|
Auteur |
Bericht |
Johan-B
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: wo 12 feb 2014 18:41 Onderwerp: Meerdere hypotheeknemers |
|
|
Hoi allemaal,
Ik heb een vraagje. Ik wil een huis kopen en drie familieleden zijn bereid mijn huis te financieren met een hypotheek als onderpand. Nou heb ik me wat daarin proberen te verdiepen maar kom uit een vraag nog niet uit. twee stellen als voorwaarde dat ze beide als eerste hypotheeknemer aangegeven worden.
Is dit mogelijk? Zoals wat ik nu gelezen heb lijkt het erg lastig tenzij het bedrag gelijktijdig wordt volgestort en de ondertekening van de hypotheekakte ook op het zelfde moment zou zijn.
Dan blijft alleen de vraag of het uiteindelijk zo ook geregistreerd kan worden.
Of zie ik nog iets over het hoofd?
Groetjes,
Johan |
|
|
|
 |
FlyingDutchman
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 66
|
Geplaatst: wo 12 feb 2014 21:38 Onderwerp: |
|
|
Nee, dat kan niet. Er kan er maar één de eerste zijn.
Het is overigens ook gebruikelijk om op te nemen in de hypotheekakte als een van de voorwaarden dat het onderpand niet verder met hypotheekrechten bezwaard mag worden zonder de toestemming van de 1e (respectievelijk 2e etc.) hypotheeknemer.
Het lijkt mij daarom handig dat je met iedereen open kaart speelt over de andere financieringen.
Vergeet je overigens niet om je lening ook aan te melden bij de fiscus? |
|
|
|
 |
Johan-B
|
Geplaatst: vr 14 feb 2014 9:55 Onderwerp: |
|
|
daar heb ik me nog niet mee bezig gehouden. Belangrijk voor mij was te weten of ze alle drie gelijkrecht kunnen hebben dmv 1e hyptheeknemer.
Maakt dat ook nog verschil dan? Het gaat toch uiteindelijk om 1 hypotheek. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: vr 14 feb 2014 10:21 Onderwerp: |
|
|
Nee, het zijn drie hypotheken. |
|
|
|
 |
Johan-B
|
Geplaatst: vr 14 feb 2014 10:29 Onderwerp: |
|
|
Beide bedankt voor de antwoorden. Ik zie dat ik nog wel een aantal dingen heb uit te zoeken!
Ik wens jullie een fijn weekend! |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: vr 14 feb 2014 16:12 Onderwerp: |
|
|
Wellicht is het een idee als die familieleden als syndicaat optreden en gezamenlijk een lening verstrekken tegen recht van eerste hypotheek (moet je natuurlijk niet ook nog bij een bank willen lenen)? Als het dan misgaat krijgt ieder tenminste in dezelfde verhouding nog wat terug in plaats van de eerste alles, de tweede een deel en de derde niets.
Denk naast het aanmelden bij de fiscus ook nog even aan de andere voorwaarden waaraan de lening moet voldoen wil je de rente kunnen aftrekken (met name ten minste annuïtair aflossingsschema in de overeenkomst opnemen en je daar ook aan houden) - uiteraard mits het een nieuw-regime-eigenwoningschuld wordt en niet een (overgesloten) bestaande eigenwoningschuld. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: ma 17 feb 2014 11:21 Onderwerp: Re: Meerdere hypotheeknemers |
|
|
Johan-B schreef: | Hoi allemaal,
Ik heb een vraagje. Ik wil een huis kopen en drie familieleden zijn bereid mijn huis te financieren met een hypotheek als onderpand. Nou heb ik me wat daarin proberen te verdiepen maar kom uit een vraag nog niet uit. twee stellen als voorwaarde dat ze beide als eerste hypotheeknemer aangegeven worden.
Is dit mogelijk? Zoals wat ik nu gelezen heb lijkt het erg lastig tenzij het bedrag gelijktijdig wordt volgestort en de ondertekening van de hypotheekakte ook op het zelfde moment zou zijn.
Dan blijft alleen de vraag of het uiteindelijk zo ook geregistreerd kan worden.
Of zie ik nog iets over het hoofd? |
Ja, dat is (in tegenstelling tot wat hierboven wordt beweerd) mogelijk; als de drie partijen gezamenlijk als geldgevers optreden, kunnen ze ook gedriëen worden geregistreerd als eerste hypotheekhouder. Zie ook art. 3:230 BW, waarin is bepaald dat - ondanks het feit dat er meerdere hypotheekgevers of -houders zijn - het hypotheekrecht ondeelbaar blijft.
Rabobanken maken altijd gebruik van de constructie met twee (eerste) hypotheekhouders; één van de twee is de Rabohypotheekbank N.V., en de andere is de lokale Rabobank die als geldverstrekker fungeert. |
|
|
|
 |
|