Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 0:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

buitengerechtelijke incassokosten
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jdb1

Leeftijd: 81
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2005 0:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Het rapport stelt de redelijk te vorderen incassokosten vast aan de hand van een staffel op basis van de hoogte van de vordering. Met de daadwerkelijk verrichte werkzaamheden wordt geen rekening gehouden.

Zij het dat er wel "daadwerkelijk" werkzaamheden verricht moeten zijn die meer inhouden dat een enkele aanmaning, begrijp ik ook uit jou voorbeeldbrief.

Quote:
De gerenomeerde incassobedrijven hanteren allemaal Voorwerk II. Ik kan mij niet voorstellen dat er veel bureaus zijn die hiervan afwijken.

Zij het dat ze kosten proberen te innen die (nog) niet gemaakt zijn, want slechts die aanmaning en waar ze dus geen recht op hebben. Hoe zie jij dat ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jdb1

BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2005 23:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik reageer maar even op mijn eigen posting. Ook anderen mogen reageren.

jdb1 schreef:
Suijkerbuijk schreef:
Het rapport stelt de redelijk te vorderen incassokosten vast aan de hand van een staffel op basis van de hoogte van de vordering. Met de daadwerkelijk verrichte werkzaamheden wordt geen rekening gehouden.

Zij het dat er wel "daadwerkelijk" werkzaamheden verricht moeten zijn die meer inhouden dat een enkele aanmaning, begrijp ik ook uit jou voorbeeldbrief.

Quote:
De gerenomeerde incassobedrijven hanteren allemaal Voorwerk II. Ik kan mij niet voorstellen dat er veel bureaus zijn die hiervan afwijken.

Zij het dat ze kosten proberen te innen die (nog) niet gemaakt zijn, want slechts die aanmaning en waar ze dus geen recht op hebben. Hoe zie jij dat ?

Ik begrijp best dat een incassobureau ergens moet beginnen, maar waarom dan in dit stadium de "verkeerde" soort kosten claimen n.l. buitengerechtelijke incassokosten ipv "buitengerechtelijke procedurevoorbereidingskosten" (ik bedenk er maar een naam voor), die staffel is dan ook nog niet van toepassing.
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 22 sep 2005 16:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Klopt, als een gedaagde in een procedure aangeeft dat er geen buitengerechtelijke werkzaamheden hebben plaatsgevonden, wordt het moeilijk. Maar als een gedaagde reageert, gaat het gemachtigdensalaris weer omhoog, omdat er meer acties nodig zijn.

Quote:
Ik begrijp best dat een incassobureau ergens moet beginnen, maar waarom dan in dit stadium de "verkeerde" soort kosten claimen n.l. buitengerechtelijke incassokosten ipv "buitengerechtelijke procedurevoorbereidingskosten" (ik bedenk er maar een naam voor), die staffel is dan ook nog niet van toepassing.

Er een andere naam voor verzinnen maakt geen verschil. Wil je vergoeding voor werkzaamheden die je verricht om een vordering te incasseren buiten rechte, dan vallen die onder het kopje "buitengerechtelijke incassokosten". Dit geld bijvoorbeeld ook voor "administratiekosten" die veel bedrijven hanteren bij het verzenden van herinneringen.
jdb1

BerichtGeplaatst: do 22 sep 2005 22:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt Suijkerbuijk, ik ben er bijna uit (denk ik):
Quote:
Er een andere naam voor verzinnen maakt geen verschil. Wil je vergoeding voor werkzaamheden die je verricht om een vordering te incasseren buiten rechte, dan vallen die onder het kopje "buitengerechtelijke incassokosten". Dit geld bijvoorbeeld ook voor "administratiekosten" die veel bedrijven hanteren bij het verzenden van herinneringen.

Neem nu mijn geval van die ene aanmaning (van nog andere kosten is geen sprake):

Zolang er nog geen sprake is van een te voeren procedure, vallen de kosten hiervan onder "buitengerechtelijke incassokosten", begrijp ik uit je uitleg.

Zodra er wel een procedure wordt gevoerd, zal de kantonrechter dit (waarschijnlijk) afwijzen als buitengerechtelijke kosten omdat het dan als procedure voorbereidingskosten etc. wordt aangemerkt.
De (enige) eis tot betalen van die "buitengerechtelijke kosten" moet dan toch eveneens afgewezen worden, verder valt er niets te eisen. Kan de rechter mij dan toch nog een z.g. kostenveroordeling o.i.d. opleggen ??
Suijkerbuijk

BerichtGeplaatst: vr 23 sep 2005 9:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De (enige) eis tot betalen van die "buitengerechtelijke kosten" moet dan toch eveneens afgewezen worden, verder valt er niets te eisen. Kan de rechter mij dan toch nog een z.g. kostenveroordeling o.i.d. opleggen ??

