|
Auteur |
Bericht |
Dtheijssen
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 02 jun 2014 19:17 Onderwerp: Nu regelmatig werken door zwangerschap onregelmatig mag dit? |
|
|
Hallo ik ben 9 weken zwanger en heb dit netjes aan werkgever doorgegeven aangezien ik in de zorg werk met gehandicapten met agressie problemen.
Nu worden wij met twaalf weken overgeplaatst naar een minder intensieve groep, alleen omdat ze geen ruil kunnen maken willen ze mij overplaatsen naar een woongroep onregelmatige werktijden. Ik werk nu op dagbesteding van half 9 tot half 5. Mag en kan dit zomaar?
Mvg Denise |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 jun 2014 9:02 Onderwerp: |
|
|
Allereerst gefeliciteerd met uw zwangerschap.
Op grond van de Arbeidstijdenwet is het de werkgever die de arbeids- en rusttijden vaststelt. Op grond van art. 4:1 Arbeidstijdenwet moet hij bij het arbeids- en rusttijdenbeleid rekening houden met de persoonlijke omstandigheden van de werknemers, voor zover dit van hem gevergd kan worden.
Op grond van art. 4:1a ATW moet de werkgever bij het vaststellen van de arbeids- en rusttijden rekening houden met de persoonlijke omstandigheden van de werknemer.
Op grond van art. 4:2 ATW moet de werkgever een wijziging in het arbeids- en rusttijdenpatroon zo spoedig mogelijk aan de werknemer mededelen.
U zou dus kunnen aangeven dat het in verband met uw zwangerschap onwenselijk is, dat u onregelmatige werktijden krijgt. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 03 jun 2014 9:40 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Allereerst gefeliciteerd met uw zwangerschap.
Op grond van de Arbeidstijdenwet is het de werkgever die de arbeids- en rusttijden vaststelt. Op grond van art. 4:1 Arbeidstijdenwet moet hij bij het arbeids- en rusttijdenbeleid rekening houden met de persoonlijke omstandigheden van de werknemers, voor zover dit van hem gevergd kan worden.
Op grond van art. 4:1a ATW moet de werkgever bij het vaststellen van de arbeids- en rusttijden rekening houden met de persoonlijke omstandigheden van de werknemer.
Op grond van art. 4:2 ATW moet de werkgever een wijziging in het arbeids- en rusttijdenpatroon zo spoedig mogelijk aan de werknemer mededelen.
U zou dus kunnen aangeven dat het in verband met uw zwangerschap onwenselijk is, dat u onregelmatige werktijden krijgt. |
Sterker nog artikel 4:5 lid 3 van de ATW zegt:
De zwangere werknemer heeft het recht arbeid te verrichten in een bestendig en regelmatig arbeids- en rusttijdenpatroon. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|