|
Auteur |
Bericht |
Ettena
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 12 jun 2014 23:29 Onderwerp: Vraag bij burgerlijk procesrecht, kort geding, sector kanton |
|
|
Mag de kantonrechter in kort geding vragen stellen aan iemand, die niet van tevoren als getuige is opgeroepen, maar ter zitting in het publiek aanwezig is en door een partij ter zitting wordt genoemd als getuige of in ieder geval als iemand, die informatie over een bepaald onderwerp zou kunnen verstrekken? - Bij voorbaat dank. Groeten, Ettena |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 13 jun 2014 4:04 Onderwerp: |
|
|
Ja. |
|
|
|
 |
Ettena
|
Geplaatst: vr 13 jun 2014 7:53 Onderwerp: Vraag bij burgerlijk procesrecht, kort geding, sector kanton |
|
|
Bedankt, maar mijn vraag was eigenlijk ook op grond waarvan dat mag (artikel ... BW15 of dgl.).
Naar mijn weten is er een duidelijke scheiding tussen publiek en getuigen (althans is dat zo b.v. in oppositieprocedures in octrooizaken). Door iemand in het publiek ad hoc tijdens de zitting te horen wordt die scheiding opgeheven. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: vr 13 jun 2014 10:00 Onderwerp: |
|
|
Er is geen artikel waar dat staat. De regels van het bewijsrecht worden in kort geding niet altijd gevolgd vanwege de aard en snelheid van de procedure. Als personen uit het publiek worden gehoord, zijn dat 'informanten' en geen getuigen in de zin van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering. |
|
|
|
 |
Ettena
|
Geplaatst: vr 13 jun 2014 10:18 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | Er is geen artikel waar dat staat. De regels van het bewijsrecht worden in kort geding niet altijd gevolgd vanwege de aard en snelheid van de procedure. Als personen uit het publiek worden gehoord, zijn dat 'informanten' en geen getuigen in de zin van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering. |
Dank voor het commentaar.
'informanten' zijn meer iets voor de geheime diensten, zou ik denken ;-)
Ja, de regels van het bewijsrecht worden niet altijd gevolgd in kort geding, maar dit detail kende ik nog niet. Is een zaak/vonnis in kort geding bekend waarin de rechter iemand uit het publiek heeft gehoord en die persoon de zaak heeft kunnen beïnvloeden? |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: vr 13 jun 2014 15:24 Onderwerp: |
|
|
Ettena schreef: | Dank voor het commentaar.
'informanten' zijn meer iets voor de geheime diensten, zou ik denken
Ja, de regels van het bewijsrecht worden niet altijd gevolgd in kort geding, maar dit detail kende ik nog niet. Is een zaak/vonnis in kort geding bekend waarin de rechter iemand uit het publiek heeft gehoord en die persoon de zaak heeft kunnen beïnvloeden? |
De term 'informant' wordt ook in de literatuur over dit onderwerp gebruikt. Het lijkt mij dat in ieder kort geding waar een informant is gehoord de zaak in enige mate is beïnvloed door de verklaringen van die informant. |
|
|
|
 |
|