Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 15 jul 2025 9:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Is VvE Beheerder in dit geval tevens Bestuurder ?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Abraham R.

Leeftijd: 75
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: za 10 mei 2014 12:22    Onderwerp: Is VvE Beheerder in dit geval tevens Bestuurder ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de Splitsingsakte van onze kleine VvE is MR 1992 uitdrukkelijk van toepassing verklaard.

Volgens art. 41 lid 7 dient ons bestuur te bestaan uit een oneven aantal personen. Een bestuurder zou naar ik begrijp ook een rechtspersoon mogen zijn.

In onze VvE is dhr. N. bestuurder (hij werd indertijd voor onbepaalde tijd benoemd en is daarna nooit afgetreden, geschorst of ontslagen). Hij sloot en ondertekende namens onze VvE een overeenkomst met ‘V. VvE Beheer’. Daarvan ontving ik een scan. Uit deze overeenkomst (op briefpapier van ‘V. VvE Beheer’, incl. KvK-nr.):
Quote:
Overeenkomst Bestuurder
Ondergetekenden
De vereniging van Eigenaren “VvE A-Straat 1” te Amsterdam hierna te noemen “opdrachtgever”
en
V. VvE Beheer’, gevestigd en kantoorhoudende te H. hierna te noemen “bestuurder”
komen het volgende overeen:
Artikel 1
Deze overeenkomst heeft betrekking op de vereniging van Eigenaren “VvE A-straat 1” bestaande uit 4 appartementen aan de X-straat te Amsterdam.
Artikel 2
Deze overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, ingaande 1-6 2013
Artikel 3
Op grond van de wet (art. 5:131 BW) kan de bestuurder door de opdrachtgever te allen tijde worden geschorst of ontslagen (…)
Artikel 4
De bestuurder is jegens de opdrachtgever verplicht zijn werk goed, tijdig, deugdelijk en zorgvuldig te verrichten en als redelijk handelend bestuurder op te treden, met inachtneming van de bepalingen uit deze overeenkomst, de splitsingsakte, het splitsingsreglement en aanwijzingen van de vergadering van eigenaren en de wettelijke bepalingen. De bestuurder is gerechtigd de werkzaamheden, voortvloeiende uit de overeenkomst, uit te laten voeren door aan zijn kantoor verbonden personen, c.q. door hem in te schakelen derden. (…) De bestuurder heeft ter zake van zijn functie als bestuurder een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten. (…; enz)

Aangezien het bestuur van onze VvE uit een oneven aantal personen dient te bestaan (en dhr. N. en 'V. VvE Beheer' telkens naar elkaar verwijzen) vroeg ik of dhr. N. en ‘V. VvE Beheer’ allebei bestuurders van onze VvE zijn.

Vandaag schreef ‘V. VvE Beheer’ in antwoord op mijn vraag:
Quote:
V. VvE Beheer’ is niet de bestuurder dat is dhr. N., wij zijn gevolmachtigde.

Dit lijkt me grote onzin. Ik lees echt niets anders dan dat met 'V. VvE Beheer' een Overkomst Bestuurder werd gesloten en dat 'V. VvE Beheer' tenminste een van de bestuurders van onze VvE is.

Hoe kan ik hier het beste op reageren ? Heeft iemand goede raad ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
EdwinW1972

Leeftijd: 53
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 22 mei 2014 1:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vreemd verhaal.

Ik behandel je reactie per punt:
Quote:
In de Splitsingsakte van onze kleine VvE is MR 1992 uitdrukkelijk van toepassing verklaard.

Dat klopt niet. Je splitsingsakte is gebaseerd op de splitsingsakte MR 1992. Het is heel gebruikelijk dat een akte op een bepaald MR is gebaseerd en daaropvolgend de afwijkingen t.o.v. het MR zijn beschreven. Met deze mededeling kan ik weinig omdat de afwijkingen niet zijn beschreven.

