queenlorena
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: za 01 mrt 2014 15:03 Onderwerp: Adviesrecht slachtoffer hoofdvraag scriptie |
|
|
Hoi, ik ben een 4e jaars Hbo-Rechten studente en ik doe mijn scriptie over het adviesrecht voor slachtoffers. Dit is een uitbreiding op het bestaande spreekrecht en houdt in dat het slachtoffer zich straks kan uitlaten over de bewezenverklaring, de kwalificatie van het feit, de schuld van de verdachte en een passende straftoemeting.
Mijn hoofdvraag is: In hoeverre is het wenselijk om het slachtoffer een advies te laten uitbrengen over de schuld van de verdachte in Nederland?
Met de volgende deelvragen:
1. Wat is de huidige positie van het slachtoffer in het Nederlands strafproces?
2. Wat zijn de traditionele karakteristieken van het Nederlands strafrecht?
3. In hoeverre sluit het huidige wetsvoorstel omtrent het adviesrecht aan bij de onschuldpresumptie van de verdachte?
4. In hoeverre sluit het huidige wetsvoorstel omtrent het adviesrecht aan bij de behoeftes van het slachtoffer?
5. Welke knelpunten en verbeterpunten zijn betrokken bij de positie van het slachtoffer in het Nederlands strafrecht?
Mijn scriptiebegeleider vond de hoofdvraag niet lekker lopen en vroeg zich af voor wie of wat wenselijk?
Hij gaf als tip mee om het woordje wenselijk te vervangen met iets wat geen emotionele reactie oproept maar een juridische/empirische invulling geeft.
Kan iemand mij helpen want ik zit helemaal vast?
Met vriendelijke groet,
Kimberley |
|