|
Auteur |
Bericht |
RNEC
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 02 jun 2014 9:30 Onderwerp: In loondienst & laten inhuren door zelfde werkgever |
|
|
Beste lezer,
Ik werk momenteel bij een bedrijf 3 dagen in de week in loondienst. Hiernaast werk ik ook voor mijzelf en heb ik via verschillende wegen inkomsten zoals, hosting klanten, nieuwe website klanten, wat portalen die ik beheer waar advertentie kosten van binnen komen enz...
Nu is het zo bij het bedrijf waar ik werk hebben ze het vrij druk en heb ik nog wel eens een uurtje over heb in het weekend of in de avond om eventueel dan extra werkzaamheden te doen. Nu wil ik dit vanuit mijn eigen bedrijf gaan factureren en niet door een aanpassing in het contract of dergelijke. Het is voor beide beter dat ik het dan ook factureer.
Nu lees ik dat dit niet kan bij 1 en het zelfde bedrijf. Nu heeft mijn baas wel meerdere BV's dus zat ik te denken om dan gewoon naar een andere BV te factureren. Ik ben er namelijk maar bij 1 in loondienst.
Helaas heb ik geen idee wat mogelijk is en hoop graag op advies van jullie. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: ma 02 jun 2014 10:32 Onderwerp: |
|
|
Daar kun je wel wat discussie over verwachten. Immers, waarom zou een ondernemer een taak extern wegzetten als hij dat ook door eigen personeel kan laten doen. Dat is althans het (met succes) gebruikte argument tegen deze structuur die ook wel door DGA's bij hun eigen BV wordt gebruikt. Ongeacht of je gelijk hebt of niet, zal het oplossen van een dergelijke discussie je al snel meer kosten dan het voordeel dat je denkt te behalen.
Het is niet ondenkbaar dat onder strikte voorwaarden deze structuur wel houdbaar is. Als het gaat om werkzaamheden die je normaliter niet verricht in je dienstbetrekking, maar juist wel (aan anderen) in je eigen onderneming, dan heb je - in ieder geval richting fiscus - op zich een aardig verhaal.
Factureren aan een andere entiteit dan waarvoor je de werkzaamheden verricht, wordt vrij gemakkelijk doorheen geprikt. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
RNEC
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 02 jun 2014 15:39 Onderwerp: |
|
|
Ronald78 schreef: | Daar kun je wel wat discussie over verwachten. Immers, waarom zou een ondernemer een taak extern wegzetten als hij dat ook door eigen personeel kan laten doen. Dat is althans het (met succes) gebruikte argument tegen deze structuur die ook wel door DGA's bij hun eigen BV wordt gebruikt. Ongeacht of je gelijk hebt of niet, zal het oplossen van een dergelijke discussie je al snel meer kosten dan het voordeel dat je denkt te behalen.
Het is niet ondenkbaar dat onder strikte voorwaarden deze structuur wel houdbaar is. Als het gaat om werkzaamheden die je normaliter niet verricht in je dienstbetrekking, maar juist wel (aan anderen) in je eigen onderneming, dan heb je - in ieder geval richting fiscus - op zich een aardig verhaal.
Factureren aan een andere entiteit dan waarvoor je de werkzaamheden verricht, wordt vrij gemakkelijk doorheen geprikt. |
Ik zal het wat verder uitleggen, ik kamp met psychische klachten al een aantal jaar hierdoor werk in nu maar 24 uur in de week en heb daarnaast geen aanvullingen WW en dergelijke. Ik mag tot 32 uur werken om niet te veel belasting te krijgen. Vaak vul ik die aan met uren voor mezelf maar soms heb ik geen klussen. Wel heb ik +- 60 klanten die mij jaarlijks wat betalen voor hosting. Dus ik factureer diverse werkgevers. Ik wil het contract niet laten aanpassen omdat ik de vrijheid nodig heb en alleen de extra uren kan maken wanneer mij dat uitkomt. Ik zal deze ook niet op het werk uitvoeren maar vanuit huis.
Ik kom dit soort punten tegen op het internet:
Dienstverband
Je hebt een arbeidsovereenkomst en bent werknemer in plaats van zelfstandig ondernemer als je aan drie voorwaarden voldoet:
Er is sprake van loon; je krijgt betaald voor je werkzaamheden.
Het is verplichte persoonlijke arbeid. Jij bent altijd degene die de werkzaamheden uitvoert. Je kunt zonder toestemming van je opdrachtgever niet iemand anders inschakelen. Er is sprake van een gezagsverhouding. Je werkgever bepaalt waar, wanneer en hoe jij je werk doet. Als jij voldoet aan die voorwaarden is de kans groot dat de Belastingdienst vindt dat je geen zelfstandig ondernemer bent.
Ik zal voor de 24 uur betaald krijgen op loonbasis. Dit staat vast voor vaste dagen en werktijden. De overige uren zullen vrij zijn en kan ik uit voeren waar en wanneer ik het wil. Het zijn voornamelijk dingen waar ik niet aan toe kom. Ik zal hier geen verplichtingen voor hebben vanuit het bedrijf. Ook kan ik deze alleen uitvoeren als ik me goed voel en het uitkomt. De werkzaamheden kunnen ook door andere worden uitgevoerd indien nodig.
Zelfstandigheid
Of de Belastingdienst jou ziet als ondernemer hangt af van een aantal criteria:
Aantal opdrachtgevers: werk jij voor meer opdrachtgevers en heb je wisselende inkomsten?
Ja, ik ontvang van meerdere +- 60 bedrijven inkomsten.
Zelfstandigheid: bepaal jij zelf hoe jij je werk doet of doet je opdrachtgever dat?
De uren die ik voor mezelf zal werken zal ik zelf volledig bepalen, gezien de psyche klachten.
Streven naar continuïteit: onderneem jij acties om het voortbestaan van je bedrijf te garanderen? Dit zal 1 van de redenen zijn om het bedrijf draaiende te houden en zo verder te kunnen groeien.
Investeren in je bedrijf: koop jij je eigen bedrijfsmiddelen en steek je geld in marketing?
De uren die ik zal laten factureren zullen 90% weer worden gestoken in een project van mij waar het geld voor nodig is. Hiervoor zullen enorme marketing strategieën worden ingezet.
Zelf risico lopen: wie loopt risico als het misgaat en wie is aansprakelijk voor eventuele schade?
Ik ben natuurlijk zelf verantwoordelijk voor de uren buiten mijn loondienst om.
Streven naar winst.
Is wel de doelstelling, omdat het meeste zal worden geïnvesteerd in mijn project.
Mijn bedrijf is op de hoogte van mijn projecten en psyche situatie. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: ma 02 jun 2014 21:37 Onderwerp: |
|
|
De vraag is hier ook niet of je ondernemer bent, maar of de opdrachten die je voormje werkgever doet eigenlijk in dienstverband verricht worden. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 03 jun 2014 9:36 Onderwerp: |
|
|
RNEC schreef: | Ik wil het contract niet laten aanpassen omdat ik de vrijheid nodig heb en alleen de extra uren kan maken wanneer mij dat uitkomt. Ik zal deze ook niet op het werk uitvoeren maar vanuit huis. |
Je hoeft je contract ook helemaal niet te laten aanpassen. Een dergelijke afspraak is mijns inziens prima op te maken binnen het arbeidsrecht. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|