Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 6:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

iphone update naar IOS7 blokkeert toestel, Apple doet niets
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vulpen

Leeftijd: 105
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 30 apr 2014 19:47    Onderwerp: iphone update naar IOS7 blokkeert toestel, Apple doet niets Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iets meer dan een jaar geleden kocht mijn vriendin via marktplaats een iPhone 4S. Om het risico op een gestolen exemplaar te beperken is deze tegen een marktconforme prijs (400+) gekocht en bij de mensen thuis opgehaald. De eigenaar was de aankoopbon kwijt maar had wel een ruilbon van de apple store in Amsterdam waarop het toestel staat (met IMEI en serienummer) welke hij kreeg als vervanging van zijn onder garantie aangeboden defecte iPhone 4S.

Ik was bij de koop aanwezig en heb gecontroleerd of het toestel helemaal leeg was en niet geregistreerd was onder een account. Thuis heeft mijn vriendin de telefoon zonder problemen gekoppeld aan haar Apple ID en iCloud account. So far so good.

Afgelopen zondag besloot ik voor haar de telefoon up te daten naar software versie IOS7. Dit verliep zonder problemen maar na nu het toestel in te schakelen vraagt deze vrijwel direct om een Apple ID wat gekoppeld is aan dit toestel. Dit is een nieuwe anti-diefstal functie in IOS7 waarbij het toestel op de servers van Apple het ID gekoppeld aan het toestel opvraagt en de gebruiker verplicht dit in te voeren. Het probleem: het ID dat de telefoon vraagt (weergegeven als G......@gmail.com) is niet dat van mijn vriendin en zonder het ID en wachtwoord kom je niet meer in de telefoon.

De Apple store in Amsterdam geeft aan dat alleen de originele eigenaar deze kan verwijderen door het apparaat uit zijn online iCloud dashboard te verwijderen. Maar het is meer dan een jaar geleden en wij weten niet meer exact waar dit was en hoe deze persoon heet. Bovendien kan Apple niet verklaren waarom het toestel al die tijd (en ook nu nog) tevens gekoppeld is aan de ID van mijn vriendin (dit kan normaal niet). Als het aan het begin al niet gewerkt had waren we direct terug gegaan.

Helaas wil Apple niets doen. Een email naar de gebruiker van dit account zou voldoende kunnen zijn, of een onderzoek, want hoe kan het dat de telefoon ook nog steeds bij mijn vriendin in haar iCloud zit. Alleen met de originele aankoopbon willen ze dit in behandeling nemen (zonder toezeggingen). Zonder bon gaan ze er niet naar kijken. De werkorder van de omruiling, het feit dat ze hem al meer dan een jaar heeft en het feit dat hij onder haar ID geregistreerd is maakt voor Apple niet uit.

Kunnen wij Apple verplichten met een oplossing te komen? Wij hebben ter goeder trouw een iPhone gekocht die altijd heeft gefunctioneerd maar nu onverwacht zonder waarschuwing door een update niet langer bruikbaar is. Terug naar de ouder situatie (voor de update) kan niet, hij zal blijven vragen om de onbekende ID.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen

Leeftijd: 29
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 30 apr 2014 20:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien moet je het eerder bij de verkoper zoeken... Als hij ter slechter trouw een iPhone heeft verkocht?
Bekijk de homepage
vulpen

BerichtGeplaatst: wo 30 apr 2014 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is ook het antwoord van Apple en maakt het helaas een korte discussie.

Mijn probleem zit hem in het feit dat Apple een wijziging doorvoert (IOS7) waardoor de telefoon nu ineens niet meer bruikbaar is. Naar mijn mening kunnen we aannemelijk maken dat de telefoon niet gestolen is (ruilbon).

De verkoper kunnen we helaas niet meer achterhalen. Destijds afgesproken per telefoon. Ik weet in welke plaats, maar naam en adres weten we echt niet meer...
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 30 apr 2014 21:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En een mailtje naar de verkoper?
U heeft zijn email toch?
vulpen

BerichtGeplaatst: wo 30 apr 2014 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Neen, dat heb ik niet. Het is meer dan een jaar geleden en het is destijds via marktplaats telefonisch afgesproken. Het huisadres is over de telefoon doorgegeven, op een briefje geschreven en we zijn direct die kant op gereden. We weten in welke plaats het was, maar daar houdt het helaas helemaal op.

Ik begrijp dat dit in eerste instantie ons eigen probleem is, het is echter Apple die een (tweedehands) gekocht product met een update onbruikbaar maakt.

Het is tevens niet 100% zeker of dit ID wel de voorgaande eigenaar betreft. Logischerwijs is dit het geval, echter aangezien mijn vriendin de telefoon onder haar eigen ID in haar iCloud had staan kan dit niet kloppen.
vulpen

BerichtGeplaatst: wo 30 apr 2014 21:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
U heeft zijn email toch?