Als de hele vordering van de eiser wordt afgewezen, dan worden er ook geen kosten op jou verhaald.
Leuker nog, de eiser kan veroordeeld worden om jou kosten te vergoeden, bijvoorbeeld als je rechtsbijstand hebt ingeschakeld, dan krijg je gemachtigdensalaris.
jdb1

BerichtGeplaatst: vr 23 sep 2005 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt, ik snap het. De brief van mij hebben ze ontvangen en bericht teruggestuurd, dat ze de zaak in onderzoek hebben. Ik wacht af..
Dr. Default

Leeftijd: 66
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: za 09 mei 2009 15:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="jdb1"]Bedankt Suijkerbuijk, ik ben er bijna uit (denk ik):
[quote]
Ook van mij bedankt!

Ik had al iets soortgelijks gedacht naar aanleiding van de Voor-werk teksten, maar je uiteenzetting is to the point en verhelderend.

Ik heb Fa-med een licht aangepaste versie van je brief verzonden, zal in 2009 vast niet veel anders zijn dan in 2005.
timtom

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 10 sep 2009 0:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Euh,sorry, maar helaas moet ik jou teleurstellen.
-€ 35,- registratiekosten is heel normaal, maar mag dus niet !.
-Salaris gemachtigde rechtbank mag dus ook niet vooraf in rekening worden gebracht, maar is ook standaard. mooi verdient als je voor de rechtzitting de volledige nota betaald, incl. salaris.

Niet alleen Fah-Med staat er om bekend veel te hoge kosten te berekenen ( en het orginele facturen "vergeten" te verzenden. In mijn geval heb ik mijn tandarts gebeld, en die bood aan om bij hun op kantoor de nota te betalen. Zouden het wel oplossen met fah-med )

Ook het Nuon staat er om bekend om veel te hoge incassokosten te rekenen. € 50,- ongeacht de hoogte van de nota, wat totaal tegen de regels van voorwerk in gaat. Ik vind het heel vreemd dat hier nog steeds niets tegen gedaan is.
Suijkerbuijk

BerichtGeplaatst: do 10 sep 2009 10:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Euh,sorry, maar helaas moet ik jou teleurstellen.

Welk gerenomeerd incassobureau wijkt daar dan van af?

Quote:
-€ 35,- registratiekosten is heel normaal, maar mag dus niet !.

Als buiten die registratiekosten ook nog een post buitengerechtelijke incassokosten wordt gevorderd, kan dat inderdaad niet. Die kosten worden vallen ook onder buitengerechtelijke incassokosten.

Quote:
-Salaris gemachtigde rechtbank mag dus ook niet vooraf in rekening worden gebracht, maar is ook standaard. mooi verdient als je voor de rechtzitting de volledige nota betaald, incl. salaris.

Heb je het dan over de situatie dat de schuldenaar al gedagvaard is, maar tussen de dagvaarding en de zitting bij de rechtbank betaald?

Ik heb inderdaad wel eens gezien dat incassobureaus dan ook aangeven dat de gemachtigdensalaris (uitgaande van een verstekzaak) dient te worden betaald. Ik kan de logica daarachter wel zien. Het overgrote deel van de werkzaamheden is dan al verricht (opstellen dagvaarding e.d.). Het enige dat het incassobureau na de dagvaarding nog moet verrichten is het al dan niet aan de rechtbank toesturen van de dagvaarding.
timtom

Leeftijd: 60
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 10 sep 2009 11:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

De meeste, als ze de kans krijgen. Je moet altijd goed lezen en rekenen.

Quote:
Heb je het dan over de situatie dat de schuldenaar al gedagvaard is, maar tussen de dagvaarding en de zitting bij de rechtbank betaald?

Quote:
Ik heb inderdaad wel eens gezien dat incassobureaus dan ook aangeven dat de gemachtigdensalaris (uitgaande van een verstekzaak) dient te worden betaald. Ik kan de logica daarachter wel zien. Het overgrote deel van de werkzaamheden is dan al verricht (opstellen dagvaarding e.d.). Het enige dat het incassobureau na de dagvaarding nog moet verrichten is het al dan niet aan de rechtbank toesturen van de dagvaarding.

Nee, ik heb het over de gedagvaarde de kans krijgt om het gehele bedrag, inclusief incassokosten e.d, vóór de zitting kan betalen om deze zitting én de extra kosten die daar bij komen te voorkomen. Ik heb zelf al eens meegemaakt dat ik het geheel openstaande heb betaald, maar weigerde die € 100,- salaris gemachtigde ( loon voor het mannetje dat bij de rechtszaak aanwezig is ). De deurwaarder liet de zaak evengoed, om dat bedrag, voorkomen. Rechter heeft mij gelijk gegeven en kosten waren voor de eiser.
Het werk wat het incasso/deurwaarder verricht, die kosten worden al gedekt door de incassokosten en dagvaardingskosten. Salaris gemachtigde heeft hier dus niets meer mee te maken, want hun werk is dan allang gedaan.[/quote]
Suijkerbuijk

BerichtGeplaatst: do 10 sep 2009 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nee, ik heb het over de gedagvaarde de kans krijgt om het gehele bedrag, inclusief incassokosten e.d, vóór de zitting kan betalen om deze zitting én de extra kosten die daar bij komen te voorkomen.

