|
Auteur |
Bericht |
opgelicht.nl
Leeftijd: 31 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 25 jun 2013 16:07 Onderwerp: door oplichting een flinke schuld, wat moet ik doen? |
|
|
hallo,
mijn naam is Joost, ik ben 19 jaar en ik zit met een probleem.
om een lang verhaal kort te maken, ik ben ongeveer 1,5 jaar geleden gedwongen (met bedreiging) om 2 telefoonabonnementen af te sluiten.
ik was in een benarde situatie terecht gekomen met 2 ongure gasten.
een van de twee had een broer bij vodafone werken (beweerde hij) en hij verzekerde mij dat die de abonnementen uit het systeem zou verwijderen en dat ik er nooit meer wat van zou horen.
ik was uiteraard niet overtuigd dat dit waar was, maar ik moest meewerken als ik wilde "dat het goed met me af zou lopen"
ik had gezien al dat tenminste een van de twee een redelijk groot mes bij zich droeg.
ik zag me toen geen weg uit, ze hielden me allebei erg goed in de gaten dat ik geen rare dingen zou doen/zeggen of dat ik er niet vandoor ging.
dat laatste had sowiezo geen zin gehad, aangezien ze wisten wie ik was en waar ze me konden vinden.
uiteindelijk heb ik maar naar ze geluisterd omdat ik bang was dat het anders fout voor me had kunnen aflopen.
helaas weet ik van deze mensen geen details, maar weten ze wel het een en ander van mij.
ze verzekerde me ook dat als ik achteraf naar de politie zou stappen dat ze me "thuis zouden opzoeken"
ik moest een ander adres opgeven van ze, dit natuurlijk zodat ik de rekeningen niet zelf thuis zou krijgen.
sindsdien heb ik er niks meer van gehoord totdat ik een paar dagen geleden een e-mail kreeg van een incassobureau met een rekening van maar liefst €1900,-
ik zie mezelf geen mogelijkheid dit te betalen, ik heb bijna geen geld.
lenen is ook geen optie, de banden in een deel van mijn familie zijn erg slecht dus daar kan ik me niet naar keren.
ook kan ik geen lening aanvragen aangezien ik werk onder een 0-uren contract, tevens sta ik nu dus geregistreerd als wanbetaler.
ik hoop dat iemand me kan helpen hiermee, ik weet niet wat ik moet doen en ik hoop niet dat ik uiteindelijk toch voor de kosten op moet draaien omdat ik deze natuurlijk niet zelf heb gemaakt.
als iemand nog andere informatie nodig heeft om me te kunnen helpen hoor ik dat graag.
mvg,
Joost |
|
|
|
 |
Mkloostra
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: wo 26 jun 2013 10:29 Onderwerp: |
|
|
Dag Joost,
Twee bekende van mij hebben dit ook meegemaakt. Bij hen werd echter niet gedreigd naar mijn weten. Ze hebben beide toen 7 tot 8 dure abbonementen afgesloten met de hoop dat deze door de zogenaamde contactpersoon van de opdrachtgevers zouden worden verwijderd. Zij hebben na een aantal weken een rekening van de betreffende provider gekregen. Het lijkt mij dat jij dat ook hebt gekregen? Ik stel voor om naar de politie te stappen en de zaak uit te leggen. Deze methode van oplichting is actueel geweest en zeker bekend bij de politie en ook bij providers. Misschien kan er op deze manier iets geregeld worden. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: wo 26 jun 2013 11:58 Onderwerp: |
|
|
Alsnog aangifte doen (van bijvoorbeeld bedreiging) lijkt mij wel het minste dat je zult moeten doen. |
|
|
|
 |
opgelicht.nl
|
Geplaatst: wo 26 jun 2013 19:36 Onderwerp: |
|
|
Om te beginnen, bedankt voor jullie reacties!
zou je me kunnen vertellen hoe het met je bekende destijds verder was verlopen? Qua kosten en wie hiervoor aansprakelijk waren, wat voor actie ze hadden ondernomen?
Ik heb helaas niet na enkele weken, maar pas na zo'n anderhalf jaar een bericht gehad, die was ook meteen van een incassobureau, van de provider (Vodafone) heb ik niks gehoord.
En van aangifte doen, ik dacht dat dit maar tot een jaar daarna mogelijk was?
Verder weet ik geen namen, zelfs een beschrijving zou lastig worden, heeft een aangifte dan wel zin?
Naar de politie stappen leek mij ook de meest logische oplossing, moet ik dit dan maar doen of kan ik beter eerst andere stappen ondernemen of heeft het überhaupt geen zin?
Ik wacht jullie reacties met smart af.