Ik bedenk me nu dat je waarschijnlijk doelt op het adres dat door de iPhone wordt weergegeven. Ik heb deze niet onherkenbaar gemaakt voor het forum, hij wordt op de iPhone al onherkenbaar weergegeven als G......@gmail.com

Bij Apple hebben ze de gegevens, maar die delen ze niet (snap ik) en ze willen eveneens niet via deze mail controleren of deze telefoon inderdaad verkocht is en het op een fout berust (snap ik niet).
vulpen

BerichtGeplaatst: wo 30 apr 2014 21:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Neen, dat heb ik niet. Het is meer dan een jaar geleden en het is destijds via marktplaats telefonisch afgesproken. Het huisadres is over de telefoon doorgegeven, op een briefje geschreven en we zijn direct die kant op gereden. We weten in welke plaats het was, maar daar houdt het helaas helemaal op.

Ik begrijp dat dit in eerste instantie ons eigen probleem is, het is echter Apple die een (tweedehands) gekocht product met een update onbruikbaar maakt.

Het is tevens niet 100% zeker of dit ID wel de voorgaande eigenaar betreft. Logischerwijs is dit het geval, echter aangezien mijn vriendin de telefoon onder haar eigen ID in haar iCloud had staan kan dit niet kloppen.

EDIT:

hilde12 schreef:
U heeft zijn email toch?

Ik bedenk me nu dat je waarschijnlijk doelt op het adres dat door de iPhone wordt weergegeven. Ik heb deze niet onherkenbaar gemaakt voor het forum, hij wordt op de iPhone al onherkenbaar weergegeven als G......@gmail.com

Bij Apple hebben ze de gegevens, maar die delen ze niet (snap ik) en ze willen eveneens niet via deze mail controleren of deze telefoon inderdaad verkocht is en het op een fout berust (snap ik niet).
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 30 apr 2014 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oké, duidelijk.

Verplichten kan je niets. Dat zou namelijk betekenen dat ik een telefoon kan stelen, hetzelfde zeggen en hem "vrij laten geven".
Ik zou zelf nog een keer het probleem schriftelijk voorleggen aan Apple (met kopieën van de stukken die je hebt) en kijken of er een oplossing voor te vinden is.
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 01 mei 2014 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat een vervelende situatie.
Ik zou - naast de adviezen van Hilde te volgen - nog aanraden om contact op te nemen met Apple Nederland (of in ieder geval het hoofdkantoor en niet een vestiging) en hen het probleem voor leggen.
Daarbij zou ik met name het verzoek doen of dat Apple contact kan opnemen met de - volgens hen - legitieme eigenaar, met name het feit dat de gegevens van je vriendin (ook) in de databases van Apple staan moet toch voldoende reden zijn voor Apple om onderzoek te willen instellen.
Mocht Apple écht niet bereidwillig zijn om te helpen kun je altijd nog proberen om bij een ander Apple filiaal een medewerker te overtuigen om je het e-mail adres te geven.
Alhoewel dit natuurlijk strikt juridisch en volgens hun eigen regels niet mag, kun je mazzel hebben en op die manier in contact komen met de originele eigenaar.

Mocht dit óók geen soelaas bieden dan kan ik zo snel ook geen oplossing bedenken (binnen het kader van de wet dan).
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

BerichtGeplaatst: do 01 mei 2014 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even snel gegoocheld (Googlen is geen werkwoord Evil or Very Mad)
https://discussions.apple.com/thread/5328888 schreef:
I had this same problem.
I went to settings>iCloud and then scrolled all the way down to "delete my account". It tells you that all of the documents and photos stored to photo stream would be deleted from the phone. I went ahead and deleted the account anyway since I updated only a few days ago. After I deleted the account I was able to sign in using my current Apple ID.
Misschien dat dat een oplossing kan zijn?
Ik gebruik persoonlijk ABSOLUUT geen fruit producten, dus geen idee of dat dit werkt.

*edit* Als laatste oplossing is het jailbreaken van de telefoon misschien een oplossing? Dan ben je namelijk meteen van de limitaties van Apple af.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 01 mei 2014 14:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nemine contradicente schreef:
Googlen is geen werkwoord Evil or Very Mad)

Volstrekt offtopic:

Maar "googelen" wel... Wink http://woordenlijst.org/zoek/?q=googelen&w=w

Ontopic dan maar...

Vulpen schreef:
Kunnen wij Apple verplichten met een oplossing te komen? Wij hebben ter goeder trouw een iPhone gekocht die altijd heeft gefunctioneerd maar nu onverwacht zonder waarschuwing door een update niet langer bruikbaar is. Terug naar de ouder situatie (voor de update) kan niet, hij zal blijven vragen om de onbekende ID.

Hoewel de praktische tips die al gegeven zijn waarschijnlijk het snelst tot een oplossing zullen leiden, is dit natuurlijk wel interessante juridische vraag.