Over die situatie had ik het.

Quote:
Ik heb zelf al eens meegemaakt dat ik het geheel openstaande heb betaald, maar weigerde die € 100,- salaris gemachtigde ( loon voor het mannetje dat bij de rechtszaak aanwezig is ).

Het gemachtigdensalaris is niet alleen voor aanwezigheid bij zittingen, maar geldt voor de gehele gerechtelijke procedure. Dus ook het opstellen van processtukken waaronder ook de dagvaarding.

Die € 100,-- zal gebaseerd zijn op het gemachtigdensalaris dat bij een verstekzaak wordt toegekend. Bij een verstekzaak is er geen "mannetje aanwezig bij de rechtszaak". Het is een papieren procedure.
En na dagvaarding zijn behoudens het toesturen van de reeds betekende dagvaarding aan de rechtbank voor het incassobureau geen verdere werkzaamheden te verrichten. Het grootste deel van het werk waar het gemachtigensalaris op ziet is dan al verricht.

Quote:
De deurwaarder liet de zaak evengoed, om dat bedrag, voorkomen. Rechter heeft mij gelijk gegeven en kosten waren voor de eiser.

Door alsnog te betalen is de in de dagvaarding genoemde vordering tot 0 gereduceerd. Er is dan niets meer over voor de rechter om toe te wijzen, en gemachtigensalaris wordt alleen toegewezen als een vordering wordt toegewezen.
De deurwaarder had zo'n uitspraak ook kunnen voorzien.

Had de deurwaaarder trouwens bij de rechtbank aangegeven dat je al betaald had, of heb jij dat toen zelf gedaan?
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46

BerichtGeplaatst: do 10 sep 2009 18:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:

Zo'n beetje allemaal. Je kunt beter vragen: welk gerenomeerd incassobureau wijkt daar niet vanaf. Intrim Justitia wijkt er bijvoorbeeld vanaf.

Leeftijd: 62

BerichtGeplaatst: zo 03 apr 2011 18:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Quote:
Nee, ik heb het over de gedagvaarde de kans krijgt om het gehele bedrag, inclusief incassokosten e.d, vóór de zitting kan betalen om deze zitting én de extra kosten die daar bij komen te voorkomen.

Over die situatie had ik het.

Quote:
Ik heb zelf al eens meegemaakt dat ik het geheel openstaande heb betaald, maar weigerde die € 100,- salaris gemachtigde ( loon voor het mannetje dat bij de rechtszaak aanwezig is ).

Het gemachtigdensalaris is niet alleen voor aanwezigheid bij zittingen, maar geldt voor de gehele gerechtelijke procedure. Dus ook het opstellen van processtukken waaronder ook de dagvaarding.

Die € 100,-- zal gebaseerd zijn op het gemachtigdensalaris dat bij een verstekzaak wordt toegekend. Bij een verstekzaak is er geen "mannetje aanwezig bij de rechtszaak". Het is een papieren procedure.
En na dagvaarding zijn behoudens het toesturen van de reeds betekende dagvaarding aan de rechtbank voor het incassobureau geen verdere werkzaamheden te verrichten. Het grootste deel van het werk waar het gemachtigensalaris op ziet is dan al verricht.

Quote:
De deurwaarder liet de zaak evengoed, om dat bedrag, voorkomen. Rechter heeft mij gelijk gegeven en kosten waren voor de eiser.

Door alsnog te betalen is de in de dagvaarding genoemde vordering tot 0 gereduceerd. Er is dan niets meer over voor de rechter om toe te wijzen, en gemachtigensalaris wordt alleen toegewezen als een vordering wordt toegewezen.
De deurwaarder had zo'n uitspraak ook kunnen voorzien.

Had de deurwaaarder trouwens bij de rechtbank aangegeven dat je al betaald had, of heb jij dat toen zelf gedaan?

Ik haal dit omhoog zodat ik hier geen nieuw topic over hoef te starten.
Over het 'salaris gemachtigde' lees ik tegenstrijdige dingen; het lijkt een grijs gebied te zijn. Of wel/niet geëist mag worden OM een zitting te voorkomen, blijkt alleen als de deurwaarder de zitting daarom toch laat doorgaan?

Die kosten 'salaris gemachtigde €60' staan in een bij mij bekende dagvaarding, niet in de dagvaarding zelf vermeld. Na ondertekening volgt een bladzijde waarop nog eens de kosten (nu ook incl. exploot) bij elkaar opgeteld worden. En daarbij staat ineens de post 'salaris gemachtigde'.
Als de kantonrechter de ingebrachte dagvaarding onder ogen krijgt, is daarbij dan ook die blz ? Of krijgt de kantonrechter de dagvaarding tot en met de handtekening van de deurwaarder?

(salaris gemachtigde vind ik niet op de site waarop de tarieven voor ambthandelingen vermeld worden)
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds