig bezit (alles geleased) maar wel een goedlopend bedrijf is volgens mij.
Hij geeft al aan mij niet te kunnen(willen?) betalen en ik overweeg nu beslaglegging.
Wat is voor mij de beste strategie om toch mijn geld te krijgen?
Kan ik het bedrijf als grote schuldeiser niet opeisen en overnemen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 02 apr 2011 21:53 Onderwerp: |
|
|
Ik begrijp dat je een vordering hebt op de BV.
Je kunt op de BV zelf (dat wil zeggen op de aandelen in de BV die in het bezit zijn van de aandeelhouders) geen beslag leggen. Wel kun je het faillissement van de BV aanvragen (heb je weliswaar nog een steunvordering voor nodig). Of uit een faillissement veel geld is te verwachten is voor mij niet te zeggen. Vooralsnog lijkt het mij echter meer voor de hand te liggen om beslag te leggen op bezittingen, banktegoeden, vorderingen, etc. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
janssenj
|
Geplaatst: za 02 apr 2011 21:59 Onderwerp: |
|
|
Wat als ik daardoor maar zeg 15% van mijn vordering betaald krijg?
Mag het bedrijf dan gewoon doordraaien zonder mij verder te betalen?
Hoe kom ik erachter of er een tweede schuldeiser is?
Ik wil anders het bedrijf wel overnemen; zijn hier mogelijkheden voor? |
|
|
|
 |
janssenj
|
Geplaatst: zo 03 apr 2011 1:21 Onderwerp: |
|
|
Het bedrijf X waar het om gaat is een 15 jaar oude B.V. met een goede naamsbekendheid. De bedrijfsomschrijving van dit bedrijf is: Bemiddeling in huur en verhuur van woonruimte.
Sinds kort heeft dit bedrijf onder dezelfde naam een franchise organisatie (B.V.) opgezet: De bedrijfsomschrijving van de franchisegever is: Het aansturen en organiseren van een franchise-organisatie. Zij hebben inmiddels al enkele franchisenemers in diverse steden.
Nu is de handelsnaam natuurlijk van waarde en ik vraag me af wie nu eigenaar is van deze handelsnaam, de hoofd B.V. of de franchisegever B.V.
Kan ik beslag laten leggen op de handelsnaam van de hoofd B.V. en hiermee de makelaar dwingen om mij te betalen? |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: zo 03 apr 2011 14:00 Onderwerp: |
|
|
Ik vermoed dat het praktischer is om beslag te leggen op (bijv.) een vordering van het bedrijf; dat kan een bedrag zijn dat een opdrachtgever verschuldigd is aan de BV, of een eventueel tegoed op de bankrekening van de BV.
Of beslag op een handelsnaam mogelijk is en wat het oplevert zou ik zo 1-2-3 niet durven zeggen. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
janssenj
|
Geplaatst: zo 03 apr 2011 14:53 Onderwerp: Beslag op agioreserve |
|
|
Ik weet dat er in het bedrijf een flinke agioreserve in de boeken staat.
Kan ik hier beslag op leggen? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 03 apr 2011 16:17 Onderwerp: |
|
|
Beslag leg je op iets dat te executeren is, het zij onder de debiteur, het zij onder debiteuren van de debiteur. Agio is niet te executeren. |
|
|
|
 |
|