Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 20:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aanhouding/oproeping van Belg in Amsterdam
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BruceBE

Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2014 16:36    Onderwerp: Aanhouding/oproeping van Belg in Amsterdam Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo leden van rechtenforum.nl,

Ik zit met een juridische vraag: ik ben op 21 april 2014 aangehouden door de politie in Amsterdam tijdens een 2 daags festivalletje. Ik woon al heel mijn leven in België. Ik ben naar het politiebureau moeten gaan en de hulpofficier van Justitie heeft daar een proces-verbaal opgemaakt, met de vermelding dat ik opgeroepen ben om op 15 september 2014 te verschijnen voor de rechtbank in Amsterdam. Aangezien ik op vakantie ben dan kan ik niet verschijnen die datum en gaat de rechter bij verstek oordelen.

Hieronder een situatieschets van mijn aanhouding:

Tijdens een 2 daags festival in Amsterdam ben ik op vrijdagavond, achter de bar binnengeglipt en zo een halfuurtje biertjes getapt, hoewel ik geen crew-member was. Allemaal goed en wel, de volgende avond doe ik het weer en wordt ik gesnapt uiteraard (ja, heel dom, alle mopjes terzijde). Omdat ik aanraking was gekomen met munten heeft de security de politie gebeld en ben ik aangehouden. Ik moest mee naar het politiebureau te Amsterdam. Daar heb ik vervolgens het bovenvermelde proces-verbaal meegekregen. Hierop staat als omschrijving van de overtreding: 'Hinderlijk gedrag in de horeca'.

Nu is mijn vraag: wat hangt mij nog boven het hoofd? Een (hoge) boete? Of wordt dit wegens het geringe belang van de feiten, en het feit dat ik in België woon geseponeerd?
Alsook: komt dit op mijn (Belgisch) strafblad?

Alvast bedankt voor de hulp!

Bruce
Bekijk profiel Stuur privé bericht
The Order

Leeftijd: 40

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2014 22:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat u een strafbeschikking hebt gekregen voor het "in een horecabedrijf de orde verstoren" (feitcode F122 Tekstenbundel voor misdrijven en Muldergedragingen). Het bedrag dat daar normaal voor staat is 370 euro. Hier kan positief en negatief van afgewezen worden.

U geeft aan niet te kunnen in verband met vakantie. U kunt hierover een brief danwel fax sturen aan de griffie van het gerecht waar u moet voorkomen. Als u hierin om uitstel verzoekt en dit onderbouwd met documenten is men vaak wel geneigd de zitting uit te stellen.

Deze overtreding wordt wel opgenomen in de Justitiele Documentatie (het strafblad). Deze informatie wordt niet uitgewisseld met de Belgische autoriteiten.
BruceBE

Leeftijd: 30
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2014 23:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor uw snel antwoord. Wel heb ik nog enkele bijkomende vragen.

Zelfs al was ik niet met vakantie, was ik waarschijnlijk niet opgedaagd na een afweging tussen de kosten en tijd van de verplaatsing met het belang dat ik effectief aanwezig ben. Is het mogelijk om een schriftelijk pleidooi op te sturen dat de rechter of officier van justitie dan (voor)leest of onderzoekt tijdens/voor de zitting? Of enige andere mogelijkheid om toch, via schriftelijke weg, een uiteenzetting van de feiten op te sturen, die kan helpen om de boete te verminderen? Of is ter plaatse opdagen de enige mogelijkheid?

Alvast erg bedankt
The Order

Leeftijd: 40

BerichtGeplaatst: di 02 sep 2014 9:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb gezocht maar ik kan het eerlijk gezegd niet vinden. Ik denk dat dit niet mogelijk is tenzij u een advocaat in de arm neemt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds