Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 25 aug 2025 1:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

oplichting lijkt onderdeel van miljoenen zwendel/witwassen/
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
maria4

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2006 16:07    Onderwerp: oplichting lijkt onderdeel van miljoenen zwendel/witwassen/ Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eerder verhaalde ik hier van een geval van oplichting, mijn vriendin overkomen. Een soort loverboy (haar tennisleraar) heeft haar 40.000 Euro lichter gemaakt. (Zie de thread 'oplichting') Inmiddels komt de waarheid achter dit alles stukjes en beetjes aan het licht. Door reconstructie aan de hand van bewaarde dagboekaantekeningen, sms-jes, en e-mails.
Mijn vriendin is emotioneel en financieel uitgelepeld door een boef. Zij moet de psychologische schade daarvan herstellen. Dat is al erg genoeg. Maar nu blijkt dat genoemde boef /loverboy de loopjongen is van allerlei duistere types die in veel grotere zaken steken. Sommige nu teruggevonden e-mails lijken een soort code berichten voor criminele opdrachten van echte grote jongens aan hem. Voorts heb ik hier nu voor mij liggen een copie van een ondertekende bankgarantie van een grote Nederlandse/internationale bank (raden welke) aan een duister bedrijf (met naam, toenaam en registratienummers etc etc.) ter waarde van - schrik niet 150 miljoen dollar. Lijkt op fraude van binnenuit. Of op witwassen. Voorts hebben we via via uit het tennisgebeuren gehoord dat loverboy soms gewapend rondloopt en een schuld had aan de meneer van een bekende koffieshop hier ter plaatse.
We hebben dus zeer waarschijnlijk te maken met internationale drugshandel en een witwasoperatie of een andersoortig geval van zwendel via een bekende Nederlandse/ internationale bank.

Wat te doen: wie beschermt mijn vriendin als ze aangifte gaat doen? Als zij aangifte doet van deze "kleine"oplichting door loverboy, komt natuurlijk ook het echt grote kwaad aan het licht. Loverboy is maar een kleine jongen vergeleken met de echte grote boeven.
Zij moet zich bij die aangifte toch laten begeleiden door iemand die haar adviseert en beschermt . Wie? Peter R. de Vries? Een top-advocaat als Spong? of Plasman ? Waar te beginnen? Of moet zij zich maar stil houden en alleen haar eigen ziel trachten te repareren en die lullige 40.000 euro maar vergeten? Een prive detective inhuren? Maar waartoe?
En aangiften doen, dan kom je bij zo'n jong broekie, een adspirant hulpagent van het wijkpolitiebureau, dat is toch niks? Waar moeten we naartoe?
Bij voorbaat bedankt voor goede raad.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
maria4

BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2006 16:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bericht aan de moderator.
Ik bedoelde dit bericht te plaatsen in de rubriek strafrecht.
Niet bij rechtshulp. (Dat soort dingen weet ik zelf ook wel.)
Ik heb iets fout gedaan, mijn ekskuses.
Wilt U het bij strafrecht plaatsen of ergens anders waar het meer op zijn plaats is? Dank U.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2006 16:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oei Maria, nu leg je ons iets heel, heel erg zwaars voor.

Het Wetboek van Strafvordering kent diverse bepalingen over het aanmerken van iemand als bedreigde getuige. Dat is echter ter beoordeling van de rechter-commissaris en dan zit je bovendien al wat verder in een procedure dan het aangiftestadium.

Het belang van je vriendin is die 40.000 euro terug te krijgen en geen last meer te hebben van deze meneer. Maar er is inderdaad alle kans dat de andere dingen ook aan de orde komen (bijv. wanneer gevraagd wordt naar of zij een idee heeft van waarom hij haar dat geld afhandig maakte). Ik kan me voorstellen dat, als er werkelijk sprake is van een crimineel verband waar grote financiele belangen aan verbonden zijn, "men" niet zo blij zal zijn met het aanzwengelen van dat verhaal door je vriendin.

Soms komt een zaak ook aan het rollen via eigen informatie van de politie, bijvoorbeeld omdat de inlichtingendienst een (anonieme) tip heeft gekregen. Aan het nemen van die route heeft je vriendin niet veel, omdat ze daar niet haar geld mee terugkrijgt.

Mijn hart zegt: "Natuurlijk aangifte doen" en mijn verstand zegt: "Hm, denk er nog eens heeeeeel goed over na, de nieuwe omstandigheden in aanmerking nemend".

Ik ben benieuwd wat de rest er over denkt.
maria4

BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2006 17:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die 40.000 Euro krijgt ze waarschijnlijk toch nooit terug, behalve dan dat deel van de creditcardbetalingen die ze kan aanvechten omdat ze daarvoor geeh handtekening heeft gezet. Maar dat kan ze doen door brieven aan de creditcard maatschappij. Daar heeft ze de politie niet voor nodig, toch?
De rest van dat geld moet ze denk ik gewoon afschrijven. Jammer dan, stom geweest.
Het punt is meer: aangifte zou je willen doen omdat je hoopt dat de snoodaard gepakt wordt en toekomstige slachtoffers beschermd worden (tegen loverboy dus). Zoals je zegt, Simone, dan komt de rest natuurlijk ook op tafel en wat is dan het gevaar dat je over je afroept. De afweging is of je dat (welk?) risoco wilt lopen. Want inderdaad: boeven worden dus veel beter beschermd dan slachtoffers.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2006 20:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ja, 't is niet eens zozeer dat boeven beter beschermd zouden worden dan slachtoffers (dat vind ik namelijk niet echt), maar meer: sommige mensen hebben wat vervelender manieren om duidelijk te maken dat ze niet gecharmeerd zijn van je gedrag dan anderen. Door zoiets word je eigenlijk als slachtoffer dubbel gepakt.
maria4

BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2006 20:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt gelijk, Simone. Je formuleert eigenlijk precies wat ik bedoelde. Het vervelende blijft dus wel dat we met in een maatschappelijk en juridisch systeem leven waarin dit de feiten zijn. De boeven kunnen doorgaan met hun praktijken omdat wij ze - uit angst voor ergere dingen - niet aangeven.
Want dat is mijn conclusie inmiddels: Mijn vriendin moet zich vooral gedeisd houden.
Ik zal eens bellen met "Misdaad anoniem". Ik weet n.l. wel om welke bank het gaat en met welke schoften (wellicht zijn het schuilnamen) ze zaken doen. Het is die grote bank ( "de bank") die recentelijk wel meer in het nieuws was en waarvan de opperbaas nog een of andere prijs heeft gekregen.
Tel uit je winst (ja dat doen ze veel).
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds