Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
yogi
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
Berichten: 81
|
Geplaatst: wo 10 dec 2014 21:12 Onderwerp: Regres op leverancier/fabrikant |
|
|
Ik heb een vraag mbt het regresrecht:
Art. 7:25 BW: 1. Heeft de koper, in geval van een tekortkoming als bedoeld in artikel 24, een of meer van zijn rechten ter zake van die tekortkoming tegen de verkoper uitgeoefend, dan heeft de verkoper recht op schadevergoeding jegens degene van wie hij de zaak heeft gekocht, mits ook deze bij die overeenkomst in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf heeft gehandeld. Kosten ter zake van verweer worden slechts vergoed voor zover zij in redelijkheid door de verkoper zijn gemaakt.
Je kunt als verkoper dus aankloppen bij de fabrikant op het moment dat de consument bij jou al om schadevergoeding heeft gevraagd omdat het product non-conform was? Betekent dit dat je als verkoper dus altijd weer moet bewijzen aan fabrikant dat dit ook zo is? Hoe werkt dit in de praktijk: Als fabrikant heeft gezegd dat de economische levensduur van hun apparaat 10 jaar is. Vervolgens meldt consument zich bij verkoper met ondeugdelijk apparaat binnen 8 jaar en betaalt verkoper een deel aan consument. Kan verkoper dat deel weer terugvorderen bij fabrikant?
Uiteraard moet het niet gaat om normale slijtage... |
|
|
|
 |
Semper
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 4
|
Geplaatst: do 11 dec 2014 21:18 Onderwerp: |
|
|
Wanneer je als verkoper door een klant geconfronteerd wordt met non-conformiteit, dan kun je inderdaad op jouw beurt een vordering indienen bij de fabrikant dat het product aangeleverd heeft. Is ook logisch, waarom zou een verkoper immers dat recht ontnomen worden? Uiteraard gelden dan de normale regels voor bewijs.
De verkoper heeft gewoon een overeenkomst met de fabrikant. Is hij van mening dat die overeenkomst niet juist is nagekomen, dan zal hij bewijs moeten leveren van die stelling. Bewijs dat de consument eventueel heeft aangeleverd kun je dan als verkoper opnieuw in stelling brengen.
Erkenning van de verkoper aan de consument, levert echter niet automatisch ook non-conformiteit op in de overeenkomst tussen de fabrikant en de verkoper. Je leest dat terug in de bepaling: 'in geval van een tekortkoming'. Die zul je als verkoper dus moeten aantonen. Dat was denk ik het antwoord dat je zocht? |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|