Met vriendelijke groeten! |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 27 jun 2013 8:46 Onderwerp: |
|
|
opgelicht.nl schreef: | Om te beginnen, bedankt voor jullie reacties!
zou je me kunnen vertellen hoe het met je bekende destijds verder was verlopen? Qua kosten en wie hiervoor aansprakelijk waren, wat voor actie ze hadden ondernomen?
Ik heb helaas niet na enkele weken, maar pas na zo'n anderhalf jaar een bericht gehad, die was ook meteen van een incassobureau, van de provider (Vodafone) heb ik niks gehoord.
En van aangifte doen, ik dacht dat dit maar tot een jaar daarna mogelijk was?
Verder weet ik geen namen, zelfs een beschrijving zou lastig worden, heeft een aangifte dan wel zin?
Naar de politie stappen leek mij ook de meest logische oplossing, moet ik dit dan maar doen of kan ik beter eerst andere stappen ondernemen of heeft het überhaupt geen zin?
Ik wacht jullie reacties met smart af.
Met vriendelijke groeten! |
Je lijkt geen aangifte te willen of kunnen doen. Dan kun je nooit aantonen dat je niet uit vrije wil de overeenkomsten bent aangegaan en zal je gewoon moeten betalen.
Zelfs wanneer je wel een geloofwaardige aangifte doet wordt het een lastig verhaal omdat je zolang hebt gewacht. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 27 jun 2013 11:29 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Ik heb helaas niet na enkele weken, maar pas na zo'n anderhalf jaar een bericht gehad, die was ook meteen van een incassobureau, van de provider (Vodafone) heb ik niks gehoord. |
Dat is te verklaren. Vodafone gaat uit van de adresgegevens in hun systeem. Pas nadat diverse aanmaningen naar dat adres zijn gestuurd zal de zaak zijn doorgegeven aan het incassobureau.
Quote: | Verder weet ik geen namen, zelfs een beschrijving zou lastig worden, heeft een aangifte dan wel zin? |
Of daarmee de daders gepakt kunnen worden is ondergeschikt aan het belang om richting Vodafone aan te kunnen geven dat het abonnement onder dreiging van derden is overeengekomen.
Quote: | Naar de politie stappen leek mij ook de meest logische oplossing, moet ik dit dan maar doen of kan ik beter eerst andere stappen ondernemen of heeft het überhaupt geen zin? |
Naar de politie is stap 1. Met een kopie van de aangifte bij Vodafone het abonnement opzeggen/overeenkomst ontbinden is stap 2. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
opgelicht.nl
|
Geplaatst: do 27 jun 2013 15:06 Onderwerp: |
|
|
Iedereen bedankt voor de reacties!
Ik ga vanmiddag (uiterlijk morgen) langs ons politiebureau, zodra ik daarvan terug ben geef ik jullie direct een update!
Met vriendelijke groeten. |
|
|
|
 |
Rechtstreeks
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HL
|
Geplaatst: vr 28 jun 2013 10:27 Onderwerp: |
|
|
Beste Joost,
Wat een vervelende situatie zeg. Hoe is het afgelopen met jouw aangifte bij de politie?
Ik vroeg mij of vanaf welke rekeningnummer het abonnement maandelijks werd afgeschreven. Als dit die van jou is kon je dit zo in de gaten houden en eerder aan de bel trekken. Wanneer er gebruik gemaakt is van een andere rekeningnummer dan die van jezelf, kun je zo vermoedelijk naar de jongen(s) die jou hebben bedreigd hebben leiden.
Ik hoop voor jou op een goed afloop van dit proces. |
|
|
|
 |
xxmelaniejxx
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 09 mrt 2014 22:28 Onderwerp: |
|
|
Hoi Joost,
Wat jou is overkomen, heb ik ook gehad alleen dan 7 abonnementen. Ik heb hier op het forum ook een onderwerp erover geopend.
Zo makkelijk is dit nog niet, helaas. Ik ben na een half jaar niets meer gaan betalen aan de providers. Ik had aangifte gedaan en juridisch advies gevraagd bij het juridisch loket.
Ik heb mijn aangifte toen de tijd verstuurd naar alle providers, waarvan er 2 inderdaad na onderzoek de contracten heeft ontbonden.
Ook heb ik de geschillencommissie benaderd. Dit is eerlijk gezegd geen aanrader!! Ook ben ik bij een advocaat en ga ik een rechtzaak aanspannen tegen een provider.
De politie heeft bij mij niets gedaan, al is hij een zeer bekende van hun (ook op gebied van oplichting). Hebben ze bij jou wel iets uitgevoerd na aanleiding van je aangifte?
Ik hoop dat je er wat wijzer mee bent geworden al met al.
Groetjes |
|
|
|
 |
|