Zoals de casus is beschreven lijkt het er op dat je op volstrekt legale wijze (het eigendom van) een product kunt overdragen aan een ander, maar dat de originele verkoper dat eigendomsrecht toch nog weet te beperken.

Ik heb het zo snel niet paraat en ook niet de tijd om het uit te zoeken, maar meen mij te herinneren dat er in Europees verband (de Europese Commissie wellicht?) ooit verplichtingen zijn opgelegd aan softwarebedrijven die de doorverkoop van software wilden beperken; met als onderliggende gedachte dat het altijd mogelijk moest zijn om (tot op zekere hoogte) vrijelijk te beschikken over een bepaald eigendomsrecht, en dat dat in ieder geval overgedragen mocht worden.

Mocht ik me deze casus in hoofdlijnen goed herinneren, dan lijkt het mij op z'n zachtst gezegd dubieus dat Iphone een dergelijke beveiligingsmaatregel onverkort doorvoert waarbij sommigen (in mijn ogen onrechtmatig) in hun eigendomsrecht beperkt worden.
Moderator
Nemine contradicente

BerichtGeplaatst: do 01 mei 2014 14:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Nemine contradicente schreef:
Googlen is geen werkwoord Evil or Very Mad)

Volstrekt offtopic:

Maar "googelen" wel... Wink http://woordenlijst.org/zoek/?q=googelen&w=w
VOLLEDIG OFFTOPIC inderdaad maareh
Het feit dat er bepaalde personen zijn die de Nederlandse taal contra-intuitief willen codificeren, zie bijv. de vervoeging van het "werkwoord" delete(n) terwijl er een goed alternatief voor is, betekent nog niet dat ik het daar eens mee moet zijn. Ik blijf consequent goochelen zeggen, noem het maar een persoonlijk kleinzieligheidje.
vulpen

BerichtGeplaatst: do 01 mei 2014 19:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie reacties!

@hilde12 Ik zet eea op papier en stuur het richting hoofdkantoor.

@Nemine contradicente de senior medewerker die ik aan de telefoon had gaf aan dat ook zij in hun systeem het email adres niet kunnen zien, wat ik wel wil geloven.

@Nemine contradicente Bedankt voor de link, verschil is dat het hier een ID op een oud email adres van de persoon zelf betreft. Ik kan het wel proberen, maar dan na de brief naar Apple. Als dit mislukt ben ik ook het bewijs dat de iPhone in de iCloud van mijn vriendin staat kwijt.

@DENNIS79 ik ga hier even verder op googlen (sorry Nemine). Wellicht iets om aan te refereren richting Apple.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 02 mei 2014 10:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Ik heb het zo snel niet paraat en ook niet de tijd om het uit te zoeken, maar meen mij te herinneren dat er in Europees verband (de Europese Commissie wellicht?) ooit verplichtingen zijn opgelegd aan softwarebedrijven die de doorverkoop van software wilden beperken; met als onderliggende gedachte dat het altijd mogelijk moest zijn om (tot op zekere hoogte) vrijelijk te beschikken over een bepaald eigendomsrecht, en dat dat in ieder geval overgedragen mocht worden.

Het zat iets ander in elkaar dan mijn herinnering...

Ik bedoelde deze uitspraak van het Europese Hof: http://tweakers.net/nieuws/82911/hof-doorverkoop-softwarelicenties-is-toegestaan.html

Het ging namelijk specifiek over het doorverkopen van het gebruiksrecht op software.

Laat onverlet dat ik het standpunt inneem dat Apple niet op deze wijze de diefstalbeveiliging had mogen invoeren, omdat een volstrekt legale doorverkoop gedwarsboomd is. Een verkoop die plaatsvond op het moment dat zowel koper als verkoper geen rekening hoefde te houden met de beperking die Apple op een later moment ongevraagd doorvoert.

BerichtGeplaatst: ma 05 mei 2014 13:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
omdat een volstrekt legale doorverkoop gedwarsboomd is. Een verkoop die plaatsvond op het moment dat zowel koper als verkoper geen rekening hoefde te houden met de beperking die Apple op een later moment ongevraagd doorvoert.

Dit is ook mijn punt in de brief naar Apple. Daar komt bij dat de iPhone nog altijd in de iCloud van mijn vriendin zichtbaar is.

Daarnaast heeft Apple een speciale website waar je kunt zien welke devices (met serienummer) er bij jouw ID horen (supportprofile.apple.com) en ook hier staat haar iPhone in het rijtje. (‘…you can use My Support Profile to find a list of serial numbers that have been purchased or registered with your Apple ID.’)

Het hele verhaal is afgelopen vrijdag in een brief naar Apple in Amsterdam verzonden. Zodra ik iets hoor zal ik hier weer even updaten.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds