Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 01 aug 2025 13:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

meerdere verkeersboete zelfde overtreding
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
isitme

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 11 mrt 2014 22:55    Onderwerp: meerdere verkeersboete zelfde overtreding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb 3 verkeersboetes gekregen voor een bedrag van totaal 549 euro. Op de route die ik dagelijks rij hebben ze drie dagen achter elkaar geflitst. 3x zelfde plek, zelfde weg.

Ik dacht dat je daar 100 mocht (2 banen), maar blijkt nu 80. Omdat je de boete altijd achteraf krijgt, krijg ik niet de kans om na 1 boete te leren van mijn fout en mijzelf corrigeren. Ik maak de fout dus drie dagen achter elkaar en krijg daar 3 boetes voor. Maar ik moet daar achteraf achter komen.

Als ze daar bijvoorbeeld 30 dagen hadden geflitst, had ik 30 boetes ontvangen. Dat lijkt mij niet humaan.

Mijn vraag is, heeft beroep zin om 2 van de 3 boetes te vernietigen? en op grond van wat?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 12 mrt 2014 2:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beroep heeft geen zin als dit je enige argument is. 24 uur is ruim voldoende tijd om je snelheid aan te passen (een halve minuut zou dat al zijn). Dat je niet op de hoogte bent van de ter plaatse geldende maximumsnelheid komt geheel voor jou rekening. Het is anders de maximumsnelheid onjuist staat aangegeven, maar ik begrijp dat dat niet het geval is.

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 12 mrt 2014 10:05    Onderwerp: Re: meerdere verkeersboete zelfde overtreding Reageer met quote Naar onder Naar boven

isitme schreef:
Maar ik moet daar achteraf achter komen.
Er stonden geen borden??/die staan er alleen voor de anderen??

BerichtGeplaatst: wo 12 mrt 2014 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu achteraf heb ik gezien dat er op een hektometerbordje (of hoe dat ook heet) heel mini 80 staat.

Maar goed dat was niet de vraag. Ik accepteer een boete voor het niet kennen van de regel daar. Maar moet ik niet eerst in de gelegenheid gesteld worden om bewust te worden van een fout door te leren van een boete.

Dus als ons boete systeem niet zo log was (je krijgt deze veel te laat achteraf), had ik direct daarop mijn gedrag aangepast.

Daar moet toch een artikel voor zijn om beroep op te doen?
A.Verkerk

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 12 mrt 2014 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee er is niet een regel die je matst omdat je drie dagen achter elkaar te hard reed.
En mocht je toch beroep aantekenen dan wens ik je veel succes met de rechter overtuigen dat je op je dagelijkse route niet wist wat de toegestane snelheid was.
isitme

BerichtGeplaatst: wo 12 mrt 2014 16:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is niets mis met niet weten. Niet willen of kunnen leren is wat anders. Dat kan je pas toetsten nadat je iemand in de gelegeheid hebt gesteld.

Het is overigens een klein stukje op mijn lange route. Ik bekijk de zaken meer van de menselijke kant. De redelijkheid en billijkheid kant. En beboeten en straffen in juiste verhouding tot de overtredingen. Het woord rechtelijkheid zegt mijns inziens genoeg. Het enige wat ik zocht is een artikel mij ondersteund dat ik het recht heb om te weten dat ik fout zat, waardoor ik in de gelegenheid wordt gesteld ommijzelf te corrigeren. Is dat ook niet waar theoretisch gezien boetes voor bepaald zijn?

Echter bevestigen jullie mij nogmaals dat we deze fase allang voorbij zijn.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 12 mrt 2014 18:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

isitme schreef:
Nu achteraf heb ik gezien dat er op een hektometerbordje (of hoe dat ook heet) heel mini 80 staat.

Als de maximaal toegestane snelheid niet op de juiste wijze wordt duidelijk gemaakt, geldt de maximaal toegestane snelheid die normaal gesproken op een dergelijke weg van toepassing is. Het enkele feit dat er twee banen zijn, maakt niet dat je er 100 mag rijden. Sterker nog, als je binnen de bebouwde kom op een tweebaansweg rijdt, mag je er maximaal 50...

Je zou met succes bezwaar aan kunnen tekenen naar de wijze waarop de maximaal toegestane snelheid duidelijk wordt gemaakt.

Quote:
Er is niets mis met niet weten. Niet willen of kunnen leren is wat anders. Dat kan je pas toetsten nadat je iemand in de gelegenheid hebt gesteld.

Jij bent -als het goed is- in de gelegenheid gesteld om iets te leren. De maximaal toegestane snelheid staat op verkeersborden te lezen, of is af te leiden aan het soort weg dat je berijdt in of buiten de bebouwde kom. Het feit dat jij de volgende dag weer dat zelfde traject reed, stelde jou in staat om wederom op de juiste aanwijzingen v.w.b. de maximaal toegestane snelheid te letten.

Quote:
Het enige wat ik zocht is een artikel mij ondersteund dat ik het recht heb om te weten dat ik fout zat, waardoor ik in de gelegenheid wordt gesteld ommijzelf te corrigeren. Is dat ook niet waar theoretisch gezien boetes voor bepaald zijn?