Quote:
In onze VvE is dhr. N. bestuurder (hij werd indertijd voor onbepaalde tijd benoemd en is daarna nooit afgetreden, geschorst of ontslagen). Hij sloot en ondertekende namens onze VvE een overeenkomst met ‘V. VvE Beheer’. Daarvan ontving ik een scan. Uit deze overeenkomst (op briefpapier van ‘V. VvE Beheer’, incl. KvK-nr.)

Even ter duiding: Een splitsingsakte is een setje regels waarbij je vooraf met elkaar regelt hoe de spelregels zijn en hoe de kosten op breukdeel, dan wel gelijk deel onderling geregeld worden.

Quote:
Volgens art. 41 lid 7 dient ons bestuur te bestaan uit een oneven aantal personen. Een bestuurder zou naar ik begrijp ook een rechtspersoon mogen zijn.

Die regel is louter om te voorkomen dat over een voorstel geen beslissing kan worden genomen.

Quote:
Aangezien het bestuur van onze VvE uit een oneven aantal personen dient te bestaan (en dhr. N. en 'V. VvE Beheer' telkens naar elkaar verwijzen) vroeg ik of dhr. N. en ‘V. VvE Beheer’ allebei bestuurders van onze VvE zijn.

Ik zou zeggen: 'Ik weet het niet'. Hoe moet iemand dit weten? Je komt met een document met een overeenkomst die ooit in historisch is aangevangen. Sterker nog, de aanvangsdatum is gefingeerd op 1-6-2013. Lees verder bij einde.

Quote:
Hoe kan ik hier het beste op reageren ? Heeft iemand goede raad ?

Tenzij ik fout zit: Je ontbreekt kennis van zaken, hebt een probleem, maar stelt vragen waarbij ik niet weet wat de kern van het probleem is.
Ik zou eerst beginnen met te beschrijven:
1. Wat is je probleem
2. Wat is de historie van je probleem (kort, zakelijk samengevat).
3. Heeft je VvE de laatste jaren een ALV gehouden. Zo neen, wat is jouw bekend?

Ter aanvulling op punt 3: Ik krijg sterk de indruk dat je VvE slapend is en dat je die om welke reden dan ook probeert in leven te wekken. Nu lees ik dat het vier appartementen betreft die de VvE vormen, dus dat lijkt me geen probleem om die buren samen te krijgen mocht er ene probleem zijn. Dan kan het zijn dat er een juridisch obstakel is dan wel dat je niet weet hoe je het (nog) moet aanpassen, maar dat is een opvolgend probleem als de probleemstelling is duidelijk gemaakt.

Ter duiding: Ik heb geen juridische opleiding, ik ben echter wel redelijk goed bekend met VvE-achtige zaken.[/list]
Abraham R.

Leeftijd: 75
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 22 mei 2014 9:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dankjewel voor je reactie.

In de Splitsingsakte staat:
Quote:
MODELREGLEMENT
Als modelreglement bedoeld in artikel 5:111 van het Burgerlijk Wetboek is van toepassing het MODELREGLEMENT BIJ SPLITSING IN APPARTEMENTSRECHTEN, vastgesteld door de Koninklijke Notariële Broederschap bij akte op twee januari negentienhonderdtweeënnegentig verleden, ingeschreven ten kantore van de Dienst voor het Kadaster en de Openbare Registers te Amsterdam op acht januari negentienhonderdtweeënnegentig in deel 10777 nummer 49; welk modelreglement, voor zover in deze akte niet gewijzigd of aangevuld, bij deze uitdrukkelijk van toepassing wordt verklaard.
Daarna staan in de Splitsingsakte een paar wijzigingen en aanvullingen, maar die hebben niets met het probleem van doen.

Het probleem is inmiddels aan een jurist voorgelegd. Ik was denk ik niet echt duidelijk, en nu ook niet. Het heeft te maken met een beheerder die een ‘Overeenkomst Bestuurder’ aangaat, maar niet tot bestuurder werd benoemd. Ik ben vaag omdat mij aangeraden is de tegenpartij niet wijzer te maken. In de toekomst zal ik hier op terugkomen. Toch bedankt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds