|
Auteur |
Bericht |
paperclip
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 26 mei 2014 9:43 Onderwerp: Aansprakelijkheid schulden na huwelijk |
|
|
Ik heb een vraag over de volgende situatie:
Vóór het huwelijk heeft de man al (alleen) een woning gekocht en hiervoor een hypotheek afgesloten. Op enig moment trouwt de man in gemeenschap van goederen.
Het huwelijk blijkt toch niet zo'n succes en partijen gaan scheiden. De man blijft in de woning.
Er is een beetje een rare situatie ontstaan: de vrouw is door het huwelijk eigenaar geworden van de helft van de woning én is hoofdelijk aansprakelijk geworden m.b.t. de op de woning gevestigde hypotheek. Zij staat echter nergens op de officiële aktes vermeld.
Om e.e.a. goed voor partijen te regelen dient er naar mijn mening bij de notaris een nieuwe akte te worden opgesteld m.b.t. de woning én dient de hypotheekverstrekker de vrouw te ontslaan uit de hoofdelijke aansprakelijkheid.
Over deze situatie heb ik al vaker discussie gehad en ik ben wel benieuwd naar jullie mening. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 26 mei 2014 10:55 Onderwerp: Re: Aansprakelijkheid schulden na huwelijk |
|
|
paperclip schreef: | Om e.e.a. goed voor partijen te regelen dient er naar mijn mening bij de notaris een nieuwe akte te worden opgesteld m.b.t. de woning én dient de hypotheekverstrekker de vrouw te ontslaan uit de hoofdelijke aansprakelijkheid. |
De hypotheekverstrekker moet niets. De vrouw is nu, als ik mij niet vergis, hoofdelijk aansprakelijk voor de helft van de hypotheekschuld. Voor de hypotheekverstrekker is er geen reden, en zeker geen plicht, om haar uit die aansprakelijkheid te ontslaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: ma 26 mei 2014 11:02 Onderwerp: |
|
|
Sinds 2013 heb je er weer een nieuw probleem bij: de hypotheekrenteaftrek. Meneer moet mevrouw uitkopen. De schuld die hij daarvoor aangaat, valt (ook als het de overneming van de bestaande schuld betreft, zelfs als dat voor het huwelijk al zijn schuld was) onder het nieuwe regime en moet dus ten minste annuïtair worden afgelost, wil hij voor dat deel van de schuld nog renteaftrek krijgen.
Een afspraak met de leningverstrekker is dus niet onverstandig, vanuit meerdere perspectieven. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
paperclip
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 27 mei 2014 14:03 Onderwerp: Re: Aansprakelijkheid schulden na huwelijk |
|
|
bona fides schreef: | De hypotheekverstrekker moet niets. De vrouw is nu, als ik mij niet vergis, hoofdelijk aansprakelijk voor de helft van de hypotheekschuld. Voor de hypotheekverstrekker is er geen reden, en zeker geen plicht, om haar uit die aansprakelijkheid te ontslaan. |
Dat klopt: de hypotheekverstrekker moet niks. Voor de vrouw is het natuurlijk wel van belang dat zij uit de aansprakelijkheid wordt ontslagen. Als de man op enig moment niet meer aan zijn betalingsverplichtingen t.o.v. de hypotheekverstrekker kan voldoen zal deze alsnog bij haar aankloppen. |
|
|
|
 |
|