Nee boetes zijn er niet om jou te leren wat in bepaalde gevallen de maximale snelheid is, maar om jou te leren dat je je aan de maximale snelheid dient te houden!

Natuurlijk heb je recht om te weten wat je fout deed, maar de overtreding zal vast hebben vermeld hoeveel te snel je hebt gereden en hoeveel de toegestane snelheid was.

Nogmaals, de borden, of het type weg, hebben jou in de gelegenheid gesteld om te weten wat de maximale snelheid op dat traject is. Daar heb je in Nederland geen boete voor nodig...

Quote:
Echter bevestigen jullie mij nogmaals dat we deze fase allang voorbij zijn.

Dit is eigenlijk gewoon een beetje zielig. Voor zover het een autoweg betrof, waar de beperking niet juist is/was aangegeven aan het begin van het traject, heb je een heel goed punt om bezwaar te maken.

In alle andere gevallen heb je dat eenvoudigweg niet!

BerichtGeplaatst: wo 12 mrt 2014 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je antwoord. Op 1 punt wil ik nog even reageren. Ik vind het gegrond dat ik ben beboet omdat ik mij niet aan een regel heb gehouden (al dan niet met opzet).

Als ik dezelfde dag/ moment/ dag erna op de hoogte zou zijn gesteld, had ik de twee dagen opvolgende boetes niet gehad. Ik vind dat als de staat door administratieve redenen niet in staat is om daaraan te voldoen, moeten ze niet meerdere dagen op precies dezelfde locatie flitsen. Met andere woorden had ik 60 boetes moeten krijgen als zij daar 60 dagen zouden flitsen en het mij de 61ste dag pas laten weten?

Kom op dat kan toch niet waar zijn. Ik heb toch wel ergens een punt. Of leg ik het niet goed uit?
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 12 mrt 2014 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

isitme schreef:
Kom op dat kan toch niet waar zijn. Ik heb toch wel ergens een punt. Of leg ik het niet goed uit?

Wij zijn niet dom. Wij begrijpen jou precies. Je hebt geen punt. De boetes zijn terecht. Je kunt ze proberen aan te vechten, maar wij hebben je al verteld dat je dat niet gaat winnen. Laat dat je niet tegenhouden om het toch te proberen, als je denkt er op die manier een beter gevoel aan over te houden.

BerichtGeplaatst: do 13 mrt 2014 0:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wilde niet insinueren dat jij of een ander hier dom is. Ik steek de hand juist in eigen boezem met in mijn stelling. Ik waardeer de reacties enorm. Ik ben alleen niet gemakkelijk overtuigd als de argumenten niet bevredigend zijn.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 13 mrt 2014 1:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

isitme schreef:
Ik wilde niet insinueren dat jij of een ander hier dom is.

Zo bedoel ik het ook niet, maar ik wilde duidelijk maken dat we echt wel begrijpen waar je heen wilt. Maar het is nu eenmaal klip en klaar dat die weg niet begaanbaar is.

Je zou mogelijk een punt hebben als je op dezelfde snelweg, tijdens dezelfde rit, 2x (of 3x) zou zijn geflitst en zich op de weg tussen de flitspalen geen snelheidsaanduidingen bevonden waardoor je (als je goed had opgelet) had kunnen weten dat de maximumsnelheid lager was dan je dacht.

Maar in jouw situatie had je elke dag opnieuw kunnen zien wat op die weg de maximumsnelheid was. Elke dag opnieuw heb je niet goed opgelet. Dat komt en blijft voor jouw rekening.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 13 mrt 2014 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

isitme schreef:
Als ik dezelfde dag/ moment/ dag erna op de hoogte zou zijn gesteld, had ik de twee dagen opvolgende boetes niet gehad. Ik vind dat als de staat door administratieve redenen niet in staat is om daaraan te voldoen, moeten ze niet meerdere dagen op precies dezelfde locatie flitsen. Met andere woorden had ik 60 boetes moeten krijgen als zij daar 60 dagen zouden flitsen en het mij de 61ste dag pas laten weten?

Je blijft dezelfde denkfout maken. Je bent ongetwijfeld bekend met het adagium: "Iedereen wordt geacht de wet te kennen". Een boete is er dus niet voor om jou te leren WAT in een bepaald geval de regel is, maar is er om jou te leren DAT als je de regel overtreedt, je verkeerd bezig bent en dus bestraft zult worden. De boete leert jou dus om je in het vervolg aan de regel te houden, die je wordt geacht al te kennen.

Quote:

Jawel, het is wel waar! Bekijk het eens van de andere kant. Stel dat jouw idee de regel zou zijn. Dan zou je vanaf het moment dat je geflitst wordt, doelbewust en stelselmatig veel te hard kunnen blijven rijden op een traject tot aan het moment dat je een boete binnen krijgt...

Kom op... dat kan toch niet waar zijn? En nee, gelukkig is dat niet waar!
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds